Op 18 april 2021 13:23:29 schreef Arco:
Ik schakel ook meestal aan de secundaire zijde en laat primair onder spanning...
Jep. In het onderhavige geval is er soms een fan in de voeding die dan bijvoorbeeld 8 uur ongebruikt staat te draaien. Dus om richting de beheerders van de installatie duidelijk te maken dat de boel uit is, was het plan om de voedingen gewoon ook af te schakelen, zodat vrijwel alle lichtjes en fans uitzijn. Kunnen die rustig slapen....
Start die voeding trouwens onder belasting op? (dat maakt ook nogal wat uit)
Je bent niet de eerste in deze thread die dit voorstelt. m.i. maakt het niet zo veel uit: De inrush is rond de 40-70A (afhankeleijk van het model voeding wat je koopt), en dan heb ik het over een 150W voeding die in theorie op minder dan 1A moet draaien maar volgens spec 1.5A zou gebruiken.
Meanwell geeft volgens mij aan dat ze dit meten onder volle belasting. Dus als de nominale stroom d'r afgaat als je onbelast opstart zou dat 1.5A of 3A schelen (omdat ie halverwege werkt alsof ie op 110V draait, dus het dubbele aan stroom nodig heeft. Dat is "weinig" t.o.v. de 40 of 70A inrush die opgegeven wordt.
Dat gezegd zijnde, de load wordt separaat afgeschakeld. Ofwel met fets ofwel met andere relays.
Op 18 april 2021 13:42:46 schreef benleentje:
En dan zou je denken hoe groter hoe erger maar dat is niet zo ook dankzij de PFC.
Dat dacht ik ook, maar de bovengrens 70A komt van de exemplaren die PFC zouden hebben.
Bij nader inzien, het PFC circuit is meestal een step-up naar een "DC BUS" condensator die dus normaliter opgeladen is en blijft tot meer dan de topspanning van de voedingsspanning. Er staat een spoel en diode van de (gelijkgerichten) voedingsspanning naar die diode. Kortom met het PFC circuit trekt nog steeds een forse inrush waar de PFC controller niet zo veel aan kan doen.
[edit zoveel:] Ik heb de laatste paar dagen vaker dat ik niet meer met de quote knop iemand's posting in mijn edit kan trekken. Dat werkte hierboven ineens wel, dus ik denk: Fijn opglost! Nope. Nu ik RES wil quoten werkt het ineens weer niet.
@RES: het verhaaltje er omheen doet me realiseren: Dat kunnen we ook "zelf maken". De boel staat onder software controle. Dus ik zie er geen probleem in om precies te maken wat meanwell zegt dat ze in hun inrush current limiter hebben gezet.
Dan kunnen we nog eea verbeteren wegens iets andere situatie: Zij kunnen iet het NC contact van het relais gebruiken. Ik wel. Aanzetten: enable inrush current limiter relais, wacht 50ms, enable main relais, wacht 100ms, disable inrush relais.
Ik verkoop mijn relais op modules-van-zes. Als ie meer dan drie relais al in gebruik heeft, dan verkoop ik een extra relais-module. Is voor hun goedkoper dan voor ieder kanaal een inrush current limiter kopen en voor mij gunstig om het geld wat het hun kost deels mijn kant op komt.
Als de software een keer in de fout gaat en het een keer verkeer doet, krijg je niet direct een ontploffing. Kost je levensduur van het relais. Jammerdan. Als de software het structureel verkeerd doet krijgen ze de foutmelding 3 maanden later als het relais weer op is....
[Bericht gewijzigd door
rew
op zondag 18 april 2021 20:06:30
(25%)