ik was al eens gaan spelen met een chinese omvormer en heb beslist die asap buiten te gooien.
ik heb dus 4 panelen van 245Wp (oude) en ik geraak met moeite aan 380-400W met mijn 600W omvormer.
het blijk nu dat die 2 spanningsgebieden heeft 30V en 37V
low range Vmp 26V - 33V
high range: Vmp 35V - 39V
die zou intern max 15A aankunnen, waarmee die op 30V dus 450W kan halen (als die niet teveel opwarmt, anders begrensd die meer), en op 37V richting 600W kan geraken.
echter wordt er veel over gewaarschuwd, als ze kapot gaan, gaan de fets in sluiting. en het probleem is dat zonnepanelen geen problemen hebben met een 'kortsluitstroom' die dan oploopt richting 32A.
die chinese omvormers gaan quasi altijd over in brandmodus.
nu heb ik dus enphase IQ7 omvormers gekocht en die knipperen oranje
volgens de manual:
LED color Indicates
Flashing green Normal operation. AC grid function is normal there is communication with the Envoy.
Flashing orange The AC grid is normal but there is no communication with the Envoy.
Flashing red The AC grid is either not present or not within specification.
die gebruiken dus een 500€ duur ding om te monitoren. beetje overdreven kost voor slechts 2 omvormers.
https://www.saniheat.nl/p/573270/Enphase-Envoy-S-Single-and-Multi-Phas…
nu loopt de communicatie dus over de 230V ac lijnen.
iemand enig idee hoe dat systeem werkt en of er met een raspberry één of andere monitor programma te vinden is? ik vind niks behalve alle website van enphase zelf, amper info over het protocol te vinden