Voeding voor vervangen 1,5V batterij

Hallo,
Ik probeer een 1,5V batterij te vervangen door een voeding met een spanningsregelaar (LM317).
Het is gelukt om van 12Vdc 1,5Vdc te maken maar het amperage is te hoog voor de verbruiker dit is 26,7mA ik zou dit willen terug brengen naar ongeveer 7mA. Is het voldoende om op de 1,5V uitgang een weerstand parallel te zetten?

maar het amperage is te hoog voor de verbruiker dit is 26,7mA ik zou dit willen terug brengen naar ongeveer 7mA. Is het voldoende om op de 1,5V uitgang een weerstand parallel te zetten?

Dit kan niet wat jij zegt. Als jij op jouw schakeling dezelfde 1,5 volt zet als de batterij doet moet er ook dezelfde stroom gaan lopen. Dus jouw 7mA. wordt dat 27mA dan is je spanning te hoog of je zit verkeerd te meten.

Het parallel zeten van een weerstand heeft geen zin. Die regelaar kan 1 ampere leveren en zal dat ook gewoon doen als dat nodig is. Met een weerstand parallel gaat de regelaar gewoon meer stroom leveren maar blijft hij die 27mA aan je schakeling leveren.

Die regelaar is een immers een spanningsbronhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsbron. Met een stroombron https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroombron zou je weerstand wel werken.

Afgezien van die spannings en stroombronnen. Jij hebt een ander probleem. Wat heb jij voor verbruiker aangesloten? En 1,5 volt maken met een 317 is lastig. Je zit erg dicht tegen de ondergrens van die regelaar.

fred101

Golden Member

Een TL431 kan 1,5V maken en kan 100 mA aan. Ik ben het eens met Ex-fietser, de load vraagt stroom, de voeding levert wat gevraagd wordt (als hij dat kan, een 317 gaat bv geen 10A leveren)

Als jou load iets is wat dat niet doet en dan kapot gaat, dan moet je een stroombron maken. Dat kan met een LM317 ook (zie datasheet, dat doe je met 1 weerstand) Een LED is een onderdeel wat een stroombron nodig heeft. Er zijn 1,5 V batterijen die een paar Ampere kunnen leveren (een AA kan als kortsluitstroom al meer dan 5A leveren) Voorbeeld lm317 stroombron

Wat wil je voeden ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 8 december 2022 09:45:53 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Een LM317 heeft een minimale belasting van ongeveer 10mA. Gebruikelijk is om dat te garanderen door R1 gelijk aan 120 Ohm te kiezen. R2 wordt een kwart daarvan: ongeveer 30 Ohm. Kies 27, 31 of 33. Of 33 parallel aan 330.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ts geeft niet aan of hij aan de 12 volt kant meet, of aan de belasting. Het ic trekt ook nog wat stroom en daarbij de minimale benodigde belasting.

bedankt voor de reacties :)
ik zal verder verduidelijken...
de 27mA is gemeten op een kapotte verbruiker dus kan niet zo belangrijk zijn. het betreft een wandklok die radiogestuurd gelijkgezet wordt.
ik heb met een 1.5V batterij 6.7mA gemeten dus dat is m'n doel geweest. ik heb momenteel een potentiometer (ingesteld op 2000ohm) van de 1.5V naar 0V in parallel gezet met de verbruiker en de stroom is gezakt naar 6.7mA.(ik had als "verbruiker" een tweede potentiometer ingesteld op 250ohm, U/I, 1.5V/6mA)
de klok is beginnen werken maar op het moment dat er radiosignaal moet ontvangen worden gebeurt er niks meer. ik ga nu testen met stroom en spanning te meten met batterij als spanningsbron en zien wat er gebeurt als het radiosignaal wordt ontvangen.

PS: meter is in serie geplaatst tussen Vout en verbruiker.
@fred101 bedankt voor de tip.

Heb je het bericht van rew gelezen?
Sowieso klopt je schakeling niet als je deze moet belasten. Stroom loopt alleen maar naar vraag, spanning staat. Al kan jouw regelaar 100 Ampère leveren, als jouw klok maar 50 mA trekt, is er niets aan de hand.

Tweede punt: 1 uF uitgangscapaciteit is het absolute minimum zoals ook in het datablad staat. Het zou me niets verbazen dat het bij een capaciteit van 470 uF ineens wel werkt: die elco vangt de eerste 'klap' van een piekstroom op, zodat de regelaar tijd krijgt daarop te reageren.
Piekstromen kunnen erg lastig te meten zijn, zeker als deze pulsvormig zijn.

Met maar 1 uF denk ik dat de regelaar gewoon onderuit gaat: veel regelruimte is er niet met een minimum uitgangsspanning rond de 1,25 Volt.

Hoe lang zijn je voedingsdraden aan de ingang?

Wordt de regelaar warm als er meer stroom gevraagd wordt?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.