welke heteluchtsoldeerstation van deze 2 zou ik best kopen?

Beste mensen,
Ik wil al een lange tijd een hete lucht soldeerstation aanschaffen. Nu heb ik voldoende geld gespaard en zou er graag eentje willen aanschaffen.
Mijn budget is beperkt, zo rond 100 euro.
Natuurlijk heb ik al diverse topics hier op het forum over gelezen maar zit toch nog met een paar vragen.
Ik zit met een beperkt budget maar wil ook zeker niet heel goedkoop gaan ondanks dat ik vermoed nu nog maar beperkt te gebruiken. Ik weet dat je voor vrij weinig op bv aliexpress er kan kopen, ook diverse klonen. Maar je weet nooit of een goede krijgt, hoe het zit met of veilig genoeg gebouwd is en natuurlijk heb je geen garantie. Ik ga dan liever voor iets duurder en iets beter en kopen bij een gekend bedrijf met goede reputatie. En ik koop liefst betere kwaliteit gereedschap als ik dat kan betalen. Scheelt meestal ook veel ergernissen. (Plus kan ook veel langer meegaan, kijk maar naar bv mijn oude weller van 1985, werkt nog prima en heeft al jaren intens dienst gedaan bij fluke op de reparatie afdeling voordat ik hem kreeg van mijn oom die daar toen werkte)
Ikzelf zat te denken aan een van deze onderstaande 2 bij eleshop. Goede ervaring met hun, kan afhalen (kom er binnenkort keer in de buurt) en heb garantie.
https://www.eleshop.nl/atten-st-8800d-hete-lucht-soldeerstation.html of
https://www.eleshop.nl/atten-at852d-hete-lucht-station.html
evt is er ook nog een van 150 euro maar is wel buiten mijn budget. Geen idee of dat voor mij waarde toevoegt, vermoed het niet
https://www.eleshop.nl/aoyue-852a-2plus.html
Maar welke 2 van 100 euro zou voor mij beste geschikt kunnen zijn?
Ik wil het gebruiken puur voor de hobby, niet professioneel. Het zal ook, op dit moment dan toch, voor af en toe gebruik zijn.
Afmetingen doen er voor mij niet toe.
Ik wil leren werken met hete lucht, net als af en toe smd componenten te kunnen solderen. Dat zal voornamelijk vervangen zijn bij reparatie bv een usb of hdmi connector maar wie weet soldeer ik er ook af en toe een printje mee.
Ik wil er ook af en toe mee desolderen om bepaalde onderdelen te hergebruiken.
Verder zou ik hem graag gebruiken voor openen van dichtgelijmde apparaten zoals smartphones en tablets open te kunnen maken om batterijen te kunnen vervangen of usb connectors.
Een van de dingen die ik zou graag willen leren en uiteindelijk wil kunnen is smd condensators te kunnen vervangen van vintage elektronica. Gekend probleem Vaak lekkende of op einde van hun leven in spul van jaren 90 of ouder.
Ook usb en hdmi connectors kunnen vervangen staat er op mijn lijstje net als wat andere kleiner smd componenten als dat vervangen moet worden. Ik wil zeker niet superkleine smd dingen solderen, dat is een stap te ver voor mij denk ik.
Ik weet dat je met oefening dit waarschijnlijk ook met hele fijne soldeerbout kan. Maar je hebt meer kans op beschadigen van de print of sporen.
En voor openen van smartphones en tablets zou evt een hotplate ook kunnen, dat weet ik.
Idealiter koop ik ook een hotplate of preheater. En een microscoop natuurlijk maar dan moet ik eerst meer sparen :P
Welke zouden jullie aanraden?
Ik sta natuurlijk ook open voor andere opties of winkels maar ik denk dat gezien mijn budget en "eisen" niet vele andere opties over zijn. Of moet heel toevallig betaalbaar een 2de handse kunnen kopen.
Printplaten voor te oefenen heb ik voldoende :+
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Roland11

Golden Member

Ik gebruik met veel plezier een "858", ook bij Eleshop te krijgen: https://www.eleshop.nl/atten-at858d-hete-lucht-station.html (en ook op Ebay en AlieExpress natuurlijk).

Arco

Special Member

Ik zou in ieder geval niet voor die 852D gaan.
Die heeft de pomp in de basis zitten. Maakt veel meer herrie, en de kabel is vreselijk stijf (doordat daar de luchtslang in zit)

De 8800 heeft een fan in de bout zelf zitten. Ik heb de voorloper ervan (de 858), werkt al jaren probleemloos...
https://www.eleshop.nl/atten-at858d-hete-lucht-station.html

Is er op ali inderdaad goedkoper en onder vele plakmerken... ;)
https://nl.aliexpress.com/item/1005003674078551.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005003342882202.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

niet twijfelen, deze is de beste prijs/kwaliteit/mogelijkheden.
https://www.eleshop.nl/atten-st-8800d-hete-lucht-soldeerstation.html
veel vermogen en 4 nozzles, dat laatste is belangrijker dan je denkt.
en idd fan in het handstuk! (Arco merkt dat ook op)

microcontroller etc , verloren geld voor de normale gebruiker... :-)

Ik zou dan voor de ST-8800D gaan. Gezien de nagenoeg gelijke prijs maar hoger vermogen en airflow en 4 nozels die je erbij krijgt.

Die AT852D is stiekem een Aoyue, ook wel goed, maar voor het zelfde geld krijg je bij de ST8800D dus er net even wat meer waar voor je geld.

Arco

Special Member

Ik vind die lelijke lcd's met blauwe background drie keer niks, maar da's persoonlijk... ;) (mijn soldeerstation heeft dat helaas ook)
Liever led displays (of een mooi LCD zonder kleurvlekken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik dacht ook dat de ST-8800D de beste optie van de 2 was. Zou het de moeite zijn om 10 euro te besparen en voor de AT858D of is de ST-8800D net iets beter?
Volgens mij zijn ze qua specs praktisch gelijk maar qua interface net iets anders. maar ik denk dat de ST-8800D 3 present knoppen heeft en de andere niet.
plus hij heeft 4 nozzles.
Over nozzles gesproken, zouden die 4 die standaard meegeleverd zijn voldoende zijn voor wat ik wil doen? Ik heb geen idee welke ik nodig zou moeten hebben.
Ik heb even gekeken voor andere nozzles maar gek genoeg zie ik ze niet op de eleshop website staan. Of is er een standaard die men gebruikt bij deze ST-8800D?
Maar ik vermoed dat ik die evt wel veilig op ali zou kunnen bestellen. Niet dat ik eleshop niet zou gunnen maar daar waren de andere nozzels een stuk duurder en zit nu eenmaal met beperkt budget.
tja en wat lcds betreft, daar kan ik vast mee leven ;)
Die plakmerken van ali blijf ik liever van weg. Vaak een kloon van een kloon, daar zijn de chinezen dacht ik goed in :+ En je moet maar net geluk hebben dat goed gebouwd is. Kan prima kwaliteit zijn voor wat je voor betaald. maar kan ook gevaarlijke brol zijn. Liever meer betalen met garantie in dit geval.
Koop zeker wel dingen via ali maar dit dingen met vaste stekker eraan blijf ik liever van weg ;)

Roland11

Golden Member

Op 13 mei 2022 16:49:45 schreef brains:
Over nozzles gesproken, zouden die 4 die standaard meegeleverd zijn voldoende zijn voor wat ik wil doen? Ik heb geen idee welke ik nodig zou moeten hebben.

Dat is vast genoeg. Toen ik mijn 858D kocht 5 jaar geleden, heb ik er een 'middelmaatje' op gezet en die zit er nog steeds op ;-)
Raakt een beetje zwartgeblakerd en is niet meer perfect rond.
Gezien de reacties gebruiken andere wel meer dan 1 nozzle, maar ik verwijder er zowel grote zware componenten mee als kleine.
Met de flow experimenteren kan wel nodig zijn: in het begin blies ik nog wel eens componentjes in de buurt weg ha ha.

Ik heb kort geleden een Atten 8800d gekocht, mijn eerste hete lucht station. Ik heb, om wat ervaring op te bouwen, geëxperimenteerd op een oude print met smd onderdeeltjes.

Wat me opviel was dat ik met de kleinste nozzle, op een hoge temperatuur (500 C) en iets van 40% airflow, ik de twee soldeerpunten van smd weerstanden niet vloeibaar krijg. Er zaten geen groot aardvlakken aan. Met de nozzle die een maatje groter is lukt dat wel.

Ik vraag me nu af of anderen dezelfde ervaring hebben. Niet uitgesloten dat ik iets fout doe.

Groetjes, Roland.

Ik heb een jaar of tien een 852, en zou die of een soortgelijke "trilpompslanger" inderdaad beslist niet meer kiezen.
Er is mee te werken, maar ik irriteert mij er eigenlijk bij ieder gebruik aan. Vooral ook aan het na-draaien na uitschakelen. Misschien moet ik hem eens vervangen ;)

De twee goedkope modernere boutjes met een fan in het handvat waar ik mee gewerkt heb waren beiden veel prettiger.

fred101

Golden Member

Mijn OKI heeft de luidruchtige membraam pomp in de behuizing zitten. Dat ding is veel te groot om in het handstuk te proppen. Die ruimte in het handstuk is nodig voor een groot krachtig element. Membraampompen slijten ook nagenoeg niet. Volgens mij hebben de meeste pro stations de pomp in de behuizing.

Ik doe alles met 1 maat nozzle (4mm binnendiameter). Maar zelfs met de kleinste nozzle krijg ik een smd weerstand moeiteloos in een paar seconden los. (Ik denk 2 tot 3mm, ik weet niet waar ik hem gelaten heb) En dat zonder flow en/of temp op max te zetten.

Wat mij opvalt in test videos van goedkope hete lucht stations is dat de meeste erg veel moeite hebben de boel heet genoeg te krijgen, als dat al lukt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op zaterdag 4 mei 2024 10:36:11 schreef Aart:
Ik heb een jaar of tien een 852, en zou die of een soortgelijke "trilpompslanger" inderdaad beslist niet meer kiezen.
Er is mee te werken, maar ik irriteert mij er eigenlijk bij ieder gebruik aan. Vooral ook aan het na-draaien na uitschakelen. Misschien moet ik hem eens vervangen ;)

De twee goedkope modernere boutjes met een fan in het handvat waar ik mee gewerkt heb waren beiden veel prettiger.

Ik heb privé ook zo een, maakt herrie maar werkt opzich goed. Op het werk heb ik een net iets duurdere Quick die met een gewone fan werkt dus lekker stil is. Maar ook die draait na, het is slecht voor de elementen en hun omgeving om op volle temperatuur zonder koeling uitgezet te worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat begrijp ik, het probleem zit hem in de hoeveelheid herrie die hij hierbij maakt, en naar mijn idee overdreven lange duur hiervan.
Ik heb er niet aan gemeten, maar het overstemd de radio royaal en duur in ieder geval > 5 minuten.

Feitelijk gebruik ik hem niet veel, en dan vooral voor krimpkous.

maartenbakker

Golden Member

Dat is wel erg lang, dan kan ik me goed voorstellen dat het hinderlijk is. Ik dacht dat de mijne het sneller doet, zal ik volgende keer eens op letten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 4 mei 2024 12:41:40 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb al een aantal jaar dit goedkope ding van ali.

Ik had dit toen gekocht omdat ik dat nodig had voor een eenmalig klusje. In de praktijk gebruik ik dit ding veel meer dan ik ooit verwachtte. En dat gaat nog best goed ook. Het ding wordt supersnel heet, is zeer goed regelbaar in zowel luchtstroom als temperatuur. Hij kan ook heel veel warmte geven. Zo'n grote dikke veel polige condensator van een dikke doorgemetalliseerde print afsolderen gaat zeer goed. Het voorverwarmen van onderdelen zodat je ze kunt (los)solderen gaat hier ook prima mee.

Op het werk heb ik een duur hetelucht station van weller waarop ook een hetelucht blazertje zit. Daarvan is de warmtecapaciteit en luchtstroom net even te weinig voor grote componenten. Ik daardoor liever dat goedkope ding van ome ali. Daar zitten ook nog een aantal verschillende blaasmondjes bij die heel handig zijn.

Om een dikke condensator of trafo van een pcb af te halen is de weller onbruikbaar. Maar met dat ome ali ding lukt dat uitstekend.
Om smd ic's te verwijderen werkt de weller prima en de ome ali met een ander nozzeltje en andere instellingen eigenlijk ook prima.

Ik heb ook zo'n hotplate van ome ali. En eigenlijk werkt die ook wel goed.

Als ik de TS met weinig te besteden geld was zou ik voor een ali exemplaar gaan en een tweede soldeerboutje aanschaffen.

Smd onderdelen als condensatoren en weerstanden soldeer ik eigenlijk makkelijkst los met twee soldeerbouten. Ik gebruik dan twee magnastat's van weller. Daar gaat het prima mee. Zelfs met het moderne loodvrije soldeer. Alleen voor IC's gebruik ik dan het hetelucht ding van ali.

Wat belangrijk is is veel oefenen. Neem een oude sloopprint en probeer al de (smd) onderdelen er eens heel, en zonder de print te beschadigen af te solderen. Je eigen skils verbeteren is veel goedkoper en bruikbaarder dan het aanschaffen van dure soldeerspullen. En een goede (de)soldeerder kan met elke redelijke bout iets knaps in elkaar bakken.

Het beste dat je nu kunt kopen vind die nieuwe bouten van weller.

In dit geval de WTP90. Dat is een 90 watt boutje dat zeer goed soldeert. Doe al jaren met dezelfde soldeerpunt enzo.

Maar deze bout heb ik op mijn werk. Om dit zelf te kopen vind ik het veel te duur.

maartenbakker

Golden Member

De jouwe heeft de fan direct achter het element zitten in het handvat. De mijne hebben de compressor respectievelijk de fan in de kast zitten.

Ik verwachtte dat een omvangrijk handvat met eventueel nog gyroscopische krachten van de fan minder prettig zou werken dan een handvat met een wat dikkere 'navelstreng' eraan.

Heb jij in de praktijk last van het wat grotere handvat?

P.S. Als ik voor een stevig budget een nieuwe normale bout moest kopen, liet ik Weller toch links liggen hoewel ze opzich prima solderen. Ik denk dat je dan meer waar voor je geld hebt met een JBC of OKI/Metcal. Weller heeft altijd achtergelopen met nieuwe technieken zoals hetelucht en actieve punten en is dan gewoon duur voor een "gewoon goed" product met soms rare ontwerpnukken of kwaliteitsprobleempjes.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 4 mei 2024 14:23:25 (35%)

Deze is boven budget bij Eleshop maar misschien goedkoper elders.
De luchtpomp zit in de basis maar is zeer stil (misschien wel de stilste in zijn soort).

https://static.eleshop.nl/mage/media/catalog/product/cache/9/image/800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/q/u/quick_861dw_esd_soldeer_station_1_1.jpg

Quick 861DW ESD hetelucht soldeerstation

maartenbakker

Golden Member

Dat is degene die ik op het werk gebruik en ook die Louis Rossmann tot voor enige tijd aanraadde en zelf verkocht (wegens leveringsproblemen/importheffingen is hij op een ander model overgestapt).

Arco

Special Member

Op zaterdag 4 mei 2024 14:22:35 schreef Bobosje:
Deze is boven budget bij Eleshop maar misschien goedkoper elders.
De luchtpomp zit in de basis maar is zeer stil (misschien wel de stilste in zijn soort).

Ik vind zo'n model met een 'tuinslang' eraan heel onprettig werken...

Op zaterdag 4 mei 2024 14:47:13 schreef Arco:
Ik vind zo'n model met een 'tuinslang' eraan heel onprettig werken...

Een echte tuinslang zal heel wat stugger zijn. ;)
Alleen een kabel aan het handvat is natuurlijk meest ideaal.

maartenbakker

Golden Member

Ik vind vooral die quick prima werken, vrij soepele slang.

Mijn vooroordeel is juist tegen van die 'gebulkte' handvaten, vandaar mijn vraag aan RAAF12. Eigenlijk weet je dat pas zeker als je ze allebei gebruikt hebt.

Arco

Special Member

Ik heb beide gebruikt, en zo'n ding met dikke slang/kabel vind ik 3 (4?) keer niks... :+
Meeste maken ook nog veel herrie. (De Aoyue heeft als extra irritaties ook nog een blauw verlicht en dansend balletje...)

Handvat is niet 'bulky', hooguit ietsje dikker. (ja, achter zit een bult, maar daar kom je nooit met je hand)

Ervaar je geen gyroscopische krachten van de fan in het handvat bij het bewegen / verplaasten van het handvat die de natuurlijkw handbeweging verstoren?

Arco

Special Member

Nee,

Gyroscopische krachten heb je alleen met 'gewichtige' voorwerpen, de rotor van de fan weegt maar een paar gram...

maartenbakker

Golden Member

Hangt ook samen met het toerental. Als je een fan uit een Dyson plaatst heb je wellicht een probleem. Maargoed, dat valt dus mee.