7-seg. display, dat in daglicht goed zichtbaar is.

trix

Golden Member

zoals de topic titel al zegt, ik zoek een 7-seg. display voor een versnellings indicator. maar die gewone rode zijn nauwelijks afleesbaar in het daglicht.
nu word er op die oude BMW k-modellen motorfietsen een 7-segm. LCD gebruikt, dat zou al goed kunnen zijn.
een slechte foto met zo'n LCD display.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Met LCD moet je wel een speciale automotive versie hebben, anders zijn ze al gauw kapot 's zomers bij temperaturen tot 100 graden...
Een heldere 7 sement led is de HDSP5503. Er moet altijd wel een rood filter voor led displays, anders is er (te) weinig contrast.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

maar is de HDSP5503 met rood filter bij daglicht afleesbaar ?
en hoe kom je eigenlijk aan zo'n rood filter ?

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 21 november 2021 18:21:35 (28%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

In daglicht prima af te lezen.
Niet als de middagzon er 's zomers recht op staat: dan ga je niet een led display meer goed aflezen...

Rode 7 segment led bezels zijn gewoon nog te bestellen.
Je kunt ook een stuk filter bij Lee bestellen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Grensovergang Spanje-Algarve (9-6-2024) https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=210s
Arco

Special Member

Lijkt me niet echt geschikt voor 7 segments. Is niet transparant en heeft volgens de omschrijving een diffusor werking (dat wil je zeker niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Moet inderdaad wel transparant zijn die is er ook. Die 3mm perspex werkt prima. Maar daar moet je wel de ruimte voor hebben.

Grensovergang Spanje-Algarve (9-6-2024) https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=210s
trix

Golden Member

ik ga het denk ik eens proberen met zo'n filter...ben benieuwd.

eigenwijs = ook wijs

Hoe groot is je displaytje? Volgens mij moet ik nog een inbouwraampje met rood filter ergens hebben liggen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Er bestonden (ooit) polariserende folies voor led displays.

Ik heb ergens een display raam wat daar gebruik van maakt, maar dan nog is volle zon waarschijnlijk einde oefening.

Net even in mijn rommel lades gekeken, nog een kompleet stuk folie gevonden van velleman DF1R 60x160mm en nog een paar losse stukjes.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

zo'n stukje folie wil ik wel graag overnemen.
is het de bedoeling dat het diplaytje tegen de folie aan zit, of moet daar nog wat ruikmte tussen zitten ?

eigenwijs = ook wijs