Nou weet ik weinig van Thermokoppels, dus Student2021, leg mij eens uit:
Zo ver ik weet maken ze een elektrische spanning, en is er iets met 2 verschillende metalen. En is er iets temperatuursafhankelijks (uiteraard). Maar hoe werkt dat dan?
In die oven heb je constantaan en ijzer. Ik neem aan dat dat je daarmee een spanningkje maakt om de temperatuur in de oven te meten. Maar buiten de oven heb je weer een materiaalovergang naar je koperdraad. Ontstaat daar dan ook een spanningkje? Telt dat op bij het spanningkje uit de oven, of moet her er juist van af? Of is er uberhaupt geen spanninkje op dat punt?
Vervolgens eindigt die koperdraad weer en heb je wéér een overgang. Is daar dan een spanninkje? Telt dat erbij op of moet dat er van af? Of is er uberhaupt geen spanningkje?
Heb je nog op andere plekken materiaalovergangen? Gedragen die zich als thermokoppel?
Je zegt dat de koude las temperatuur constant moet zijn. Moet je die temperatuur ook weten / meten, of maakt het niet uit wàt het is als het maar altijd hetzelfde is? (Dus moet het altijd 'smeltend ijs van puur water' zijn, dat een constante temperatuur heeft, of mag het ook een keertje ' kokende ethanol' zijn - dat levert een hele andere temperatuur op, maar wel constant)
Als je steeds weet wat de koude las temperatuur is, moet die temperatuur dan nog steeds constant zijn?