Hallo,
Bestaat er een schakeling die electriciteit die over is van de zonnepanelen voordat deze wordt teruggeleverd aan het net gebruikt wordt om bijvoorbeeld een E boiler water mee te verwarmen.?
Hallo,
Bestaat er een schakeling die electriciteit die over is van de zonnepanelen voordat deze wordt teruggeleverd aan het net gebruikt wordt om bijvoorbeeld een E boiler water mee te verwarmen.?
Het kan wel, maar is niet erg makkelijk. Wat er moet gebeuren is: Meten of er teruggeleverd wordt (het makkelijste is vaak: De meter vragen), en dan de boiler sturen.
Dat laatste is ook niet triviaal. Je wilt de hysterese iets groter hebben dan normaal (normaal stel je hem in op 55 graden en dan gaat ie aan bij 54 en uit bij 56, maar dat window wil je nu veel groter hebben, bijvoorbeeld 50-85) en boven de 85 moet er "dan toch maar teruggeleverd worden" (want anders gaat ie koken en dat is niet goed!), en onder de 50 wil je "dan toch maar stroom uit het net trekken want anders heb je geen warm water".
Hallo J.j.b
Er bestaat een apparaatje wat precies dit doet.
https://myenergi.nl/product/eddi/
Het fijne weet ik er niet van maar dit ben ik onlangs tegen gekomen toen ik aan het kijken was voor een zappi lader.
Voor die prijs van die Eddi kun je beter een Solar boiler hangen. Dan verwarm je het water direct met je zonnepanelen en als de boiler op temperatuur is schakelt hij de energie weer door naar de omvormer.
En toch.... Het is complexer dan het lijkt: Als dat apparaatje stroom naar de boiler stuurt als je overproduceert, dan kan je niets anders doen dan de boiler op dat geschakelde stopcontact aansluiten. Dan zit je dus in de winter met "zowiezo te weinig opbrengst" gewoon met koud water.
Het is echt tricky om zonder interfacing met de boiler het goed werkend te krijgen. Maar goed, beoordeel zelf door de handleiding van het ding goed te lezen voordat je het koopt. Wat kan ie wel wat kan ie niet?
Deze kwam ik ergens tegen in een soortgelijke discussie.
Lijkt veel vriendelijker dan die eddy-dingen.
https://heizungsshop.at/regelung-steuerung/frei-programmierbar/2096/at…
Ik heb hier zelf een PIC en een stroomspoel in de meterkast die alles wat meer dan 250 teruglevering het net opgaat, naar de boiler stuurt.
meet hij 255 gaat er 5W de boiler in
Meet hij 2259 gaat er 2kW de boiler in
Ben hier al helemaal voorbereid op geen salderen en net uitval.
Met een victron multiplus2 en wat pylontech accu's
De MP2 houd de kWh meter op 0W dag en nacht en stopt alle zon in de accu.
Is de accu nagenoeg vol dan gaat hij terugleveren.
Echter komt dan mijn schakeling in en verwarmt hij de boiler.
Afgelopen 9 dagen nog geen kWh van het net gepakt, accu om 1300 vol en daarna de boiler vol en toch nog wat terugleveren.
[Bericht gewijzigd door stortbak op donderdag 10 maart 2022 18:23:43 (55%)
Golden Member
Op 10 maart 2022 18:14:55 schreef stortbak:
Afgelopen 9 dagen nog geen kWh van het net gepakt, accu om 1300 vol en daarna de boiler vol en toch nog wat terugleveren.
Het was de afgelopen 9 dagen dan ook niet bepaald hondenweer.
volgens mij zijn de apparaten die deze metingen doen om een accu op te laden bij overschot, ook geschikt om de stroom naar een boiler te sturen.
in principe moet je 2 energiemeters hebben. eentje die het verbruik van het huis meet, en eentje die de opbrengst van de zonnepanelen meet.
als er minder verbruikt wordt dan opgebracht, kan je dat vermogen in je boiler steken.
het probleem waar ik mee blijf zitten is hoe je de boiler traploos kan laten warmen.
stel dat je 3000W opbrengst hebt, en 2700W verbruik, hoe ga je de 1KW boiler begrenzen op 300W verbruik?
ik heb daarom de boiler op een klokje zitten. die warmt op van 11 tot 15h, precies de tijd dat de zon het meeste schijnt.
de boiler moet zowieso 4h opwarmen, en er is het meeste kans dat ik die periodes overschot heb van de zonnepanelen
Fcapri, Een zware thyristor schakeling met fase-aansnijding en microcontroller om zowel het vermogensoverschot te meten als de fase aan te snijden ?
Golden Member
Op 11 maart 2022 10:29:49 schreef Waters:
Fcapri, Een zware thyristor schakeling met fase-aansnijding en microcontroller om zowel het vermogensoverschot te meten als de fase aan te snijden ?
Heb met zo iets zitten hobbyen: P1 uitlezen met een microcontroller [DSMR 5, dus ik krijg elke seconde de export) en dan met een velleman kitje een 150 Watt verwarmingmatje aangestuurd.
Dat werkt, maar nu zoek een ik 2kW+ dimmer die het netjes doet (filtering in de fase aansnijder met spoel). En die Chinese dimmers doen daar niet aan, want die spoel kost natuurlijk geld.
Op 11 maart 2022 09:04:05 schreef fcapri:
in principe moet je 2 energiemeters hebben. eentje die het verbruik van het huis meet, en eentje die de opbrengst van de zonnepanelen meet.
Met 1 stroomtrafo zoals een CT-013 heb je genoeg.
Je meet de stroom op de hoofdleiding en met de spanning weet je of je injecteert of afneemt.
Deze schakeling(foto) staat op mijn teller ter controle en experiment maar schakelt nog niets want ik kan nog salderen.
Voorlopig is het pure hobby en interesse.
Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto, mijn batterij was leeg.
[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 11 maart 2022 10:44:49 (24%)
Op 11 maart 2022 10:29:49 schreef Waters:
Goede boiler heeft 3 elementen van 700W in 1 unit.
En een BT137 kan dat makkelijk aan.
Meet je 800W, kan je de eerste BT137 gewoon open houden, hoef je niets aan te snijden.
Regel je de 800-700=100 met nummer 2
Op 10 maart 2022 16:27:39 schreef rew:
En toch.... Het is complexer dan het lijkt: Als dat apparaatje stroom naar de boiler stuurt als je overproduceert, dan kan je niets anders doen dan de boiler op dat geschakelde stopcontact aansluiten. Dan zit je dus in de winter met "zowiezo te weinig opbrengst" gewoon met koud water.Het is echt tricky om zonder interfacing met de boiler het goed werkend te krijgen. Maar goed, beoordeel zelf door de handleiding van het ding goed te lezen voordat je het koopt. Wat kan ie wel wat kan ie niet?
De eddi werkt met fase aansnijding (voorwaarde dat het een boiler is met een mechanische thermostaat, dus zonder electronica) en kan ook ingesteld worden dat de boiler op dalstroom opgeladen wordt.
Kwestie van documentatie doornemen en eventueel even bellen met de fabrikant (myenergi), de gewenste toepassing uitleggen met de vraag erbij of dit mogelijk is.
Dit heb ik ook gedaan toen ik meer info over de zappi lader nodig had.
Myenergi zit volgens mij ook in maastricht.