Hoi,
Vandaag zijn we (= een elektronica goeroe, ik en nog ene) beziggeweest met vonkjes op te wekken. Deze vonken moeten dienen voor een onsteking.
Eerst zijn we begonnen met een elco van 470µF op 325V. Dit gaf een enorme knal, maar veel te veel knal en veel te weinig vonk. Dus toen zijn we overgestapt naar 10µF condenstators nog altijd op 325V. Deze haddne we dan in serie gezet. (stuk of 3 tot 6.) Mooi een voor een geladen en toen ontladen. Weer zaten de elektroden volledig tegen elkaar alvorens er een stroom ging lopen. Dan maar overgeschakelt op een spanningsvermenigvuldiger. Ken je wel, zo twee rijen condenstators met wat diodes tussen gebraden. Daar kregen we een leuke 1.3KV uit. Weer ontladen, maar de elektroden zaten weer tegen elkaar alvorens er iets gebeurde. Dus toen geprobeerd met een cascade. Deze was door omstandigheden ontploft . Dan maar naar een transfo uit de TV (zo van die dingen waar 5KV en 30KV uitkomt.) Maar het probleem daar was weer dat die op 15625Hz worden aangestuurd. Dus dat konden we ook niet klaarkrijgen. Dan maar naar deze site gekomen. Hier de topics over vlambogen trekken gelezen. Dan een aantal links gevolgt. Toen kwamen we uit op een site waar iets stond. Maar dan moesten er were spoelen ed gewikkeld worden. Beetje moeilijk.
Maar volgens die man heb je 1KV per mm nodig. Op het einde hadden we ongevere 2KV (met die spanningsvermenigvuldiger)en hadden we de elektroden nog geen halve milimeter van elkaar staan. Nog sprong er gene vonk. Dus volgens mij is die 1KV/mm als je al een stroom hebt vloeien, dus voor vlambogen te trekken. Dat was dus niet de bedoeling, want de vonk moet springen vanaf dat de kring gesloten is.
Nu is mijn vraag: Kent iemand een heel eenvoudige schakeling met wat condensatoren en diodes enz.. om 5 à 10 KV op te wekken? Want de schakelingen die hier op het forum staan zijn ofwel om vlambogen mee te trekken (dus geen spontange vonk) ofwel te ingewikkeld om te maken.
MVG
High-Voltage