Type is: FD 9310 200011
Als een Bosch of Siemens wasdroger wel volledig werkt maar niet meer verwarmt dan is dit vaak de clickson ofwel beveilgining tegen oververhitting die defect is. Deze staat in serie met het verwarmingselement.
Volgens mij dit item bij een van de onderdelenshops.
Achterkant van de droger openen, dit is meestal een metalen plaat over het hele oppervlakte van de droger. Daar achter vind je de trommel en het verwarmingselement. Hier zit de clickson meestal gelijk in het zicht.
Doe je zelf sowieso een plezier als je de droger opent: haal de stofzuiger er gelijk doorheen zodat eventueel opgehoopt stof geen nieuwe problemen kan gaan geven.
Ieder toestel heeft zijn opbouw en zwakheden. Ons hier wat laten raden met vaagheden en een ontbrekend type werkt niet voor beide partijen. Een foto vh typeplaatje aub en we kunnen verder. Wat zijn overigens je vaardigheden in foutanalyse van elektrische/elektronische apparatuur? Kun je meten? Demonteren?...
Op 8 juni 2021 19:23:17 schreef rew:
Ik dacht dat die condens-drogers niet warm horen te worden.Je weet dat als je een airco hebt, dat je altijd wat condenserend water hebt bij de warmtewisselaar waar de koelte vandaan komt? Nou, de was drogen kan ook met dat princiepe: de lucht koud maken dat het water er uitgaat, dan weer door de was, en herhalen totdat je al het water er uit hebt....
Ik heb zo'n ding ingebouwd zitten in m'n wasmachine. Die gebruikt "kraanwater" om de boel aan te koelen. Dat zou natuurlijk "plots" veel warmer kunnen zijn zodat je denkt dat ie het ineens niet meer goed doet.
Een compressor in een wasmachine?
Die condensdroger met dit principe worden ook zeker warm.
Yep Maus0611, ook zijn er tegenwoordig Warmtepomp wasmachines!! dus een compressor er in... Zie hieronder:
https://www.aeg.nl/laundry/laundry/washer-dryers/free-standing-washer-…
Opgenomen vermogen 2200w, ik denk dat dat ding nog steeds een verwarmingselement heeft
Belangrijkste specificaties
Buitenmaten hxbxd (mm): 870x597x660(max)
Energie-efficiëntieklasse (EU 2017/1369): C
Energie-efficiëntie-klasse was/droogcyclus (EU 2017/1369): C
Energieverbruik per was/droogcyclus, 40-60 ecoprogramma (kWh/kg) (EU 2017/1369): 2.518
Energieverbruik per wascyclus, 40-60 ecoprogramma (kWh/kg) (EU 2017/1369): 0.68
Wasefficiëntie-index 40-60 ecoprogramma (EU 2017/1369): 1.031
Wasefficiëntie-index van de complete was/droogcyclus (EU 2017/1369): 1.031
De verbruiksgegevens zijn ook niet spannend.
Staat echt ensidry Warmtepomp Was/droogcombinatie !! En ja 2200 W is voor de gewone water verwarming van de kuip...
Ja ok het is dus een gewone wasmachine met wp droger erin.
Op 10 juni 2021 23:50:17 schreef maus0611:
Een compressor in een wasmachine?
De mijne gaat er volgens mij van uit dat het kraanwater koudgenoeg is om de boel te kunnen condens-drogen. Het werkt voor geen meter.
Klopt, met water duurt het uren en vocht slaat gelijk weer in de was... Klote patent..
is de clixon te overbruggen? of moet ik een bepaalde weerstand meten?
Klikson met ohmmeter meten, moet nagenoeg 0 ohm zijn. Doorverbinden kan heel even als test om te kijken of de rest goed is. Nooit doorverbinden en gaan gebruiken als je huis en huisgenoten je lief zijn.
Kun je schemalezen en met een multimeter overweg? Dit zijn wel minimum vereiste als je zelf dit wil oplossen.
Het kan in de print zitten op de verwarmrelais bv. Maar ik zou beginnen bij de onderdelen
Meet de weestand (plus de veiligheid) uit en de ntc die er bij op zit. Zie schema met waarden die je moet krijgen.
Meet de luchtunnel sensor ook een na. B21. Zie schema
Metingen uitvoeren met uitgetrokken verbindingsstekkers. Anders meet je het ganse circuit mee door.
[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 23 juni 2021 19:08:51 (12%)
Kijk eens op de print, relais kunnen ook losgebrand zijn, met name primaire kant..
Ik weet dat dit onderwerp erg oud is, maar ik heb hetzelfde probleem met de droger: geen warme lucht. Gemeten verwarmingselement, temperatuursensoren en relais. Alles is in orde. Alleen de controller levert geen stroom aan de relaisspoel die verantwoordelijk is voor het verwarmingselement. Heeft iemand een soortgelijk geval gehad?
Volgende stap is:
Foutuitlezing
Fouten wissen
Testprogramma of componenten test.
Mogelijks heb je iets over het hoofd gezien en is het toch bv een relais...
Op zaterdag 29 maart 2025 18:23:36 schreef EricN:
Volgende stap is:
Foutuitlezing
Fouten wissen
Testprogramma of componenten test.Mogelijks heb je iets over het hoofd gezien en is het toch bv een relais...
Tot nu toe heb ik geen foutmeldingen op het display.
Ik weet niet of dit model deze functie heeft. En zo ja, weet u hoe u in het servicemenu komt?
Voor info zijn:
1. Foto typeplaatje
2. Mail adres
Vereist
Op zaterdag 29 maart 2025 20:39:45 schreef EricN:
Voor info zijn:
1. Foto typeplaatje
2. Mail adres
Vereist
1.In Bijlage
2.mail: szpryczek8484@gmail.com
Er zit toch voldoende natte was in?
Heb je er een wattmeter (of amp meter) tussen zitten? Gaat de verwarming niet heel kort aan?
Probeer P01. Foutcode uitlezing.
En P05. De vochtmetingtest
En P06. Een test die de motor en beide verwarmingen kort test.
Ntc waarden weet ik niet direct van buiten.
Verwarmings ntc 20-25kohm
Ntc vooraan in de luchttunnel 10kohm denk ik.
[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 29 maart 2025 21:53:57 (11%)
Op zaterdag 29 maart 2025 21:40:06 schreef EricN:
Er zit toch voldoende natte was in?Heb je er een wattmeter (of amp meter) tussen zitten? Gaat de verwarming niet heel kort aan?
Probeer P01. Foutcode uitlezing.
En P05. De vochtmetingtest
En P06. Een test die de motor en beide verwarmingen kort test.Ntc waarden weet ik niet direct van buiten.
Verwarmings ntc 20-25kohm
Ntc vooraan in de luchttunnel 10kohm denk ik.
Bedankt voor de documentatie.
Zelfs heel natte was gaat niet aan.
Ik heb stroomtangen om stroom te meten.
Tijdens de werking verbruikt geen van beide verwarmingstoestellen elektriciteit.
De NTC in de achterste verwarming is 20,5 kOhm.
NTC in voorste tunnel 10,5 kOhm.
P01. Het toont L:00, wat betekent dat er geen fouten zijn
P05. De test is goed. Alles is zoals het hoort te zijn.
En nu misschien wel het meest interessante:
P06. Droger ingesteld op "hi" 13/16 A
Stappen:
1. Er gebeurt niets
2. De motor draait de trommel
3. De motor draait + het verwarmingselement E1 gaat aan (er is stroomverbruik)
4. De motor draait + even werkte het verwarmingselement E1 maar gebeurde er niets op E3 (geen relaisreactie, geen stroomverbruik)
5.Alleen de motor draait
Ik denk dat er nog steeds iets is waardoor de processor niet normaal werkt, of dat de printplaat beschadigd is.
De kans dat er iets op de print mis is is reëel. De relais nog eens goed nakijken. Of de sturing naar het relais. Soms is het met transistortjes opgebouwd. Soms met een ULN2008. Dus de relais sturingsprintbaantjes volgen tot aan de processor en daar de spanning monitoren tijdens de P06 test.
Dingen die niet de print kunnen zijn: bv een verliesstroom op wat onderdelen. De ntc bv of andere zaken. Opgelet met een megger. Niet op elektronica meggeren.