Is een laserprinter openmaken gevaarlijk ?

Op 21 oktober 2022 16:46:07 schreef electronono:
[...]
Kijk aan!
Ik zoek nog een 'fuser assey' voor de (grote kantoorbak uit 80er jaren(?)): de fuser is een van binnen verwarmde 'pijp' met een non-stick folie aan de buitenkant, die beschadigd is doordat het vorige baasje er papieren met een paperclip doorgevoerd heeft - resultaat: folie kapot..
Ik begrijp dat jij die hebt liggen? :D

heb KAPOTTE hé, voor de lampen en metalen assen.
HP is allemaal op het werk afgevoerd, al het spul dat ik nog heb is samsung en xerox spul omdat ik toen field engineer was

Op 21 oktober 2022 15:20:23 schreef Groene ridder:
[...]

Aan een vuile sensor had ik ook reeds gedacht, maar dan zou hij vragen een nieuwe toner te plaatsen.
Nu geeft hij gewoon de melding 'document wordt afgedrukt' met bijbehorend knipperend ledje.
Alleen dat er niets van het mechanische gedeelte in werking treed. Geen geluid, geen papier, ....

Het is tijd voor een nieuwe printer.

als die knippert, is die data aan het ontvangen. zolang alle data van de print niet in zijn geheugen zit, begint die er niet aan.
op je pc moet ergens dan staan: spooling xx% of xxkb/yyykb (vb 230kb/3.6MB of 13% of 2 of 4pages).

netwerkprobleem, pc probleem, driverprobleem op je pc, of een veel voorkomend probleem met het geheugen in de printer. bij lasers vaak simm/dimm modules met slecht contact, recenter allemaal onboard chips

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 21 oktober 2022 17:47:33 (42%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 21 oktober 2022 17:44:44 schreef fcapri:
[...]

heb KAPOTTE hé, voor de lampen en metalen assen.
HP is allemaal op het werk afgevoerd, al het spul dat ik nog heb is samsung en xerox spul omdat ik toen field engineer was

Ik kan me even niet voor de geest halen hoe die folie aan de fuser (lampbuis) zit, het staat me bij dat die als een hoes om de lampbuis zit.
Jammer dat je geen HP parts hebt (was niet duidelijk uit je mededeling).
Zijn er andere oplossingen voor het folie-probleem?
(het zal indertijd wel vaker voorgekomen zijn!)

McAwesome

Golden Member

De folie is inderdaad een teflon sleeve die over de aluminium buis zit. Voor een goed thermisch contact zit er ook nog een soort temperatuurbestendig siliconenvet tussen het aluminium en de sleeve. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=kyCTviUYl18

Hallo, er is een onderdeel in de printer waarop een waarschuwing staat:

- citaat -
CAUTION - CLASS 38 INVISIBLE LASER RADIATION WHEN OPEN.
AVOID EXPOSURE TO THE BEAM.
- einde citaat -

Moet ik me zorgen maken?

Paulinha_B

Honourable Member

Zou er veel laserstraling uitkomen als er geen netsnoer in zit? Wadenkie?
Maar wat jij MOET daar zeg ik nix over, uiteraard.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zaterdag 22 oktober 2022 16:41:58 (26%)

Sine

Moderator

Dat is zeker een reden om je zorgen te maken, als je die open maakt vallen alle fotonen er uit en dat geeft een gruwelijke rotzooi die je nooit meer uit je vloerbedekking krijgt.... ;)

Geintje ... er zit een laser in een laser printer (ik weet ... je verwacht het niet) en in dit geval is dat een 'class 3B' laser. Dus ergens tussen 5 en 500mW.
En daar wil je niet per se in kijken, met een beetje pech hou je daar een permanente schaden aan je ogen aan over.

Gelukkig voor jou doet die laser niet veel zonder dat de stekker in de printer steekt.
En dan doet hij nog steeds niet veel tenzij de printer ook werkelijk happy en aan het printen is.

Op 22 oktober 2022 16:45:10 schreef Sine:
Gelukkig voor jou doet die laser niet veel zonder dat de stekker in de printer steekt.
En dan doet hij nog steeds niet veel tenzij de printer ook werkelijk happy en aan het printen is.

Ok. Dankjewel.
Ik ben gewoon voorzichtig. Vroeger bij de CRT tv's moest je ook opletten ook wanneer de stekker niet instak.

McAwesome

Golden Member

Elco's in schakelende voedingen kunnen nog een tijd onder spanning staan als de stekker uitgetrokken is en ook CRT's kunnen nog een hele tijd lading blijven behouden.

Bij een laserprinter speelt dat niet of minder. Er kan misschien een schakelende voeding in zitten, maar als de stekker al geruime tijd niet meer in het stopcontact heeft gezeten zie ik daar niet meteen problemen mee.

De laserunit is niet gevaarlijk als de printer spanningsloos is. Ik heb vroeger meerdere van deze units open gehad. Er zit een roterend spiegelend veelhoekig metalen ding in wat de laserstraal heen en weer laat flitsen (via lenzen over de drum). Het asje van dat ding durft als eens vastlopen...

https://images.mysafetysign.com/img/lg/S/giant-scary-laser-danger-sign-s-6392.png

bij TV's kan het niet kwaad, die maakt je gewoon eens wakker als je de hoogspanning hebt gevonden.
de microgolf HV condensator, dat is een rotzakje dat je niet gaat na vertellen als je hem geladen aanraakt

bij de laserprinter zit er idd een laser in, die niet werkt als je niet aan het printen bent. kan geen kwaad dus

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik ken een bedrijf waar lege/kapotte tonerpatronen worden geleegd en gereinigd om naar budget toner patronen omgezet te worden. daar is tonerstof echt overal vindbaar. dacht ook dat personeel een stofmasker nodig had bij dat werk, erg slecht spul. als je het thuis gaat doen, buiten in godsnaam. als je denkt een stofmasker valt wel mee, na dat klusje kun je de sporen langs je neus waar het masker niet afsluit zo zien :P

idd zit tegenwoordig de starter ( vooral ijzerpoeder zodat de toner op de transportrol wordt overgezet op de drum ) de toner, vroeger als in 20 jaar terug had je grote kleuren copiers waar je ook nog aparte busjes starter voor iedere kleur toner had.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dankjewel.
De plastieken behuizing en toner is reeds naar het recyclagepark.
Een paar printplaten zijn er ook al uit, maar zo'n printer zit zeer goed in elkaar. Ongeloofelijk.