Het gaat hier om communicatie met een testapparaat. Deze vereist een checksum bij het zenden van commando's. Voor zover ik in de datasheet heb kunnen vinden is het niet mogelijk om deze checksum niet mee te sturen (dan doet het apparaat simpelweg niks).
Ik probeer dit in excel uit te dokteren zodat ik weet wat ik precies moet programeren in de PLC. Excel is alleen een tool hier om uit te vissen hoe het werkt.
@arco: Dit is volgensmij de formule die ik ook in excel gebruikt heb. Alles behalve de startbyte en de checksum bij elkaar optellen. Dat delen door 256 En dan de rest van die deling aftrekken van 255. Dan kom ik namelijk ook op 5 (dec) uit. Even voor het idee. De som is 1531 (dec) en de checksum zou 83 (dec) moeten zijn.
@deKees: die quote in mijn openingspost komt letterlijk zo uit de datasheet. Tijdens het nodige zoekwerk ben ik regelmatig two's complement tegen gekomen. Ze noemen telkens hoeken. Maar het lijkt er op dat supplement neerkomt op het moet samen de maximale waarde zijn (90graden voor een hoek dus) en voor een Complement moet het samen 0 zijn (180graden voor een hoek). Al kan je dit anders interpreteren als je het niet over hoeken hebt natuurlijk....
@Frederick: ik snap dat het cijfertje alleen maar een bepaald commando voorsteld voor het apparaat. Het enige wat ik heb om op af te gaan is die quote in de openingspost en wat voorbeelden in de datasheet.
@High met henk: Het gaat dus niet om de omzetting van het een naar het ander. Het gaat om het berekenen van het checksum. Dat omrekenen zit er alleen maar in zodat excel de sommen juist uitvoert. (En ik de rekensommen wat intuïtiever kan lezen).
Dit is overgens het apparaat. Voor wie zelf de datasheet wilt checken. De commando's staan vanaf pagina 5-3.
https://www.atecorp.com/atecorp/media/pdfs/data-sheets/chroma_19071-72…