Zoals wellicht wel bekend ben ik bezig met aanschaf van een nieuw stekje om te wonen (en te hobbyen)
nu zit ik elektrisch al met een paar worstelingen, met name met de energiehuishouding en locaties en zou daar graag eens over willen worstelen:
VRAAG 1:
ik heb 3 gebouwen:
- een woonhuis
- een werkplaats
- een schuur
in de werkplaats komen te staan auto's en wat zware gebruikers (draaibank, freesbank, lasmachines, compressor) van max 6 kW en een gelijktijdigheidsfactor van 0.
in de schuur komen paardenstallen (evt met solarium)
een gastenverblijf
en een recreatieruimte
het woonhuis is gewoon woonhuis
nu wil ik ook over naar duurzaam, dus zoals al eerder gezegd:
zonnepanelen, windmolen, warmtepompen.
waar zouden jullie de hoofdverdeler plaatsen?
.1 is de plek voor de zwaarste verbruikers, dus zou logisch zijn
.2 is harstikke onlogisch i.v.m brand, echter komen hier WEL de zonnepanelen op te liggen (enige met dak in juiste richting en niet afgescherm door bomen)
.3 is weer logisch, daar je daar het dichtste bij zit
VRAAG 2:
hoe moet ik e.e.a. verdelen:
ik neem aanvankelijk een 3x 25 A aansluiting, van de straat, maar doe er en 10 kW omvormer bij dat voegt 15 A toe.
als ik later nog meer vermogen toe voeg (meer panelen of windmolen) kan ik rustig er nog 10 kW bij rekenen, dus zou ik totaal 30 A extra hebben.
moet ik dan mijn hoofdverdeler op 55 A uitleggen qua busbar?
Wellicht dus alles met 10mm2 bekabelen of naar koperen strips gaan afgaande groepen mogen rustig met 4mm2 of zelfs 2.5 mm2
het lijkt mij een beetje overkill eigenlijk voor een groepenkast, maar wellicht wel de beste optie om gewoon 5 koperen rails erin te leggen en vanuit daar met draad naar de inkomende en afgaande groepen te gaan.
Misschien is modulair met halyester kasten niet zo'n gek idee ineens.
Dit natuurlijk alleen voor de hoofdverdeler en niet voor de subverdelers.
VRAAG 3:
voor de gewone verdelers ook nog een dilemma vraag:
aardlek en automaten of beter aardlekautomaten nemen??
gevoelsmatig voelt apart beter, maar qua functionaliteit is het hetzelfde en scheelt het een hoop ruimte... dus technisch lijkt gecombineerd beter.