max lampen dimmer

Hallo allemaal ik ben hier nieuw en ik heb een vraag over het principe van het belastbare vermogen van een dimmer. Ik hoop dat iemand mij dit eindelijk kan uitleggen!!

Ik weet namelijk niet waar ik rekening mee moet houden, de een zegt dat je niet teveel lampen mag aansluiten en aan de anderekant wordt er gezegt dat je ook niet te weinig belasting mag aansluiten???

Kan iemand mij nu uitleggen hoe ik dit moet beredeneren?????

Bedankt alvast!!

je moet een minimaal spannings val hebben over een triac
om deze in geleiding te houden/brengen anders gaat hinderlijk knipperen als je hem bijna totaal dimt
maximaal spreekt voor zich er kan maar x-Ampere door de triac

Een schizofreen is nooit alleen!

Best kan je aanhouden:
iets van 1.5A ongekoelt en 3-4A gekoelt ;)
Tenzij je triacs hebt die serieus grote vermogens kunnen schakelen....

Maar moest je ook niet ergens opletten met als je inductieve of resistieve last had.... ?

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 13 november 2004 20:40:14 schreef High-Voltage:
Best kan je aanhouden:
iets van 1.5A ongekoelt en 3-4A gekoelt ;)
Tenzij je triacs hebt die serieus grote vermogens kunnen schakelen....

Maar moest je ook niet ergens opletten met als je inductieve of resistieve last had.... ?

alleen ohmse last
inductief/capasatieve lasten krijg je probleemen met het doven van de triac doordat de nul doorgang van de spanning niet gelijktijdig is met de nul doorgang van de stroom

Een schizofreen is nooit alleen!

Hmmmm.... Ik heb eens een schema gehad (heb ik nog) waarbij je met een spanningsgestuurde dimmer alle twee de lasten kon dimmen....

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

bij een dimmer moet je een minimaal vermogen eraanhangen
vb. 40Watt en maximaal vb 400watt dit staat er meestal op.
dus het belastbaar vermogen ligt tussen 40w en 400w