Waarom is de anode van een magnetron verbonden met de ground?

Ik vraag mij af waarom is de anode van een magnetron verbonden met het chassis?
Is daar een bepaalde reden voor, is het mogelijk constructief handiger om de hoogspanning van de magnetron te verbinden met de gloeidraad?

Telefunken Sender Systeme Berlin
Paulinha_B

Honourable Member

( mag weg - met dank voor de bijsturing )

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 8 november 2022 20:25:14 (85%)

Sine

Moderator

Je kunt kiezen, of de anode isoleren of de gloeidraad .. wat zou makkelijker zijn?

ik ga er persoonlijk van uit omdat je dan de gloeidraden op de kathode spanning kan hebben
de gloeispanning word namelijk niet ver naast de 2000V gemaakt
en als de gloeidraden en kathode 0 zouden zijn dan zou de 2000V voor de annode de makkelijkste weg kiezen

nu heb je de kathode en gloeidraden op -2000
uit dezelfde bron als waar de 2000 wissel vandaan komt

maar dat is wat ik denk

Paulinha bedankt dat je dat even zegt, ik heb de spelfout inmiddels eruit gehaald.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

De anode op hoogspanning zou betekenen dat het hele frame op datzelfde potentiaal staat. Dat wil je niet hebben, daarom zweeft de kathode/gloeidraad.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Op 2 november 2022 18:26:53 schreef robt797:
ik ga er persoonlijk van uit omdat je dan de gloeidraden op de kathode spanning kan hebben
de gloeispanning word namelijk niet ver naast de 2000V gemaakt
en als de gloeidraden en kathode 0 zouden zijn dan zou de 2000V voor de annode de makkelijkste weg kiezen

nu heb je de kathode en gloeidraden op -2000
uit dezelfde bron als waar de 2000 wissel vandaan komt

maar dat is wat ik denk

De wikkeling op de trafo (AC) voor de gloeidraad zweeft volledig t.o.v DC de hoogspanning, en bestaat ook maar uit enkele windingen op de trafo.
Daarom is van de gloeidraadwikkeling de isolatie ook zo dik omdat er t.o.v. het chassis, hoogspanning op staat!!

Rood is de gloeidraad wikkeling!
Geel is de hoogspanningswikkeling!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 2 november 2022 18:26:53 schreef robt797:

de gloeispanning word namelijk niet ver naast de 2000V gemaakt
en als de gloeidraden en kathode 0 zouden zijn dan zou de 2000V voor de annode de makkelijkste weg kiezen

nu heb je de kathode en gloeidraden op -2000
uit dezelfde bron als waar de 2000 wissel vandaan komt

maar dat is wat ik denk

de gloeispanning zelf is maar enkele volts, maar het is idd het makkelijkst de gloeidraad te isoleren van de ground.

Op 2 november 2022 18:22:41 schreef Martin V:
Ik vraag mij af waarom is de anode van een magnetron verbonden met het chassis?

die verbinding is er niet voor het RF, dat komt gelukkig nog steeds naar buiten via de anode. Voor DC en LF ligt ze wel aan het chassis, om overslag in de buis tussen anode en holtes te voorkomen.

de techniek is niet nieuw, het werd ook dikwijls in oscilloscopen toegepast, om complexe problemen met de statische deflectie te vermijden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 november 2022 18:26:25 schreef Sine:
Je kunt kiezen, of de anode isoleren of de gloeidraad .. wat zou makkelijker zijn?

Krek. En veiliger, ook - je moet er ook nog uit met je HF.

https://www.radartutorial.eu/08.transmitters/pic/mag_schnitt.png

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

De reden lijkt me zeer simpel. Het toverwoord is 'compact'.
Een magnetron is een zelfoscillerende zendbuis met een groot vermogen, zowat 1kW. Een deel daarvan wordt in warmte omgezet in de anode. Voor die reden en ook voor de trilholtes is die erg robuust uitgevoerd.

De aanzienlijke anodedissipatie moet door relatief grote koelvinnen afgevoerd worden. Door deze op massapotentieel te zetten spaart men veel ruimte. Andersom zou een groot goed geisoleerd compartiment moeten voorzien worden. Nu is voor de vrij kleine kathodeaansluiting een goed isolerende kap en kabel voldoende.
Ook zou de kans op ergens een doorslag met mogelijk stevige vonken en brand door vervuiling of een vlieg een pak groter zijn bij een onder spannoing staande anode+koelvinnen.

Verder heb ik een bemerking over het letterlijk overnemen uit Engelstalige publicaties van het Amerikaanse woord 'ground'. Dat gebeurt in verschillende topics nogal gretig.
Dat wordt al te makkelijk geinterpreteerd als aarde, maar eigenlijk wordt meestal massa bedoeld.

Ik vind dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld termen als 'ampèrage' waar op CO nogal gevit wordt maar geen verwarring mogelijk is, dit woord bedoeld voor Engelstaligen, verwarring zaait.

Op 3 november 2022 19:20:15 schreef grotedikken:

Verder heb ik een bemerking over het letterlijk overnemen uit Engelstalige publicaties van het Amerikaanse woord 'ground'. Dat gebeurt in verschillende topics nogal gretig.
Dat wordt al te makkelijk geinterpreteerd als aarde, maar eigenlijk wordt meestal massa bedoeld.

tot nu toe heeft niemand in dit topic het woord aarde laten vallen voor de ground.. iedereen houdt het bij ground of chassis (wat equivalent van massa is in dit geval), en toch ga jij er over zeuren... :-)

Op 2 november 2022 18:36:10 schreef mel:
De anode op hoogspanning zou betekenen dat het hele frame op datzelfde potentiaal staat. Dat wil je niet hebben, daarom zweeft de kathode/gloeidraad.

Is zweven de juiste uitdrukking ? de kathode staat dan wel niet op massapotentiaal, maar zweven doet ze ook niet. (Kathode wordt op +- - 2000V gehouden, pulserend dan nog)

Een gelukkig toeval wil, dat aarde, ground, massa en chassis bij een microgolfoven allemaal hetzelfde potentiaal voeren en aanelkaar liggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 3 november 2022 19:38:08 schreef kris van damme:
[...]

tot nu toe heeft niemand in dit topic het woord aarde laten vallen voor de ground.. iedereen houdt het bij ground of chassis (wat equivalent van massa is in dit geval), en toch ga jij er over zeuren... :-)

Ik ben allergisch voor het gebruik van termen en begrippen die niet 1/1 kunnen vertaald worden. In het Nederlands is grond synoniem voor aarde.

Vaak zie je heel duidelijk dat beginners die een schemaatje van het web geplukt hebben daar een verkeerd beeld van hebben en denken dat het echt aan aarde moet liggen. Terwijl aarding voor het functioneren van de meeste apparatuur niet essentieel is.

Och, beter zeuren dan zaken verkondigen die niet kloppen :-)

Op 2 november 2022 18:49:01 schreef kris van damme:
[...]

die verbinding is er niet voor het RF, dat komt gelukkig nog steeds naar buiten via de anode. Voor DC en LF ligt ze wel aan het chassis, om overslag in de buis tussen anode en holtes te voorkomen.

verwarde foute uitleg. Het RF komt helemaal niet naar buiten via de anode. Die ligt immers aan ground. Maar via een pick-up in één van de trilholtes die verder geen contact maakt met één van de elektrodes van de buis..