Gezocht: 5KV - 10KV voor spontane vonken.

Hoi,

Vandaag zijn we (= een elektronica goeroe, ik en nog ene) beziggeweest met vonkjes op te wekken. Deze vonken moeten dienen voor een onsteking.
Eerst zijn we begonnen met een elco van 470µF op 325V. Dit gaf een enorme knal, maar veel te veel knal en veel te weinig vonk. Dus toen zijn we overgestapt naar 10µF condenstators nog altijd op 325V. Deze haddne we dan in serie gezet. (stuk of 3 tot 6.) Mooi een voor een geladen en toen ontladen. Weer zaten de elektroden volledig tegen elkaar alvorens er een stroom ging lopen. Dan maar overgeschakelt op een spanningsvermenigvuldiger. Ken je wel, zo twee rijen condenstators met wat diodes tussen gebraden. Daar kregen we een leuke 1.3KV uit. Weer ontladen, maar de elektroden zaten weer tegen elkaar alvorens er iets gebeurde. Dus toen geprobeerd met een cascade. Deze was door omstandigheden ontploft :'(. Dan maar naar een transfo uit de TV (zo van die dingen waar 5KV en 30KV uitkomt.) Maar het probleem daar was weer dat die op 15625Hz worden aangestuurd. Dus dat konden we ook niet klaarkrijgen. Dan maar naar deze site gekomen. Hier de topics over vlambogen trekken gelezen. Dan een aantal links gevolgt. Toen kwamen we uit op een site waar iets stond. Maar dan moesten er were spoelen ed gewikkeld worden. Beetje moeilijk.
Maar volgens die man heb je 1KV per mm nodig. Op het einde hadden we ongevere 2KV (met die spanningsvermenigvuldiger)en hadden we de elektroden nog geen halve milimeter van elkaar staan. Nog sprong er gene vonk. Dus volgens mij is die 1KV/mm als je al een stroom hebt vloeien, dus voor vlambogen te trekken. Dat was dus niet de bedoeling, want de vonk moet springen vanaf dat de kring gesloten is.

Nu is mijn vraag: Kent iemand een heel eenvoudige schakeling met wat condensatoren en diodes enz.. om 5 à 10 KV op te wekken? Want de schakelingen die hier op het forum staan zijn ofwel om vlambogen mee te trekken (dus geen spontange vonk) ofwel te ingewikkeld om te maken.

MVG

High-Voltage

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

wat je zou kunnen doen is een leidse fles maken en die opladen met statische electriciteit. (via een pvc buis) hiermee kun je een vonk van zon 2 cm maken geloof ik.
google maar is naar leyden jar

Leidse fles?

Kan je eens wat meer zeggen?
Want als het zou gaan met statische elektriciteit is het veel beter.....

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

als je de lucht wat vochtiger maakt door bv een kaarsje onder je vonkbrug te zetten springen de vonken ook wat makkelijke over.

Daniel

http://www.alaska.net/~natnkell/leyden.htm
hier staat hoe ze werken en wat het zijn

en hier een manier om ze op te laden.
http://www.alaska.net/~natnkell/statictube.htm
en hier nog een
http://www.alaska.net/~natnkell/electrophorus.htm

(eerste link van google stond alles onder...)

De doorslagspanning van lucht ligt rond de 1kV per mm. Dat is dus de spanning waarop doorslag ontstaat en niet wat de maximaal haalbare vonklengte is. Deze is namelijk weer grotendeels afhankelijk van de stroom, nadat er doorslag heeft plaatsgevonden.

Nu denk ik dus dat jullie voltage-multiplier geen 2kV tot resultaat had. Heb je deze waarde gemeten, of gebaseerd op formules? Misschien last van defecte diodes of condensatoren?
De multiplier is wel het meest eenvoudig om te maken denk ik. De Leyden Jar is ook in staat dergelijke voltages te halen, maar door het oplaad principe is het nooit helemaal duidelijk wanneer er doorslag plaats zal vinden. De vonk is dus ook niet constant. Ik weet niet of dat een vereiste is?

Deze spannig van 2KV was gemeten ;)

De grote van de vonk, de tijd of de kracht maakt niet zo veel uit. Het kleinste vonkje is genoeg.

Maar hoe verklaar je dan dat wij bij 2KV nog geen vonk kregen op 0.5mm? Moeten de punten van de elektroden recht naar elkaar gericht zijn? Nu hadden we eerder zo iets:
/ \

Maar dat van die statische elektriciteit ga ik eens verder bekijken.

Alvast bedankt.

het is volgens mij niet moeilijk om iets te maken met een tv ding, een flyback. zie www.powerlabs.org en dan naar high voltage/hv

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 10 november 2004 22:25:42 schreef High-Voltage:
Deze spannig van 2KV was gemeten ;)

De grote van de vonk, de tijd of de kracht maakt niet zo veel uit. Het kleinste vonkje is genoeg.

Maar hoe verklaar je dan dat wij bij 2KV nog geen vonk kregen op 0.5mm? Moeten de punten van de elektroden recht naar elkaar gericht zijn? Nu hadden we eerder zo iets:
/ \

Maar dat van die statische elektriciteit ga ik eens verder bekijken.

Alvast bedankt.

1 kV/mm is echt wel de regel hoor. Dat geldt alleen bij puntige electroden. Het electrische veld wordt door die puntvorm sterker geconcentreerd.
Het andere uiterste is bolvormige electroden, daar is
3kV /mm nodig voor een overslag. De luchtvochtigheid speelt ook een kleine rol.
Je zegt dat de lengte van de vonk geen rol speelt, als het maar een vonk is. waarvoor wil je dat gebruiken? Ik hoop niet voor het ontsteken van explosieven. Zonder handen is electronica een aartsmoeilijke hobby weet je.
(en mét handen iets minder, maar toch..)

Een goed explosief zou niet mogen exploderen als je er wat op vonkt... maarja... huis, tuin en keukenexplosieven zijn helemaal niet veilig...

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Wat Grotedikken zegt klopt helemaal.
Zet twee naalden met de punten naar elkaar toe en probeer het nog eens. De 1mm/kV haal je dan wel.
Bij zulke "lage" voltages zijn twee draadjes al te rond en kom je al snel aan 3kv/mm.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Anoniem

Op 10 november 2004 23:11:46 schreef Evil Aedolon:
Een goed explosief zou niet mogen exploderen als je er wat op vonkt... maarja... huis, tuin en keukenexplosieven zijn helemaal niet veilig...

Eigenlijk offtopic, maar heb je al eens stilgestaan bij de grote parallel tussen electriciteit en chemie?
Bij een teslacoil maak je een hevige korte puls. deze bevat een zeer groot aantal frequenties.
één van die frequenties is de eigenfrequentie van de coil en zo komt het geheel in resonantie..
Een slaghoedje (loodazide) geeft een zeer korte maar hevige
puls. Deze schokgolf bevat alle frequenties, waaronder de resonantiefrequentie van de springstofmolecules en het geheel valt met zeer grote snelheid uiteen met het gekende gevolg..

Hmmm.... Ok, maar dat is zo bij buskruit en andere 19de eeuws of vroeger explosieven. Niet bij een miltair explosief die zijn normaal gezien schokresistent...

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 10 november 2004 22:58:34 schreef grotedikken:
[...]
1 kV/mm is echt wel de regel hoor. Dat geldt alleen bij puntige electroden. Het electrische veld wordt door die puntvorm sterker geconcentreerd.
Het andere uiterste is bolvormige electroden, daar is
3kV /mm nodig voor een overslag. De luchtvochtigheid speelt ook een kleine rol.
Je zegt dat de lengte van de vonk geen rol speelt, als het maar een vonk is. waarvoor wil je dat gebruiken? Ik hoop niet voor het ontsteken van explosieven. Zonder handen is electronica een aartsmoeilijke hobby weet je.
(en mét handen iets minder, maar toch..)

Dan zal ik je teleur moeten stellen. Het zou het neusje van de zal moetne worden op die proef van die elektrolyse van water. Volgens mij gaat het zo wel veiliger zijn ;) Want wat is voglens jou het veiligste, met een vonkje op 5m afstand of met een kaarsje op 0.5m afstand? Mij lijkt die 5m toch net iets beter, niet?

Grtz

Stel je voor dat je moeder je vind maar dan in de plaats van je hoofd een krokant korstje... je kan beter een diode erin stoppen 1N4148 en 300mA erdoor sturen dan heb je geen vonk nodig en zo kan je jezelf ook van kant maken.

Als ik me niet zo misanthropisch had gevoeld vandaag had ik dat vast nooit verteld...

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op donderdag 11 november 2004 11:44:50

Anoniem

Op 11 november 2004 01:16:03 schreef Evil Aedolon:
Hmmm.... Ok, maar dat is zo bij buskruit en andere 19de eeuws of vroeger explosieven. Niet bij een miltair explosief die zijn normaal gezien schokresistent...

Wat ik schreef geldt ook voor modern spul, maar hoe interessant ook,laat ons deze discussie hier niet voeren.

Anoniem

Op 11 november 2004 10:23:10 schreef High-Voltage:
[...]

Dan zal ik je teleur moeten stellen. Het zou het neusje van de zal moetne worden op die proef van die elektrolyse van water. Volgens mij gaat het zo wel veiliger zijn ;) Want wat is voglens jou het veiligste, met een vonkje op 5m afstand of met een kaarsje op 0.5m afstand? Mij lijkt die 5m toch net iets beter, niet?

Grtz

Het neusje van de zalm? Het neusje van de wijting is eer genoeg voor zo'n simpel en klassiek proefje die duizenden studenten elk jaar uitvoeren.
Ik dacht het wel, als 't niet knalt is 't niet leuk?
Pas maar op, voor je het weet ben je de nieuwe president van.... die is ook begonnen met knalgas :-)
Maar ik volg je redenering.
Kijk, als je echt 2000 V hebt, dan moet er een vonk zijn over 2mm tenzij de stroom zo enorm klein is dat je niets ziet.
Als je het écht simpel én veilig wil houden, heb ik een tip:
Schaf je voor 3 Eu zo'n piezoelectrische ontsteker aan voor een gasfornuis of pik hem van je moeder.
Haal het beschermkapje eraf en soldeer daar twee voldoend lange draadjes aan met twee scherpe naalden op enkele mm afstand van elkaar. Je zult dan wel vonken krijgen.
Suc6

We hebben geen gasvuur thuis |:(
Maar is dat zo iets waar je op moet knijpen en dat er dan vonkjes uitkomen?
Dat zal nog wel ergens te vinden zijn ;)

Op 11 november 2004 13:21:28 schreef High-Voltage:
We hebben geen gasvuur thuis |:(
Maar is dat zo iets waar je op moet knijpen en dat er dan vonkjes uitkomen?
Dat zal nog wel ergens te vinden zijn ;)

Die dingen zijn ook in elektrische aanstekers te vinden. Die waarbij je op een knopje moet drukken om een vlam te krijgen. Kijk eens hier voor wat meer informatie.

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Anoniem

Op 11 november 2004 13:25:27 schreef Thomas:
[...]
Die dingen zijn ook in elektrische aanstekers te vinden. Die waarbij je op een knopje moet drukken om een vlam te krijgen. Kijk eens hier voor wat meer informatie.

Ja, maar die om een gasvuur aan te steken zijn handiger van formaat en geven meer vonkenergie en zijn erg goedkoop.

Een ontstekingssysteem van een auto ? daar kan je vonken mee trekken over 5 cm tussen twee geleiders...

Hier zijn al zoveel vragen over geweest!! Blijft blijkbaar een erg leuk onderwerp :-)

Zelf heb ik een flyback trafo uit een oude TV gesloopt samen met het (losse) cascadeblok. Het betreft hier dus zo'n oude trafo waar je zelf primaire wikkelingen op aan kan brengen. Niet zo'n ingegoten HV-trafo (wat trouwens ook wel kan werken. Maar goed, niet in mijn geval).

Met deze trafo, de 2N3055 tor en een paar weerstanden heb ik die 'vonkenmachine' gemaakt. Leuke site hievoor is: http://www.radiolocman.com die eigenlijk links heeft staan naar andere site's. Staan lekker veel verschillende ontwerpen tussen.
Daar komt de mijne ook vandaan. Ik kan vonken trekken van 5cm lang. Ze zeggen 1cm per 10kV dus het zal ongeveer 50kV zijn :-)

ik weet het niet hé,
maar als je met 50kV bezig bent, krijg je dan geen X-Rays?

als het goed is wel, maar ik weet niet dat zo erg veel uitmaakt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 12 november 2004 08:06:04 schreef Dries Mees:
ik weet het niet hé,
maar als je met 50kV bezig bent, krijg je dan geen X-Rays?

Als jij elektronen versnelt en tegen een metaalplaat laat ploffen met de volle snelhied krijg je idd. X-rays. Maar dat is niet specifiek bij 50kV, kan al veel eerder, als je het juiste 'anodemateriaal' hebt al vanaf 10-12 kV. Maar dit is slechts zogenaamde 'remstraling' die niet hoog is kwa intensiteit. Als je echter elektronen zo hard versnelt dat ze een K-schil elektron kunnen wegstoten, dan ontstaat bij de terugval van dat K-schil elektron zogenaamde karakteristieke straling, die veel hoger van intensiteit is.
Overigens is hierbij op te merken dat in lucht de elektronen weinig kans krijgen zich te versnellen tot voldoend grote snelheden, omdat er luchtmolekulen in de weg zitten waar die elektronen steeds tegenaanbotsen.

in vacuum echter is het zonder meer mogelijk.

overigens is 50kV vrij veel voor zo'n kascade, pas op dat-ie er niet uitvliegt na verloop van tijd.