230/nAmp over printplaat

Ik heb een pcbtje gemaakt die een 12v gedeelte heeft dat relais aanstuurt die weer 230 volt schakelen tot meerdere amps (in praktijk is 4 zat).
Nu wil ik op een nieuwe versie een solid state oplossing integregen middels een triac of zo maar ik zit een beetje in mijn maag met de eisen die ik dan moet stellen aan de banen op de pcb voor het 230 gedeelte. Kan iemand mij hierbij helpen ?

KT88

Overleden

Minimale afstand tussen twee 230 V banen is 6 mm.
Verder liefst 70 uM dikte koper nemen en de banen dik genoeg maken. Voor 4 amp. denk ik dan aan 1 cm. breed, desnoods overbruggen met 2.5 mm montagedraad.
Aansluitingen middels AMP stekkers.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

In de praktijk is dat niet haalbaar natuurlijk. Als je banen 10mm breed moeten zijn en 6mm ertussen moeten hebben, betekent dat dat de pootjes van je triac maar liefst 16mm uit elkaar moeten staan. Zoek er zo maar eens eentje :)

Een veiligheidsafstand van zo'n 2mm tussen de delen die netspanning voeren is zo'n beetje het minimum. Printplaat wel inspuiten met een goede lak na het solderen! Tussen delen die netspanning voeren, en het laagspanningsgedeelte, dien je 6mm te laten (bij een ongeaard toestel).

Door een printbaan op een 35µm print kan je bij omgevingstemperatuur maximaal 2A per mm breedte rekenen. Hierbij warmen de printbanen wel erg sterk op, met 1A per mm breedte zit je al heel wat veiliger. Als je je printbanen dus 4mm breed maakt, en 2mm daar waar het niet breder kan, zit je wel OK.

KT88

Overleden

Op 16 november 2004 21:44:09 schreef subsonik:
In de praktijk is dat niet haalbaar natuurlijk. Als je banen 10mm breed moeten zijn en 6mm ertussen moeten hebben, betekent dat dat de pootjes van je triac maar liefst 16mm uit elkaar moeten staan. Zoek er zo maar eens eentje :)

Solid state relais?
6 mm is officieel en wettelijk voorgeschreven, overtreding komt u duur te staan etc.
Staat geloof ik in de Elektuur infopagina's over veiligheid.
Zonder dollen, 10 mm baanbreedte is wellicht wat overdreven.
Ik bouw dan ook apparaten voor de eeuwigheid :-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ik heb hier een solid-state relais naast mij liggen, een Sharp S202T02. Max 265VAC, en expliciet geschikt om netspanning te schakelen. De afstand tussen de 2 pinnen die netspanning voeren is 0.2 inch, zijnde 5.08 mm. Als je soldeereilandjes van 2mm diameter gebruikt, schiet er 3mm spacing over.

Mijn hele punt is: tussen netspanning onderling maakt het niet veel uit mocht er overslag zijn. Het ergste dat kan gebeuren is dat er ergens een zekering uitklapt.

Ik denk dan ook dat die 6mm isolatieafstand enkel geldt voor de afstand tussen de netspanning en aanraakbare delen.

tussen netspanningsvoerende delen onderling is idd. 3 mm genoeg, dit wordt ook voorgeschreven voor zogenaamde klasse-1 apparaten (met randaarde) als veligheidsafstand tussen het netdeel en laagspanningsdeel (testspanning 2120V)
bij klasse 2-apparaten (dubbel geisoleerd) geld een afstand van 6 mm tussen de netdelen en het laagspanningsdeel, en tevens als eis dat geen der aanraakbare delen (potmeterassen, schakelaars) van metaal is.
de testspanning voor klasse 2 bedraagt 4240V en met de afstand wordt bedoeld de lucht- of kruipweg tussen twee geleidende delen.
Bij klasse 2 is dus tussen netdelen onderling wel 3mm afstand toegestaan.