Op 31 december 2004 13:09:58 schreef Willybilly:
Misschien een verkeerde gedachte van mij, maar volgens mij hoort witgoed niet achter een aardlek.
Normaal gesproken zijn er in huis een paar groepen die achter een aardlek zitten en is er een groep die voor de wasmachine, vaatwasser, wasdroger bedoeld is en hier zit geen aarlek op.
Ik heb geen flauw benul hoe het er in Nederland aan toe gaat. Maar in Belgie wordt er voor nieuwbouw een algemene verliesstroom van 300mA gezet voor de normale kringen (stopcontacten, verlichting)
Deze wordt verzegeld door de keuringsdienst na keuring (bij de indienstname)
Voor de vochtige kringen (badkamer , vochtige ruimte algemeen, vaatwas , droogkas , wasmachine ) kortom alles waar water énig gevaar kan brengen wordt aangesloten via een bijkomende 30mA.....
TWEE verliesstroomschakelaars zijn verplicht....
Of je nu toe komt op een 300mA of een 30mA, voor de vochtige kringen moet er een bijkomende 30mA geplaatst worden. (voor meer inlichtingen zich wenden tot de keuringsinstanties)
Let wel, de regels veranderen af en toe..... het kan wel geen kwaad om eens het reglement bij de hand te nemen.....
Zo is er laatst iets veranderd op het gebied van het gebruik van dubbelpolige schakelaars,afstand bad- licht-schakelaar...enz...(In Belgie althans).
Indien je wenst verbouwingen of nieuwbouw installatie zelf te doen,...
één gouden tip....
Bel naar een keuringsdienst en vraag wat mag of niet mag,..
Het zijn ZIJ die de installatie moeten keuren, werk dus op de manier waarop ZIJ het voorstellen....
Ik heb zoals ze bij ons zeggen "mijne vaste keurder".....
(ben nl zelfstandige in bijberoep)....