Stroommeting

hallo,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb een elektrische schakeling van drie weerstanden (2200 W elk) die gevoedt worden door 3x380V. De uiteinden van de weerstanden zijn gekoppeld aan de nulleider (aarde).

Probleem: deze weerstanden staan in een kamer die zich op een afstand van de elektriciteitskast bevindt. Nu wilde ik graag in mijn elektriciteitskast kunnen zien of de weestanden niet stuk zijn. (deze gaan zeer snel stuk)

Welke schakeling kan ik bouwen, die eigenlijk meet of er stroom door de voedingsdraden vloeit? (vb lamp 10A 1V????)

Alvast bedankt voor je reactie.

spoeltje wikkellen om elk van de fases en daar de spanning over meten.
If weerstand is ok > loopt stroom > spoel geeft een spanning

If weerstand is stuk > loopt geen stroom > spoel geeft geen spanning

daar heb je ook kant en klare meettrafo's voor, die je om je kabel kunt plaatsen. Worden veel gebruikt in de industrie.

Daniel

De drie in waarde gelijke weerstanden staan in ster.
Aan het sterpunt is de nul aansloten. De belasting is evenwichtig verdeeld over de 3 fasen en er zal door de nulleider geen stroom vloeien. Je zou dus met een A-tang de stroom door de nulleider kunnen meten. Is die stroom 0 of bijna nul dan zijn de 3 weerstanden nog heel.
Volgens mij zou je ook een gloeilamp in serie met de nulleider kunnen zetten. Als de lamp niet brandt loopt er stroom door alle drie de weerstanden en zijn deze dus in orde. Brandt de lamp dan is er iets mis met een van de weerstanden. Opgelet ik heb dit in het echt nooit uitgetest.

Op 10 november 2004 22:36:11 schreef NV Lambik:
De drie in waarde gelijke weerstanden staan in ster.
Aan het sterpunt is de nul aansloten. De belasting is evenwichtig verdeeld over de 3 fasen en er zal door de nulleider geen stroom vloeien. Je zou dus met een A-tang de stroom door de nulleider kunnen meten. Is die stroom 0 of bijna nul dan zijn de 3 weerstanden nog heel.
Volgens mij zou je ook een gloeilamp in serie met de nulleider kunnen zetten. Als de lamp niet brandt loopt er stroom door alle drie de weerstanden en zijn deze dus in orde. Brandt de lamp dan is er iets mis met een van de weerstanden. Opgelet ik dit in het echt nooit uitgetest.

theoretisch zit je goed
de als de symmetrie wegvalt gaat er idd een stroom door de nul leider
echter als je hier een belasting in hangt ben ik bang dat de rest van de weerstanden zal sneuvelen
een stroom meting in de nul doet het veel beter
en je overige weerstanden blijven heel
mits ze natuurlijk niet allen ineens gaan.
waar dienen die weerstanden voor?

Een schizofreen is nooit alleen!

Op 10 november 2004 22:43:42 schreef k.p.meinesz:
[...]
theoretisch zit je goed
de als de symmetrie wegvalt gaat er idd een stroom door de nul leider
echter als je hier een belasting in hangtben ik bang dat de rest van de weerstanden zal sneuvelen
een stroom meting in de nul doet het veel beter
en je overige weerstanden blijven heel
mits ze natuurlijk niet allen ineens gaan.
waar dienen die weerstanden voor?

Denk je dat de overige weerstanden zullen sneuvelen?
Stel dat de nul niet aangesloten is en 1 weerstand raakt onderbroken dan staan de twee overige weerstanden in serie op 2 fasen. Ik denk dat ze daar wel tegen kunnen. Als ik de nul met daarin een gloeilamp van 60W-240V in serie nu terug aansluit denk ik dat dat weinig invloed zal hebben op de 2 weerstanden die een vermogen van 2200W hebben. Of denk ik verkeerd?

ik loop eerlijk gezegt ff te twijfelen omdat,
3 weerstanden in ster symmetrischer krijg je het dacht ik niet. Waar is die nul dan voor nodig?

ik heb het idee dat er ergens bij/afgeschakeld word
2200watt het kon wel een oventje zijn

je heb denk ik wel gelijk dat de weerstanden het wel overleven.
maar mijn E-gevoel zegt mij dat je geen detectie-belasting
in de nul moet opnemen een meetspoel prima
maar een lamp nee zou ik niet doen die nul ligt er met een reden.

Een schizofreen is nooit alleen!

Op 10 november 2004 23:37:17 schreef k.p.meinesz:
ik loop eerlijk gezegt ff te twijfelen omdat,
3 weerstanden in ster symmetrischer krijg je het dacht ik niet. Waar is die nul dan voor nodig?

ik heb het idee dat er ergens bij/afgeschakeld word
2200watt het kon wel een oventje zijn

je heb denk ik wel gelijk dat de weerstanden het wel overleven.
maar mijn E-gevoel zegt mij dat je geen detectie-belasting
in de nul moet opnemen een meetspoel prima
maar een lamp nee zou ik niet doen die nul ligt er met een reden.

Inderdaad het zou ook een beetje een rare installatie worden met die gloeilamp in serie met de nul, aan de zekeringkast. Leuk om over na te denken maar verwarrend en misschien gevaarlijk om in het echt te maken.

Op 10 november 2004 11:28:56 schreef daniel56:
daar heb je ook kant en klare meettrafo's voor, die je om je kabel kunt plaatsen. Worden veel gebruikt in de industrie.

Daniel

Dit klopt inderdaad, dit zijn zogenaamde stroomtrafo's. Daar zit een gat in, waardoor je de stroomkabel kunt doen. Er valt op google wel wat te vinden, qua types enzo. Dit is de manier die toegepast wordt in de industrie. Meet dan wel over de fasedraad en niet over de nuldraad.

Een gloeilamp in je nulleiding is inderdaad vragen om problemen. Als je gloeilamp sneuvelt valt dus je nul weg, en krijgen de overgebleven weerstanden een te hoge spanning voor hun kiezen.

Daniel