Tact switches Sony 90s audio

Heb een setje van Sony dat niet meer te bedienen is.

Het is gaat om een TC-WR690 en TA-F419 van Sony. De toetsen doen helemaal niks meer en dat heb ik nog nooit mee gemaakt.

Met hard drukken meten ze boven de 1K Ohm, totaal onbruikbaar in een weerstand ladder detect systeem. Inspuiten met IPA of 61 helpt wel iets maar nog steeds niet bruikbaar.

Omdat ik geen goede vervanger simpel kan vinden heb ik ze maar open gemaakt en dit is de binnenkant, let wel deze zijn NIET ingespoten of bewerkt maar komen zo van de print...

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/pDMzUj.jpg

Wie weet een adres waar je nieuwe tact switches kan kopen 6 bij 6 mm en 5 mm hoog met 4 pootjes EN 0.6 tot 0.8 N drukkracht? Die van ali hebben een kracht nodig van bijna 3N (bijna 300 gram druk dus) en dat voelt heel slecht aan voor een tiptoets.

Anoniem

Als u bereid bent een kleine toegeving te doen wat betreft de drukkracht en 0,98N te accepteren dan heeft distrelec de Omron B3F-1020 in voorraad.

link: https://www.distrelec.be/en/tactile-switch-b3f-1no-98n-6mm-omron-elect…

Minder dan die ≈1N is blijkbaar moeilijker te vinden in de maat die u zoekt.

Arco

Special Member

Zilver reiniger of een stukje melaminespons doet wonderen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op de foto lijkt het heel exotisch, maar als ik de typenummers van de apparaten Google zie ik standaard Sony audio apparatuur uit die tijd.
Ik heb in de loop der tijd veel van dat soort Sony apparaten gesloopt als ze verder niet gered konden worden (bijvoorbeeld omdat ze als donor voor een andere reparatie dienden).
Een aantal printplaten met zulke tact switches (vaak ook met LED's, VFD display, IR ontvanger, enz.) heb ik bewaard.
De afmetingen van de tact switches kan ik nameten, de drukkracht kan ik niet checken.
Mocht je hierin interesse hebben verneem ik het graag.

Dit soort schakelaartjes haal ik meestel bij okaphone *

*linkje voor 6*6 mm en 5mm hoog

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Nieuwe kopen lijkt mij het minst werkt, maar bedankt voor het aanbod.

Ga ze deze keer allemaal schoonmaken en terug plaatsen. 95 cent is me echt te gek, heb er 40 nodig.

kan ultrasoon nog iets doen met dit soort knopjes? lijkt me niet maar misschien zo'n ding toch maar aanschaffen.

Sine

Moderator

Een euro voor die dingen is dan ook misdadig.

Hier heb je 20 stuks voor 70ct

https://www.aliexpress.com/item/1005004159746274.html

Daar ging ik niet voor knoeien met oude swiches.

dit zijn inderdaad standaard switches.

enige "speciale" is een extra pin aan het afdekplaatje die ook in de print gesoldeerd is.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

heb er 40 nodig.

Dat wordt dan best wel duur.
Heeft @Sine toch even beter zijn best gedaan. :9

Wie niet horen wil moet TV kijken.
maartenbakker

Golden Member

20 voor 70 cent is net zo misdadig met een beetje pech. Er zal wel iets tussenin te vinden zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Mwah, die van oka komen van dezelfde Chinees waarschijnlijk.

Arco

Special Member

Jammer dat er bij die Chinese dingen bijna nooit de gf vermeld staat, da's toch wel essentieel... (ze zijn er van heel licht tot heel zwaar drukken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 10 februari 2023 11:46:21 schreef Sine:
Mwah, die van oka komen van dezelfde Chinees waarschijnlijk.

Wat ze dan weer dubbel misdadig zou maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, alles schoon gepoetst met wattenstaafjes en IPA en de toetsen reageren wel weer.

Maar die aan het begin van de weerstandsladder doen soms functies van de knop eentje verder op de lader, dus een slechte verbinding in de toets soms. Het is maar net hoe hard je drukt of op welke plek van de knop je druk.... zucht.

Sine

Moderator

Dat zeg ik, niet knoeien met oude switches. Niet zelden zijn de domes ook vervormd en dat maakt het een en ander niet beter.

Op 14 februari 2023 21:55:58 schreef Sine:
Dat zeg ik, niet knoeien met oude switches. Niet zelden zijn de domes ook vervormd en dat maakt het een en ander niet beter.

Tja, dan komen we weer bij gf (drukkracht) uit wat totaal niet voelt zoals het origineel.

Arco

Special Member

Ik heb die analoge toetsladders altijd een vreemde uitvinding gevonden, vaak problemen mee...

Op 14 februari 2023 22:16:40 schreef Arco:
Ik heb die analoge toetsladders altijd een vreemde uitvinding gevonden, vaak problemen mee...

Tja, met 1 signaal draadje kun je weg komen.

Ik ben er klaar mee en ga deze maar bestellen
https://www.reichelt.nl/nl/nl/vlakke-knop-6x6mm-hoogte-5-0mm-12v-verti…

1.6N beter dan 3N van ali denk ik. Heb er eentje van Ali in gezet en nee!

Arco

Special Member