enphase iq7

ik was al eens gaan spelen met een chinese omvormer en heb beslist die asap buiten te gooien.

ik heb dus 4 panelen van 245Wp (oude) en ik geraak met moeite aan 380-400W met mijn 600W omvormer.
http://www.cwad.be/solar/inverter.gif
het blijk nu dat die 2 spanningsgebieden heeft 30V en 37V
low range Vmp 26V - 33V
high range: Vmp 35V - 39V

die zou intern max 15A aankunnen, waarmee die op 30V dus 450W kan halen (als die niet teveel opwarmt, anders begrensd die meer), en op 37V richting 600W kan geraken.
echter wordt er veel over gewaarschuwd, als ze kapot gaan, gaan de fets in sluiting. en het probleem is dat zonnepanelen geen problemen hebben met een 'kortsluitstroom' die dan oploopt richting 32A.
die chinese omvormers gaan quasi altijd over in brandmodus.

nu heb ik dus enphase IQ7 omvormers gekocht en die knipperen oranje
https://cdn2.rexel.nl/medias/sys_Rexelnl/images/images/hb4/h9e/9663355256862/PRODUCT-2850318733-jpg-515Wx515H.jpg

volgens de manual:
LED color Indicates
Flashing green Normal operation. AC grid function is normal there is communication with the Envoy.

Flashing orange The AC grid is normal but there is no communication with the Envoy.

Flashing red The AC grid is either not present or not within specification.

die gebruiken dus een 500€ duur ding om te monitoren. beetje overdreven kost voor slechts 2 omvormers.
https://www.saniheat.nl/p/573270/Enphase-Envoy-S-Single-and-Multi-Phas…

nu loopt de communicatie dus over de 230V ac lijnen.
iemand enig idee hoe dat systeem werkt en of er met een raspberry één of andere monitor programma te vinden is? ik vind niks behalve alle website van enphase zelf, amper info over het protocol te vinden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

die zoekt dus op je 230V net naar dit ding:

https://marvel-b1-cdn.bc0a.com/f00000000183673/www4.enphase.com/sites/default/files/Envoy-Offline-3.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Of hij zoekt deze uitvoering. Maar zonder werken ze ook hoor. Ik monitor mijn 17 panelen er mee en kan inderdaad per paneel zien wat de opbrengst is.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 13 maart 2022 15:47:39 (80%)

Envoy werkt voorzover ik weet niet zonder zo een monitor.

Dat was voor mij de belangrijkste reden om voor APS te kiezen
- APS-YC600 voor 2 panelen
- APS-QS1 voor 4 panelen
Die starten wel zonder monitor.
En monitoren doe ik mbv een kWh tellertje in de meterkast.

PS Het protocol voor die dingen lijkt wel staatsgeheim. Ik kan er niks over vinden in elk geval.

[Bericht gewijzigd door deKees op zondag 13 maart 2022 16:06:27 (16%)

de inverters starten wel degelijk op.
als het rood knippert ontbreekt de 230V
als die oranje knippert, werkt die en leveren ook energie, alleen hebben ze geen verbinding met dat monitor ding van 500€
als die groen knipper is er connectie en kan je ze uitlezen met dat toestel of via de webpagina.

wat ik wil weten, is of je dat systeem ook kan uitlezen met een raspberry eraan?

nu hangen mijn zonnepanelen via een kWh meter en lees ik de pulsen in met de raspberry.
1600pulsen = 1kWh, dus elke puls is dan 0.625Wh

nu heb ik inverters die hun eigen opbrengst door kunnen communiceren, dus wil ik aan die gegevens geraken zonder dat ik dat monitor bakje wil kopen

ik heb maar 2 inverters, beetje gek om daar dan een monitor voor te kopen die normaal 20-30 van die inverters minitort

Op 13 maart 2022 16:05:06 schreef deKees:

PS Het protocol voor die dingen lijkt wel staatsgeheim. Ik kan er niks over vinden in elk geval.

ook mijn probleem. het lijkt mij toch dat ze duidelijk moeten specifieren wat ze op de 230V lijnen zetten van data, maar vind er ook niks van terug. ook bij DIY groepen enzo vind je van de enphase systemen niks

ook werken die dingen weer met een server bij de fabrikant, en daar wil ik niks van weten. databeheer mag enkel lokaal bij mij, geen 3RD party erbij die ineens de prijs omhoog kan trekken, of de stekker eruit omdat het niet rendabel is.
mijn collega heeft al dit probleem. 2jaar monitor systeem gehad, nu niks meer

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 13 maart 2022 17:33:51 (12%)

Ze doen iets van "internet-over-powerline". Dus je kan kijken of je daar wat over kan vinden. De kans dat ze een proprietary protocol gebruiken is natuurlijk aanwezig, maar mogelijk doen ze iets met een standaard protocol.

Als ik hun was dan zou ik de omvormers iets laten sturen wat encrypted is met de public key van jou omvormer. En dat koppel protocol is dan iets wat je niet zomaar op JOU installatie kan afluisteren. Maar ik denk dat ze het eenvoudiger doen. In de opstartprocedure leert de omvormer het IP adres van de locale envoy en dan wordt het daarheen gestuurd. Of het dan https moet zijn, mogelijk met een certificaat uitgegeven door de enige certificate authority wat de omvormer kent...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Rob W.

Honourable Member

Nou ben ik me toevallig ook een beetje aan het verdiepen in dat systeem.
De Envoy hoeft zeker geen 500 euro te kosten, ze is in nederland, bij normale verkopers voor 180 euro te koop.
Daarnaast heeft die envoy een web api waarlangs bijvoorbeeld domoticz de waarden direct kan uitlezen, ben je dus niet afhankelijk van hun servers.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

volgens de handleiding moet je een installer toolkit gebruiken om de 'microinverters' te detecteren.
vermoedelijk krijg je een aantal inverters te zien met serienr's ernaast en moet je dat gaan vergelijken

bij de installatiefilmpjes zie je ook dat ze een stickertje van zo een inverter op het dak afhalen, en dat op een papieren blad plakken, zodat ze weten welke inverter op welke lokatie zit.

die 'software' zal dit dan vermoedelijk doorsturen naar het IP van de envoy.

ze moeten dus eigenlijk om de zoveel tijd een puls uitsturen zodat ze gedetecteerd worden. wat voor 'handshaking' er dan gebeurt, dat is de grote vraag.
die inverter weet ook dat die 'gekoppeld' wordt en zal dan groen knipperen. dus van de envoy moet dan ook iets uitkomen dat de inverter zijn status aanpast.
had al gehoop dat er één of andere arduino library zou van bestaan, maar helaas. het enige dat ik vind is arduino software die de data van de envoy 'onderschept' om lokaal alles weer te geven ipv bij de fabrikant raad te plegen.

het is dus goed mogelijk dat die envoy dan uitstuurt:
"inverter xyz, wat is uw status?"
en dat die inverter dan zijn gegevens doorsturen.
ik zag ook dat je tot 300 inverters kan monitoren met 1 envoy. het lijkt mij dus niet dat die inverters standaard hun pakketten op de AC lijn gooien.
zoiets testen is nogal moeilijk zonder zelf de data te kunnen bekijken van een active envoy

update: hier is iemand die installer software beginnen uitpuzzelen (met de passwoorden en blijkbaar leesbaar in)
https://thecomputerperson.wordpress.com/2016/08/28/reverse-engineering…

ook deze is intressant
https://thecomputerperson.wordpress.com/2018/08/18/what-is-inside-the-…

This is how to access the inverters page in Python 3. Replace 123456 with the last six digits of the serial nr.

from requests.auth import HTTPDigestAuth
url = “http://envoy:123456@192.168.178.13/api/v1/production/inverters”
response = requests.get(url, auth=HTTPDigestAuth(‘envoy’, ‘123456’))
print (response.json())

Klopt, hier ook een gateway hangen, hier lees ik met HTTP de actuele waarden van het systeem in, en bepaal ik of het tijd wordt om m’n e-boiler in te schakelen. Dit werkt ook prima zónder internet verbinding, die wordt alleen gebruikt voor data opslag in de enphase cloud.

Vandaag wezen prutsen met een paneeltje (van de 8) wat ik nog had liggen. Helaas wegens omstandigheden nog geen tijd voor gehad.

Betreft Sunpower SPR-P3-380
Zouden eerst Oost-West komen, maar een paar gaan er nu toch op het Zuiden.
Nu kan een iq7 max. 'maar' 350W aan, stopt ie bij meer Wattage, of gaat ie dan uit?

Bij mij ging eerst het rode lampje knipperen, toen aangesloten op 230V. Toen ging het groene lampje knipperen (maar ik had nog geen Envoy aangesloten, pakt ie die mischien van de buren?)
Ik kon wel verhoging van Voltage meten maar met een Ampere meter kon ik niets meten.
Kan zijn dat er nog te weinig zonlicht was of dat de iq7 toch niet voldoet en ik moet overstappen op de iq7A of iq7plus?

Hoe zit het trouwens met parallel vs serie?
Niet alles ligt op een rijtje. Kan ik evt. 1x3, 1x4 en 1x1 aan elkaar knuppen ipv 1x8?

IQ7 heeft max 240W output. dus als je paneel 350W kan leveren, zal er maar 240W uitkomen.

ik gebruikte ze ook als constante belasting om ebike batterijen te ontladen. werkt wel, maar de IQ7 schommelt nogal aardig in stroom
heb geen IQ7 meer in dienst. de garage panelen hangen nu aan een APsystems DS3 (dewelke je kan uitlezen met een esp). en als 2de knutselding heb ik een ecoflow powerstream.
de IQ7 liggen hier in een doos voor een ander project

Dat is apart?
Enphase geeft zelf 235-350Watt op.
Een leverancier geeft tot 330W op en voor de iq7+ 400W (Enphase geeft daar 235-440W op) en voor de iq7A vanaf 405W ??
Maar een iq7+ kopen om te kijken of de iq7 voldoen in dit systeem.

max input!!!

uit een IQ7 komt max 240W
uit een IQ7+ max 295W
...

IQ8

in de zomer kwam 1 paneel van 240W op een IQ7. die heeft een 5-8W nodig om te starten.
in de winter stak ik 2panelen samen op een IQ7 omdat ze in de winter toch niet aan 200W geraken

ik heb nu 2 grote nieuwe 450Wp panelen op een DS3 en het verschil is enorm

4x 240Wp op IQ7: zomermaand en oktobermaand op 1 grafiek. doordat er 4 panelen waren stonden ze langer in de zon. er kwam wel schaduw, maar liep altijd op 1 paneel, de andere bleven gaan. smorgens zie je ook de 'trappen' wanneer elk paneel schaduwvrij wordt.

2x 450Wp op een DS3: zelfde zomermaand en oktobermaand samen, beide een wolkenvrije dag. doordat er maar 2 panelen meer zijn, hebben ze sneller last van schaduw van een paal. op 16h is die schaduw daar.
smorgen zie je ook maar 2 trapjes wat schaduwvrij komen

Ach, zie het nu, hopelijk |:(

Paneel:
35,9 Volt x 10,59 Amp = 380,181 Watt
iq7:
Max. output bij 240 Volt x 1 Amp = 240 Watt

Maar zo heeft bij jou die APS DS3 een veel hoger rendement.
Maar dat kan natuurlijk ook in je panelen zitten?

Op zondag 13 maart 2022 20:15:08 schreef fcapri:
volgens de handleiding moet je een installer toolkit gebruiken om de 'microinverters' te detecteren.
vermoedelijk krijg je een aantal inverters te zien met serienr's ernaast en moet je dat gaan vergelijken

bij de installatiefilmpjes zie je ook dat ze een stickertje van zo een inverter op het dak afhalen, en dat op een papieren blad plakken, zodat ze weten welke inverter op welke lokatie zit.

- Stickertjes mag je uiteraard ook laten zitten, nummer kan je ook zo intikken of scannen in die toolkit, maar je kan die gebruiken om een lay-out plannetje te maken. Je moet dat serienummer uiteraard wel kennen.

- Enphase gebruikt dit serienummer inderdaad om te weten waar een omvormer staat. Koop je er een tweedehands en die is niet retired geplaatst dan krijg je die niet meer zelf geregistreerd, levert wel energie. Wil je die toch “zien” dan kan je Enphase bellen. Kom je ergens in een call center in India terecht die deze vrij zetten. Service is heel goed .

- Wil je hun Encharge of een 3rd party batterij gebruiken dan moet je zelfs online een opleiding voltooien, anders krijg je die niet in bedrijf. Je krijgt dat ook een Belgisch application engineer toegewezen die jouw eerste eendraadschema controleert. Klopt dat niet dan krijg je die batterij niet in dienst, 3T en 10T batterijen communiceren via Zigbee. Daarvoor moet je een stick in die Envoy pluggen, 5T batterij communiceert via een draadverbinding.

Op maandag 28 oktober 2024 00:09:35 schreef Ghia:

Maar zo heeft bij jou die APS DS3 een veel hoger rendement.
Maar dat kan natuurlijk ook in je panelen zitten?

panelen zijn veel beter. die oude 240Wp doen dus een slechter rendement.
Als de zon met 1200W/m² instraalt, doet ze het goed.
is de zon wat minder in oktober of bewolkt, dan doen ze veeeeel minder.
Die nieuwe presteren een pak beter.

2de punt is dat ik 4 IQ7 had die ELK hun 5-8W verlies hebben. in de winter dus 20-30W dat van de opbrengst weg is.
die DS3 is 1 omvormer met 2 MPPT ingangen. die heeft dus maar 1 keer dat eigen verlies en alle rest wordt omgezet naar AC.
het grote nadeel van micro omvormers. als er 20 op je dak zitten, heb je 20x die 5-8W eigen verbruik.
elk paneel moet dus minstens 9W opwekken voor je omvormer dan 1W op het net kan zetten. ik kon dat ook zien in de logs.
zonnepaneel wekt 13W-12W-11W-10W-9W-0W op ineens viel alles weg.

met 10panelen in serie op 1 grote omvormer, heb je ook nog verlies, maar het wordt verdeelt over de 10panelen.
mijn SMA heeft een rendement van 97,4%.
als elk paneel 10W opwekt, heb je 100W. daarvan komt er dan 97W op het net. 3W verlies dus
als die 1000W opwekt, dan heb je natuurlijk ook 30W verlies daar. daarboven gaan de IQ7 het beter doen dan mijn SMA want hun verlies blijft hetzelfde.

daarom is het ook beter de omvormer TE klein te kiezen.
mijn huis installatie: 7200Wp op een 5kW omvormer. die 7200w halen ze dus niet. enkel bij 1000W/m² zon instraling op ideale hoek EN paneel op 25°C.
stel dat ze 5500W presteren (75%).
de omvormer heeft 97% rendement, dus kan er 5335W omgezet worden. de omvormer heeft 5000W AC output, dus trekt die 5150W uit de panelen. het verlies aan rendement zit hem in de overschot van de panelen

zou ik een 6-10KW omvormer hebben, dan haalt die 5500w uit de panelen en komt er 5335W uit

Lekker goed bezig ;-)

10 jaar terug heb ik mij er aardig in verdiept en toen gekozen voor Solar Edge.
Je maakt allerlei afwegingen en omdat de panelen hier en daar verschillend (moeilijk) lagen, vond ik dat de beste oplossing.
Achteraf had een stringomvormer waarschijnlijk meer op gebracht, maar die gaan minder lang mee. Voor een paar duppies kon je een garantie kopen van 20 jaar bij SolarEdge.
Ik dacht als ze dat zo durven te verkopen is het ook niet nodig voor mij ;-)

Tijd terug 8x Sunpower gekocht, maar toen gingen de buren verbouwen en wist ik niet hoe de schaduw precies zou gaan vallen. Ook moest het plat dak toen toch voorzien worden van nieuwe bitumen.
De nieuwen leveren 380 Wp bij een opp van* 1690x1160= 196 cm²
De ouden leveren 255 Wp bij een opp van* 1650x990= 163 cm²
(*opp incl rand)
380/196= 1,94 Wp/cm²
255/163= 1,56 Wp/cm²
Is toch bijna 25% meer in bijna een decennia.
Nu dan gekozen voor Enphase omdat dat in deze situatie voor mijzelf makkelijker is om aan te leggen.
Maar de kennis is behoorlijk weggezakt en ik kan grotendeels weer op nieuw beginnen ;-/
Maar zit ik misschien met die iq7 net goed? Misschien later een vervangen door een iQ7+ en kijke of het veel uitmaakt?
Immers zit je straks met het salderen en dan wil ik ook niet teveel leveren tidens de zomer, daarbij heb ik slechts een 1 fase (max 5kW) meterkast.