Elektrische fiets,hoe correct batterij opladen.

Hallo,ik heb een nieuwe elektrische fiets,nu was mijn vraag hoe laad je de batterij correct op ?
Want die persoon zegt zo tegen mij,en de andere persoon weer anders.
Moet je de batterij helemaal,ontladen en dan terug laden,of hoe ?

Je fiets in de zon parkeren
En in de winter in een ongeisoleerd tuinhuisje zetten zijn veel grotere factoren

Verder wil je toch gewoon met een volle accu van huis? Goed of niet

Juist niet helemaal leeg rijden, accu's houden er niet van om leeg te zijn. Dat advies was geldig voor NiCD accu's van 30 jaar geleden, absoluut niet voor moderne lithium accu's.

De accu koel houden (niet in de volle zon parkeren als het kan) is wel aan te raden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Juist niet helemaal leeg rijden, inderdaad. En ook niet helemaal vol laden.

Als je de fiets een tijdje niet gebruikt dan kun je de accu het beste op 40 tot 80 % houden. Een volledige geladen accu gaat langzaam stuk.

Dus als je een lange tocht gaat maken dan best vlak voor de start helemaal laden.

Helemaal vol en warm opslaan is inderdaad op lange termijn niet goed, maar echt helemaal leeg is veel slechter.

Wat je beter ook kunt vermijden, is een accu koud helemaal opladen, en vervolgens ergens neerleggen waar het veel warmer is. Door de hogere temperatuur stijgt de accuspanning tot boven de toegestane waarde. Als er eenmaal een beetje energie uit is (een paar procent is genoeg) is dat gevaar geweken, dus in de praktijk komt dat zelden voor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

En ook niet helemaal vol laden.

Dat is natuurlijk best lastig en alleen nodig als je van te voren weet dat je de fiets een tijd lang niet gaat gebruiken.

Als je de fiets regelmatig gebruik dan bij thuiskomst gelijk ondr de lader, behalve als je bv maar 3 minuten naar de supermarkt geweest bent dus zolang er nog een goede 80% of meer inzit en je bent niet van plan om de volgende dag en lange tocht te maken dan beter een keer het opladen overslaan.

Mij is verteld Hat het het beste is om hem voor de winterberging of anderszins lange opslag, vol te laden en dan weer te ontladen tot c.a. 70 à 75%
Niet bij lage temperaturen bewaren en zeker bij vorst binneneshuis.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Een beetje goede fabrikant zorgt er wel voor dat je een fietsaccu niet KAN leeg rijden. Het kan wel eens gebeuren dat je je fiets leeg rijd, dat is geen drama hoor. Het BMS zorgt er juist voor dat je accu beschermt wordt.

Rijd je hem eens leeg, niet panikeren gewoon bij thuiskomst direct aan de lader. Maar zeker niet leeg wegzetten voor enkele weken of helemaal vol geladen, dat is namelijk WEL schadelijk.

Ik heb mijn accu nog nooit geladen tot 100 procent, meestal stop ik het laden bij 80-85 procent. Voor een Bosch accu; Als het vijfde ledje op de accu begint te blinken, dan stoppen met laden.

Ik gebruik verder een kloktimer om te voorkomen dat er meer geladen wordt, bij mijn fiets is 1 uur gelijk aan 20 procent lading. Wel een dual battery systeem.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Lithiumaccu's gaan het langste mee bij een lading van ongeveer 40%, dit wordt geadviseerd als je de accu langere tijd niet gebruikt. 100% opgeladen geeft een versnelde slijtage, maar als je van plan bent een langere rit te maken, gewoon helemaal opladen en gaan rijden. Doe je vaak korte ritjes, dan is 80% een mooie waarde, je hoeft dan pas weer te laden bij 20%, tenzij je korte ritjes daar niet voldoende aan hebben, dan ga je weer laden bij 40%.
Helemaal leeg krijg je de accu niet, zie het bericht van CrossFireX, maar als de accu sopt met stroom leveren door ingrijpen van de BMS zit er iet veel meer in en is opladen tot 40% wel handig om te voorkomen dat door enig sluipverbruik van de elektronica de accu alsnog helemaal leeg komt zoals CrossFireX ook al aangeeft is erg schadelijk, wellicht het einde van de accu. Verder zoals al genoemd grote hitte voorkomen. Liefst overdag laden als je in de buurt bent, het komt wel eens een keer voor dat zo'n accu in de fik vliegt, dit is echter een zeldzaamheid ik inmiddels heeft men zijn lessen wel geleerd.
er is op internet heel veel info te vinden en op YouTube uiteraard ook mooi vuurwerk met accu's....

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

li-ion accus hebben 500-1000 laadbeurten dat de fabrikant garandeerd dat de cellen dan nog 75% hebben. dit zijn laadbeurten 100% naar 0% en weer naar 100%.
als je maar 100% naar 50% doet en weer oplaad, gaat die accu dat meer dan het dubbele doen.

nu is er wel een detail, li-ion accus verouderen, en dan kunnen ze moeilijker hoge stromen leveren waardoor de accu snel leeg 'lijkt' maar je dan op een lagere vermogenstand op de fiets wel nog ver kan rijden.

dit verouderen komt door leeftijd, maar ook door de accu altijd boven de 90% te houden. een accu 6maand lang op 100% stockeren brengt veel schade toe.
nu denk je, dat doe ik niet, maar...

stel je gebruikt de fiets elke dag van 7h smorgens om te gaan werken en om 17h savonds steek je die op de lader.
na een 5tal uur is die vol, dus elke dag staat die op 100% van 22h tot 7h smorgens. dat is 9uur per dag. 52weken x 5dagen x 9h = 2340uur of bijna 100dagen of een 3maand per jaar dat ze zo op 100% staat.
op vrijdag laadt je die ook op zodat je maandag kan werken. dat zijn dan 2dagen dat ze op 100% staan. 52weken x 2dagen = 104dagen of 3,5maand op 100%.
dat is samengetelt meer dan een half jaar dat ze 'vol' staat.

om je accu dus lang te houden:
-opladen voor je ze gaat gebruiken en niet telkens na gebruik.
-bij langere stockage, niet direct opladen of deels opladen. als je die op vrijdag met 30% in de garage zet, hoef je pas zondagavond op de lader te hangen.
ik gebruik een tijdsklok om ze bv 4uur bij te laden. daarmee komt ze op een 90-95% ipv elke dag vol.-
-als je kan: maximaal gebruiken op 80% tot 40%.

als je dus elke dag 10km rijd en je kan 100km doen met de accu
dan gebruik je ze de eerste dag van 100% naar 90%, nog NIET opladen dan
2de dag van 90% naar 80%, niet bijladen
...
vanaf de 5de-6de dag zou ik ze eens opladen, als je zo rond de 40% komt

het hangt dus van het gebruik ook af. zou je bij elke rit hier weer opladen, zit die accu HEEL DE TIJD boven de 90% en sloop je ze heel snel.
rijd je dagelijks 40km, dan zou ik ze wel regelmatig bijladen zodat je ze niet teveel lager dan 30% trekt.

naart het schijnt vind li-ion koude (vries) temperaturen niet leuk, ik merk er niks van. als ik met een vermogenmeter kijk doet mijn accu bij vriesweer exact evenveel, maar mijn fiets verbruik meer vermogen doordat alles wat zwaarder loopt.

Op 24 augustus 2022 20:35:32 schreef CrossFireX:

Ik heb mijn accu nog nooit geladen tot 100 procent, meestal stop ik het laden bij 80-85 procent. Voor een Bosch accu; Als het vijfde ledje op de accu begint te blinken, dan stoppen met laden.

Ik gebruik verder een kloktimer om te voorkomen dat er meer geladen wordt, bij mijn fiets is 1 uur gelijk aan 20 procent lading. Wel een dual battery systeem.

doe dat toch maar eens, een BMS gaat pas balanceren als de cellen vol zijn, dan worden die overbrugt en worden de niet volle ook weer bijgeladen.

jij kan nu onderling verschil krijgen, bv 9 cellen die van 80% naar 40% gaan, maar 1 cel die bv van 60% naar 20% gaat.
die ene cell verslijt meer doordat ze lager leeg getrokken wordt, en gaat hierdoor sneller in capaciteit achteruit.
om de zoveel maand eens volladen, net voordat je een grote rit doet, houd de boel zeker goed

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat gek is; Als de twee accu in de fiets zitten heb ik totaal 1200Wh ter beschikking. In eco stand kan ik plus minus 250Km fietsen.

Als ik de fiets aan de lader leg dan begint hij met de meest lege te laden, daarna pas de andere. Maar ik heb eens een test gedaan, op het moment dat hij overgaat naar de andere accu om te laden, heb ik dat gestopt.
Ik haal de andere nog niet geladen accu uit de fiets en kan zo zien of hij die ene nu volgeladen heeft.

Blijkt dat nu elke keer de lader de accu tot slechts tot 80 procent oplaad, en dan begint met de andere accu te laden. Ik ben nog nooit verder gegaan en weet niet of hij later weer terug gaat naar de eerste accu, om die dan tot op 100 te laden. Geen idee waarom Bosch dit op die manier laad.
Stop ik de tweede accu er weer bij dan kom ik 40 procent geladen uit.

Geen idee hoe dit allemaal werkt, op het moment dat de eerste accu tot 80 procent geladen is, hoor ik een relais schakelen. De leds op de eerste accu gaan uit, enkele ogenblikken later klikt de relais weer op de lader en begint nu de tweede accu te laden. De leds op de tweede accu beginnen nu te blinken.

Er zit op mijn fiets geen drie contacten op de laadstekker maar vijf. Er zijn twee extra aansluitingen waar CAN+ en CAN- bij staat. De andere grote contacten zijn + en -, en eentje met aarde teken.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 26 augustus 2022 03:12:34 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ach heb zelf al info gevonden van Bosch zelf;

The system switches intelligently between the two batteries both during charging and discharging. This ensures that both batteries are charged and discharged evenly, significantly increasing their service life. Depending on what is planned, a single battery can also be used. The batteries, motor, display and charger use an intelligent CAN-bus system, that works together with the SMART BMS.

When DualBattery is used, the two batteries are discharged alternately and not simultaneously. The CAN-bus system automatically tracks the charge states and switches between the batteries when it detects a charge difference of five percent. This ensures that both of them are discharged evenly, which significantly increases their service life. If necessary, riders also have the option to use just one battery. In this case, it doesn't matter which unit it is attached to. Both can be charged directly on the bike at the same time or detached and charged separately on an external charger; which is very convenient when no socket is nearby. Both batteries have the same key, which saves time searching for the right one. The same charger can be used to charge the batteries, whether mounted or removed.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Maar ook goed dus: Laden tot 80% Dan de andere tot 80% laden, en dan pas aan de laatste 20% beginnen.

Als je hem dus voordat de tweede accu bij 80% is van de lader haalt, blijf je onder de 80%: Perfect voor de levensduur!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 augustus 2022 22:20:33 schreef fcapri:
li-ion accus hebben 500-1000 laadbeurten dat de fabrikant garandeerd dat de cellen dan nog 75% hebben. dit zijn laadbeurten 100% naar 0% en weer naar 100%.
als je maar 100% naar 50% doet en weer oplaad, gaat die accu dat meer dan het dubbele doen.

Als de fabrikant dat in de software toegestaan heeft wel ja. Cycli-tellers kunnen een foutstatus genereren en wat een cyclus is, is vaak vrij te programmeren.

Op 25 augustus 2022 22:20:33 schreef fcapri:
doe dat toch maar eens, een BMS gaat pas balanceren als de cellen vol zijn, dan worden die overbrugt en worden de niet volle ook weer bijgeladen.

Ik kan me dit nog steeds niet voorstellen. Mijn video-accu's, met een BMS/gas gauge geschikt voor stromen tot 32 Ah bij maximaal 4 cellen, kan tijdens de volledige laadcyclus balanceren.

Er wordt tijdens het laden aan de hand van een erg complexe formule constant berekend hoe lang elke celgroep nog nodig heeft om 100% te bereiken. Als de uitkomst van die formule is dat 1 celgroep te ver uit de pas gaat lopen ten opzichte van de rest, wordt die celgroep tijdelijk belast met een weerstand terwijl de rest door blijft laden.

Dat komt bij nog goeie cellen precies zo uit dat eenmaal dicht de 4,2 Volt genaderd, elke celgroep hooguit enkele milliVolts van elkaar afwijkt.

Dat kun je prima volgens bij uitlezen tijdens het laden.

Als dat ding alleen aan het einde zou gaan balanceren, ben je, zeker bij een gemiddelde fiets-accu wel heeel lang bezig. Dat zelfs mijn video-accu's dat zo doen sterkt mij in de overtuiging dat fiets-accu's net zo werken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Vandaag nog eens gevraagd bij mijn fiets dealer, ik hoef me geen zorgen te maken zei ie. Tijdens het laden wordt er volop gebalanceerd en kan ik het laden rustig onderbreken zonder schade. Na het laden of onderbreken hebben alle cellen netjes dezelfde spanning, Het BMS in deze accu's werkt ook zonder laden nog na.

Voor wie het wil weten; Het betreft een E-Bike van Riese & Muller.

Nu weet ik ook waarom ik bij aankoop niet kon kiezen voor een gewoon LCD scherm uitlezing. Die ondersteunen geen CAN-bus en dual battery, dus had ik enkel de keuze uit de Bosch Kiox of Nyon II.

De kiox uitlezing in postzegel formaat wou ik niet, dus toen maar gekozen voor de Nyon II.

En zoals rew het zei doe ik net niet, ik laad beide accu altijd op tot 80-85 procent.
En om eerlijk te zijn heb ik mijn fiets nog nooit leeg gereden, het laagste die ik had was 13 procent. Vanaf 20 procent resterende lading verandert de groene balk beneden in rood, en toont hoeveel kilometer ik nog kan rijden.
Dus je wordt tijdig gewaarschuwd.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 26 augustus 2022 19:13:47 schreef weardguy:

Ik kan me dit nog steeds niet voorstellen. Mijn video-accu's, met een BMS/gas gauge geschikt voor stromen tot 32 Ah bij maximaal 4 cellen, kan tijdens de volledige laadcyclus balanceren.

niet alle bms werken zo, vandaar dat veel fiets accus toch uitvallen omdat 1 cel uit de pas loopt. dat zou je niet krijgen met het intelligente laadsysteem dat jij zegt.

er wordt gewoon opgeladen tot 4,2V en dan wordt die cell met transistor en weerstand tijdelijk overbrugged om lekstroom te veroorzaken zodat die wat leeg loopt.
ik wil al jaren een UPS met li-ion bouwen waarbij de cellen maximaal op 4.00V komen. is al een tijdje stilgevallen, denk dat ik nu weer eens wat smart BMS specs moet gaan beginnen lezen. want wat ik wil bestaat nu dus blijkbaar al

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Gewoon de instructies van de fabrikant volgen en de correcte bijhorende lader gebruiken.
Het stond jaren geleden al in de kookrubriek van de Libelle. "sluit het potje met het bijhorende dekseltje"

Zelf gaan experimenteren is ronduit gevaarlijk. Tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent.

Als je hem binnen oplaadt, zorg dan dat er geen brandbare voorwerpen in de buurt zijn, plaats een brandmelder en vermijd opladen als er niemand thuis is.
Zelfs met een originele lader is er altijd een kleine kans op brand.
In tegenstelling tot loodaccus zijn deze met een erg brandbare vloeistof gevuld.
Bij overburen van familie is zo op een nacht hun halve huis afgebrand.
En dat is geen alleenstaand geval.

Hoho, dat 1 cel uit de pas gaat lopen betekent vaak dat het BMS daar niet meer tegenop kan balanceren, niet dat er alleen bij einde lading gebalanceerd wordt.

De reden dat ik het me namelijk niet voor kan stellen is vrij simpel: als 'mijn' gauges met maximaal 32 Ah bij 4 cellen in serie al gedurende de lading balanceren, dan vermoed ik dat ze dat doen omdat je anders uren, zo niet een dag kwijt bent aan het balanceren als je dat pas aan het einde van de lading gaat doen: immers, bij 32 Ah heb je wel heel veel energie af te fakkelen voordat de celgroep daar duidelijk wat van merkt. Bij een nog veel grotere fies-accu denk ik dat het balanceren pas bij einde lading wel heel lang zou gaan duren.

Maar het is daarnaast niet alleen die complexe formule die beslist of er gebalanceerd wordt of niet.
Naast die formule wordt er namelijk ook bijgehouden hoe groot de afwijking is en of 1 van de celgroepen wel in de pas blijft lopen.
Dat is: celgroep x stijgt wat sneller dan de rest > wordt afgeremd door balanceren > tot een punt dat het BMS denkt dat het tegen 'einde lading' wel snor zit met de rest.
Daarbij speelt niet alleen de klemspanning mee, maar ook een tabel met logs van de berekende interne weerstand van elke celgroep.
Aan de hand daarvan weet de gauge behoorlijk goed hoe goed/slecht het met een bepaalde celgroep gaat en dus ook hoe lang er eventueel gebalanceerd moet worden, weer gekoppeld met het constante monitoren van de hoeveelheid energie die er het pack in loopt.

Als de celgroep weer geladen wordt en het BMS merkt dat de betreffende groep veel te snel weer in spanning oploopt door bijvoorbeeld een hoge interne weerstand, kan het zijn dat er opnieuw gebalanceerd gaat worden. Als dat ping-pong spelletje te lang doorgaat, wordt er gewoon een foutstatus gerapporteerd en de boel voorgoed afgeschakeld: die ene celgroep is gewoon te ver heen ten opzichte van de rest.

Dat was ook met mijn video-accu's het geval: 1 celgroep was echt volledig dood, de rest was nog wel op peil met 2,25 Volt of zo. Maar die slechte groep was ten opzichte van de rest zo slecht geworden dat de gas gauge daar niets meer aan kon doen of aan wou doen.

Het is namelijk ook een instelling in de software van de gauge. Er is iets als CIM Fail: xx %', Cell IMbalance Fail in een percentage in procenten. Volgens mij ook nog ergens met stroom of spanning, maar niet geheel zeker.

Zodra 1 groep veel te ver af gaat wijken kwa capaciteit, waarbij de gauge dan alleen maar blíjft balanceren, grijpt de gas gauge in en schakelt z'n FETS 'voorgoed' uit (lees: van buiten kom je er niet meer in, dan moet je de accu openmaken en gaan praten met de gauge)

Dat is dus hetzelfde wat er in die fiets-accu's gebeurd: eens is de koek op. Als die onbalans-drempel heel hoog ingesteld wordt komt het uiteindelijk wel weer goed, maar dan moet je echt da-gen de tijd nemen om de accu weer 'vol' te krijgen. En vervolgens zit je dan met een accu die altijd weer snel leeg is omdat die ene celgroep het verpest voor de rest.

Dat kon ik ook merken met m'n video-accu's, die tegen einde levensduur soms 24 uur lang aan het balanceren en satureren waren, terwijl ze in gezondere toestand binnen een uur of 4 helemaal klaar waren.
Dat ze bij de eerstvolgende lading meteen de zekering opbliezen, vond ik niet zo verbazend.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Het blijkt dat Bosch wel studies gedaan heeft, niet alleen mijn fiets laad eerst tot 80 procent.

Neem nu de nieuwe Bosch 18V ProCell accu's, die laders hebben een stand levensduur. Daarbij wordt de batterij tot slechts 80 procent geladen, je hebt ook een BOOST knop om in enkele minuten snel op te laden. Maar die laad je accu op tot slechts 50 procent. Je hebt ook een Standard stand waarbij je accu normaal tot 100 procent geladen wordt.

De nieuwe accu van Bosch bevatten overigens geen 18650 cellen meer, maar 21740 cellen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.