Op 2 februari 2023 13:31:52 schreef SparkyGSX:
Als jullie nu zelf even de vraag goed lezen, de TS wil alleen de lader beschermen, dus het is totaal onzinnig om de motorstroom erbij te gaan halen.
De vraag is hoeveel stroom de lader kan leveren, en of die ermee om kan gaan dat er een beetje spanningsval is.
@Arco: dat circuit lijkt een leuke oplossing, maar heeft m.i. minstens 2 grote nadelen: ten eerste zal het relais, eenmaal aangetrokken, nooit meer afvallen, waardoor de beveiliging dus ook niet werkt, en daarbij zal er altijd een stroom door het relais blijven lopen, waardoor je de accu leeg trekt.
@Hoeben: 0.7A * 100V is geen 700W, maar 70W. Gevalletje je had kunnen aanvoelen dat dat niet kan kloppen. Alsnog is 70W best significant natuurlijk, maar de TS wil de motorstroom helemaal niet door de diode laten lopen, en hij gaat vast niet laden met 100A
Oeps, volgende keer toch maar de rekenmachine erbij...
Ik werd op het verkeerde been gezet door eerdere posts. Inderdaad alleen de originele TS lezen is beter.
Elke goede acculader heeft zelf al een bescherming, die gaat echt niet laden als hij een verkeerde spanning op zijn klemmen ziet.
Een Lithium accu mag je met een flinke stroom laden, dat wel. 100A lijkt me wel te veel. De datasheet die hier staat geeft aan 5 kWh in 5,3 uur, dat is toch ca. 1 kW. Dat gedeeld door 48V (calculator erbij genomen) is toch wel ca. 20 Ampere. Dit allemaal zelfs zonder verliezen mee te nemen.
Dus 20*0,7 is grofweg 15 Watt.
MAAR:
Praat de lader met de BMS via de CAN-bus? Kan de BMS niet gewoon tegen ompolen? Beveiligt de BMS tegen te hoge accuspanning (ik neem aan van wel). Vanguard kan dat allemaal wel vertellen. En dan kan, vermoed ik, heel die diode gewoon weg.