Aardlek springt eruit als Vaatwasser Inschakelt

Hallo.

Als mijn vaatwasser (Siemens van zo'n 10 jaar oud) aan springt op de klok,
een losse tijdklok, dan spring regelmatig de aardlek schakelaar eruit.
Nu weet ik van mijn vroegere MTS-electro tijd dat dit vaak betekent dat er
een condensator staat te lekken.
Kan ik nu volstaan met het vervangen of tijdelijk verwijderen ven de
onstoorcondensator die direkt aan het net hangt?
Hij doet het overigens niet als ik de machine met de knop inschakel.

Bedankt
Richard

indien het GEEN dubbelpolig geschakelde klok is kun je miss. de stekker gewoon omdraaien en dan wil het wel eens over zijn.
anders ontstoring idd ff nazien

Een schizofreen is nooit alleen!

Ik denk dat je meer kans hebt dat je pomp verlies maakt.
Dat is mij al vaak voorgekomen (vooral bij siemens en aeg pompen)onstoorcondensator zelden.
Meten is weten zou ik zo zeggen.
Als je de onstoorcondensator verwijderd werkt je vaatwas normaal, maar geeft misschien wel storing op het net enz... .

De pomp lijkt me niet waarschijnlijk.
Als de machine eenmaal ingeschakeld is gaat het goed.
Het is alleen bij het inschakelen en heel af en toe bij het uitschakelen.

Een evt. storing neem ik bij het verwijderen maar voor lief.
Dan weet in ieder geval het euvel en kan ik een nieuwe halen.

bedankt

probeer eens de stekker uit te trekken en meet dan ohm's tussen de aarding en lijndraad dit is normaal een zeer hoge ohmse waarde,orde megaohm's tot oneindig.
als het hier al niet ok is moet je het circuit naar binnen verder uitmeten en zo verder verschillende componenten van de machine ellimineren

Misschien een wat late reactie maar dit probleem deed zich ook voor bij een kennis van mij. Het ging hier om een vaatwasser die aangezet werd door een schakelklok. De aardlek sprong bij hem er ook uit. In eerste instantie dachten we aan een lekstroom in de vaatwasser totdat we het zonder schakelklok gingen proberen. Zonder schakelklok was het probleem over. Na enige metingen bleek tussen de de aard aansluiting van de schakelklok en de metalen behuizing van de vaatwasser een spanning te staan. Meten tussen de aardaansluiting van de wcd en de behuizing geen problemen. Nieuwe schakelklok ertussen en probleem opgelost.

Licht is sneller dan geluid. Daarom zien mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken
hobby-ist

Honourable Member

Nog een hint:

Het probleem heeft inderdaad iets te maken met de ontstoorcondensator in de vaatwasser.
Als de machine heel lang uit de stroom is geweest lekt deze condensator langzaam leeg.
Als dan de schakelklok INkomt, word de condensator plots geladen. Dit resulteert in een zeer kortstondig stroompiekje. Sommige aardlekschakelaars kunnen ook uitspringen ten gevolge van dit piekje. Dit piekje is trouwens GEEN lekstroom, maar een normale zeer kortstondige piekbelasting tussen fase en nul.

Dit verklaart ook waarom je aardlek NIET uitspringt als je gewoon de knop indrukt, terwijl de stekker gewoon in het stopkontakt zit.
De condensator is direct verbonden met je stekker van het apparaat, en is al "VOL" als jij de knop indrukt. Vandaar.

Het uitklappen van de aardlek zal waarschijnlijk ook wel niet altijd gebeuren met je klokje. Dit heeft te maken met het feit dat je lichtnet een sinus is. Als jij precies je stekker van je vaatwasser in het net steekt als deze sinus maximaal is, dan is de piek laadstroom ook maximaal.

Ik heb dit meerdere keren meegemaakt.
Of je hebt een hele gevoelige aardlek. (laat een installateur een tweede aarlek aanbrengen)
Er loopt bv al 20 mA lekstroom door de betreffende aardlek, en die condensatorpiekstroom is gewoon de druppel die de emmer doet overlopen.
Om dit te testen zou je eens alle andere apparaten in je huis eruit moeten trekken, en dan nog eens je vaatwasser inschakelen met je klokje (enkele keren proberen).
Vliegt de aardlek er dan NIET meer uit, dan lekken je andere apparaten misschien te veel.

Succes

Er ist wieder da...

Misschien een verkeerde gedachte van mij, maar volgens mij hoort witgoed niet achter een aardlek.
Normaal gesproken zijn er in huis een paar groepen die achter een aardlek zitten en is er een groep die voor de wasmachine, vaatwasser, wasdroger bedoeld is en hier zit geen aarlek op.

dat mag alleen bij
1 vast opgestelde apparaten(vaatwasser,wasmachine, koelkast)
2 de aardgeleidings weerstand moet voldoende laag worden gegarandeerd.
alleen dan hoeft deze niet te zijn voorzien van aardlek.
maar het mag wel.
[edit]
nederlandse norm
[/edit]

Een schizofreen is nooit alleen!

Op 31 december 2004 13:09:58 schreef Willybilly:
Misschien een verkeerde gedachte van mij, maar volgens mij hoort witgoed niet achter een aardlek.
Normaal gesproken zijn er in huis een paar groepen die achter een aardlek zitten en is er een groep die voor de wasmachine, vaatwasser, wasdroger bedoeld is en hier zit geen aarlek op.

Ik heb geen flauw benul hoe het er in Nederland aan toe gaat. Maar in Belgie wordt er voor nieuwbouw een algemene verliesstroom van 300mA gezet voor de normale kringen (stopcontacten, verlichting)
Deze wordt verzegeld door de keuringsdienst na keuring (bij de indienstname)

Voor de vochtige kringen (badkamer , vochtige ruimte algemeen, vaatwas , droogkas , wasmachine ) kortom alles waar water énig gevaar kan brengen wordt aangesloten via een bijkomende 30mA.....
TWEE verliesstroomschakelaars zijn verplicht....
Of je nu toe komt op een 300mA of een 30mA, voor de vochtige kringen moet er een bijkomende 30mA geplaatst worden. (voor meer inlichtingen zich wenden tot de keuringsinstanties)

Let wel, de regels veranderen af en toe..... het kan wel geen kwaad om eens het reglement bij de hand te nemen.....
Zo is er laatst iets veranderd op het gebied van het gebruik van dubbelpolige schakelaars,afstand bad- licht-schakelaar...enz...(In Belgie althans).
Indien je wenst verbouwingen of nieuwbouw installatie zelf te doen,...
één gouden tip....
Bel naar een keuringsdienst en vraag wat mag of niet mag,..
Het zijn ZIJ die de installatie moeten keuren, werk dus op de manier waarop ZIJ het voorstellen....
Ik heb zoals ze bij ons zeggen "mijne vaste keurder".....
(ben nl zelfstandige in bijberoep)....

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.