Hallo!
Voor school ben ik een examenopdracht aan het maken.
Ik kom hier moeilijk uit en heb dringend hulp nodig.
Het gaat om een schakeling waarbij twee enkelpolige lichtschakelingen in twee verschillende ruimtes op afstand in een andere ruimte bediend kunnen worden doormiddel van een drukknoppen paneel. Als de schakelingen nog in werking zijn brand er een rood lampje, aan de hand van dit lampje kun je zien dat de schakelingen nog in werking zijn. Deze moet je met één druk op de rode knop uit kunnen schakelen door middel van een relais.
Dus als je de groene knop indrukt, doen de lichtschakelingen in de andere ruimtes het en brand er een rood lampje.
Als je de groene knop loslaat blijven de lichtschakelingen het doen en blijft het rode lampje branden.
Als je de rode knop indrukt gaat het rode lampje uit en zijn de schakelingen buiten werking. Als je de rode knop loslaat blijft het rode lampje uit en blijven de lichtschakelingen buiten werking.
Ik heb een foto van de tekening en een foto van het boord.
Vanuit de lasdoos gaat er een vijf aderige kabel naar het bedieningspaneel, Een vijf aderige kabel naar het relaiskastje en een vijf aderige kabel als voeding naar de lichtinstallatie.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet aansluiten?
Normaal gesproken breng ik alle componenten eerst naar de klemmenstrook en werk ik vanuit daar verder, in dit geval gaat dat niet met de vijf aderige kabel. -ERROR-