Het is inmiddels 5 jaar geleden dat ik hier een post heb gemaakt om te vragen naar hulp. Zoals de meeste van ons, zoeken wij het graag uit en vinden we een oplossing. Nu ben ik op het punt gekomen dat het internet met niet kan helpen bij het identificeren van een printplaat onderdeel in het SOT-323 formaat.
Het is afkomstig uit een Intergraph InterView 28hd96 CRT monitor, een dochterbord op een printplaat die verantwoordelijk is voor de correct positioneren en instandhouden van het beeld op de beeldbuis.
Het probleem
Als je de monitor aanzet gaat hij meteen op standby. De dochter bord doet een self-test waarin hij faalt en het scherm meteen in Stand-by mode zet. De dochter board van de werkende unit doet het wel dus zo kon ik pinpointen waar het probleem zat. Deze had ik naast elkaar heb gelegd om te kijken waar de verschillen zijn.
Ik ben uitgekomen bij 2 transistors. waarbij vermoedelijk een NPN transistor die met de Emitter is verbonden met de Base van een PNP transistor. Het viel me gelijk op dat je met een multimeter van de PNP transistor niks kon uitlezen van de base naar de collector.
Nu heb ik deze vervangen met een nieuwe PNP transistor: nu meet je een voltage-drop van Base naar collector van 0.72v en dat is netjes. Echter is dit niet hetzelfde als een (werkende) transistor aan de andere zijde van de board. Deze had ik los gesoldeert om een verglijking test te doen. Deze meet namelijk heel anders:
PNP Transistor Diode test
In-circuit
Base -> Collector = 1.72v
Base -> Emitter = 1.72v
Collector -> Emitter = 1.60v
Uit-circuit
Base -> Collector = OL
Base -> Emitter = OL
Collector -> Emitter = 1.79v
PNP Transistor Ω Ohm test
In-circuit
Base -> Collector = 12MΩ
Base -> Emitter = 21KΩ
Collector -> Emitter = 12MΩ
Uit-circuit
Base -> Collector = 12MΩ
Base -> Emitter = 21kΩ
Collector -> Emitter = 12MΩ
Dit is waar ik jullie voor nodig heb; om met mij samen uit te zoeken wat eigenlijk deze vermoedelijke transistor is en of er een goede vervanging kunnen vinden.
Dus, wa is dit voor een ding?
Ik heb namelijk niet genoeg kennis om dit onderdeel te identificeren.
Onderzochte bevindingen:
Formaat: SOT-323
Markering: 14
Bouwjaar: 1998
Opmerking: Het is geen DTA114EUA omdat je toen geen digitale transistors hadden en deze had ik besteld en leest anders uit dus dat is hem niet.
Markeering '14' is te vinden op -> https://www.s-manuals.com/smd/ maar komt niet overeen het onderdeeltje wat ik probeer te identificeren.