Op 15 januari 2023 13:09:48 schreef grotedikken:
Ik ben het 200% eens met de bijenhouder.
Zo'n elektronica zelfbouw hobby is erg leuk en leerzaam, het houdt je brein alert maar is enkel voor jezelf nuttig.
Tegenwoordig is al wat je maar kunt bedenken te koop voor een prijs waarvoor je niet eens de onderdelen bijeenschraapt en met een afwerking die artisanaal thuis niet realiseerbaar is.
De omstandigheden in een bakkerij, meelstof, vet, kleverige vingers, zijn dermate dat zo'n de buitenkant makkelijk en hygiënisch afwasbaar moet zijn zonder randjes waarachter het vuil zich ophoopt. Dat is heel moeilijk te realiseren.
Het moet ook vlot bedienbaar en ergonomisch, dus doordacht gemaakt zijn en betrouwbaar.
Thuisbouwseltjes blinken niet direct daarin uit.
Komt daar nog eens bij dat een bakker zo'n timer als beroepskosten kan inbrengen en het hem dus geen bal kost.
Hoe weinig Herman ook rekent, het is altijd teveel.
Tenzij hij het gratis doet in ruil voor af en toe een overgebleven taartje op het eind van de dag.
Ik voorspel dat dit in de doos met de honderd vorige onafgewerkte projecten zal eindigen
Raar wat een topic kan doen , eerst 2 daarna plots 30 reacties , allemaal goed en wel. Ze allemaal beantwoorden ga ik niet doen , deze pik ik eruit. Eerst even dit , mijn buurman heeft voor iets gezorgd (privé) en ben hem daar dankbaar voor. Dus wil ik iets terug doen en nee géén cent vragen. Krijg zo al heel gratis van hem (brood , taart enz) maak er geen overdreven en echt misbruik van. Ik heb ook al eerder eens iets gratis voor hem gedaan waar hij erg blij mee was , dat was al zijn CD's (300 a 400 stuks of meer) omzetten op harde schijf. Vroeg geen geld wel iets in natura. Nu weet je dat ook
Een idee om zo een keuken timer te maken (of dat voor voeding is of in een bakkerij) het komt aardig in de buurt bij elkaar. Ik heb totaal géén weet of er al dan niet wetten bestaan hier in Belgie , op dit gebied van een regel die zegt aan wat een " timer " ivm baktijd wel of niet moet voldoen ? zelfs nog niet eens iets over gehoord zal het de buurman wel eens vragen.
Ik ben al wel vaker bij hem in de bakkerij geweest , en dan heb ik er op gelet dat hij de tijd ivm met bakproces van tijd tot tijd nakijkt (op display) en of de tijd aanpast. Maar dat display is (piep) klein en hangt ergens tegen en het is lastig om zien (helderheid en niet genoeg licht inval)
Dus dacht waarom niet zelf zo iets gaan bouwen (ga zeker rekening houden met de nodige hygiënisch omstandigheden), en wat zou daar nu verkeerd aan zijn iets kopen kan natuurlijk ook nog wel later , als het echt niet anders kan ?
En nee die deurbel waar ik het over heb , die moet géén uren bellen maar bv max 2 of 3 min das meer dan genoeg en als je op voorhand het zwijgen opleggen des te beter. Een disco flikker licht is niet handig lijkt me want al wel eens over verblinding gehoord of gelezen ?
En over dit idee (project) zit ik trouwens als iets meer dan 1 jaar over na te denken hoe ik dit kan realiseren , en dat het makkelijk te bedienen is voor de bakker zelf. Anders kost het hem veel tijd als hij eerst bv een boek moet gaan raadplegen van , oh ja hoe moet ik dit knopje uitzetten ? ' time is money weet je wel '
Zelf een schakeling bedenken of toch het idee , houd je inderdaad bezig en helder. Eenvoudig is het niet helemaal , en daar was ik me al van helemaal in het beging van bewust. Wie kent het spreekwoord niet : wie zoekt die vind. " en vaak kan de hulp van derden je meer inzicht geven maar dan moet het wel iets concreet opleveren anders heeft het niet veel zin.
Ik heb een goeie vriend (heeft een eigen zelfstandig herstel bedrijf) een mail gezonden ivm dat schema , en hij zei ook dat het verre van geschikt is en nee er kan geen bel aan gehangen worden , en het ic is geprogrammeerd en helaas daar heb ik totaal géén enkele ervaring mee. Het was wel een schema wat ik erg snel had gevonden. Ik zoek verder het kost géén cent zolang we geen onderdelen kopen. Alleen moeite en tijd en je leert nog eens iets bij ook , helder blijven er is toch niks mis mee ?