vertraagd inschakelen

ik wil een 230V relais iets vertraagd laten inschakelen, denk hierbij aan 0,5-1,5 seconden, de tijd zelf is niet kritisch, wie kan mij aan een uitermate eenvoudig schakelingetje helpen? een timerrelais is geen optie, is te duur, schakeling met voeding naar lage spanning ook, het moet echt met een paar componenten op 230V draaien,, wie o wie?

edit: niet gelezen... STOM

Erwin

[Bericht gewijzigd door erwinj op dinsdag 16 november 2004 11:57:27

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)

wat bedoel je met edit niet gelezen?

maak van een 555 een monostabiele mv en als de uitgang hoog wordt moet die een FF setten en it's done! Als je niet echt snap zeg het en ik zal je dan een schemaatje versuren.

ik snap hem inderdaad niet helemaal, maar als je mij een schema kunt sturen, erg graag!!
alvast bedankt

awel aande uitgang van de ff een optocoupel warmee die met de spoel van het relais verbonden is en voila je kan 230 schakelen

het moet wel op 230V kunnen draaien, kan de 555 dat direct dan?

ik heb nu problemen met mijn modem maar binnen een uurtje ofzo zal ik die doormailen. Goed?

de uitgang op een optocoupler, maar ik heb als voeding ook alleen maar 230V, iets met een transistor (triac??) en een condensator geschikt voor 230 ofzo?

Is de bedoeling dat heel de schakeling op 230V werkt of is het gewoon dat je een toestel(motor) op 230V wil laten werken?

de hele schakeling moet op 230V draaien, vandaar de uitdaging, en het moet zo simpel mogelijk, dus liever geen voeding ed

dan is mijn schema niet van toepassing. Sorry...
Ik dacht dat alleen het relais op 230V moest werken

[Bericht gewijzigd door yboy op dinsdag 16 november 2004 12:57:09

geeft niet, maar... zie het als een uitdaging en verzin er eentje voor me? als student electronica moet dat kunnen toch?

Hugo Welther

Moderator

AC of DC relais?
anders gewoon deze schakeling http://www.circuitsonline.net/circuits/view/93
R1, R2 en C1 weglaten. Elko's verhogen tot 2200µF 400V type.
R4 t/m R7 eventueel ook weglaten.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op dinsdag 16 november 2004 13:00:12

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

hmm, kan ik in dat schema die gelijkrichter gewoon weglaten?

Op 16 november 2004 12:57:51 schreef harrybe:
geeft niet, maar... zie het als een uitdaging en verzin er eentje voor me? als student electronica moet dat kunnen toch?

Awel ik denk dat ik het gevonden heb.Ik zag het als een uitdaging en begon te denken en te denken (verdomme dat deed zeer...:)).Mijn oplossing:je neemt een 2 aderige draad en soldeert op de spoel van je relais.Aan de anderekant van de draad verbind je een net stekker en gaat als volg tewerk.
1.Stop het circuit in het stopcontact
2.Wacht 1 seconde en stop nu de stekker van de spoel van het relais in het stopcontact.Voila...
Voordeel bij deze schakeling is dat die niet veel kost behalve draad en een netsnoer en wat heel belangrijk is dat de tijd regelbaar is.Je stopt 'm wanneer dat je wilt ;)

Nee. Dan ontploffen je elco's !

Die schakeling lijkt me toch pricies wat je zoekt ?
Als je per se een relais met 230 VAC-spoel wilt inschakelen sluit je die gewoon weer aan op het vertraagde DC-relaisje in de schakeling.

Op 16 november 2004 15:14:38 schreef harrybe:
hmm, kan ik in dat schema die gelijkrichter gewoon weglaten?

Niet aan te raden want het zijn gepolariseerde condensatoren = vuurwerk!!!

hmm dus ik heb nog niks zover.....

Waarom voldoet mijn voorstel niet ? :)

je hebt gelijk, deze voldoet inderdaad, betekend wel dat ik 1 extra relais nodig zou hebben, het gebruikte gelais is 230V DC neem ik aan?

Nee hoor, is zoals in de onderdelenlijst staat een gewoon klein 24 VDC-relais. Als je er alleen een ander relais mee gaat schakelen hoeven de contacten natuurlijk geen 8 A te zijn.

De schakeling bestaat behalve uit de gelijkrichter ook uit een flinke voorschakelweerstand (C1/R3) die lankzaam de elco's oplaad tot 24 V.