Spoken op de stroom?

Hoi,

Ik heb een probleem waar ik als leek niet uitgeraak, dus eventjes raad vragen aan "kenners". Zal het proberen kort uit te leggen:
Zo af en toe slaat de verliesstroomschakelaar in mijn appartement af. Hier is geen duidelijke reden voor (bij gebruik van x-toestel of y-toestel) Er is geen duidelijk tijdstip (soms 2x op een dag ... dan weer voor twee maanden niets).

Het is volgens mij praktisch onmogelijk een zeker stramien in het afslaan te vinden, een oorzaak moet er zijn maar wat?

Ik denk om eens iemand mijn electriciteitsleidingen te laten uitmeten als ik al dan niet met verlies zit in één of ander circuit.
Kan iemand mij vertellen hoe zoiets in zijn werk gaat want ik ken daar niets van. Wil wel een erkend installateur laten komen maar weet niet hoe dit gebeurd of hoelang dit duurt want ik wil mij natuurlijk niet "blauw" betalen ;-)

Alle informatie is welkom.

Alvast bedankt !

verlies stroom storingen zijn vaak een tijdrovende klus om uit te vissen .
mijn advies is altijd
probeer het logisch iig tot 1 groep terug te brengen
zodat je zelf al zegt groep 1 heeft het probleem
ja en dan meggeren/apparaattester erop om de oorzaak te vinden
vaak is het overigens:
vaatwasser,wasmachine,koffie/waterkoker,buitenlamp/bewegingsmelders,installatie delen in schuurtjes,grondkabels.

het uitmeten van de installatie is eigelijk niets anders dan de weerstand meten tussen fase en aarde ,nul en aarde, nul en fase met een gelijk spanning van 500v

[edit]
je probleem duid overigens op vocht in je systeem.

[/edit]

maar een goede monteur gaat zo op zīn gevoel af dat ie waarschijnlijk geen megger nodig heeft

Een schizofreen is nooit alleen!
klein is fijn

Moderator

Af en toe staat deze dingen veel te strak afgesteld, deze kan er dan door de kleinste dingen uitvliegen (bliksem van 5km verderop, inductie oid).

ach wat is strak
15-30mA vind ik ruimte zat
inductie van bliksem is overigens een gelijkspannings puls die hem doet triggeren en niet de lekstroom

Ik denk het terug gebracht te hebben naar 1 circuit, daar heb ik dan eens alles afgehaald van apparaten en toch gebeurde het nog.

Vocht in het systeem is mogelijk maar hoe los je dit dan op? (kabels in plafond & muur).

Kan men één systeem makkelijk (snel) uitmeten?

uitmeten is in 5 minuten gebeurt
alle stekkers uit het stopcontact en lampen uit de fittingen
dan kun je de groep zo meggeren
dan weet je of er een fout in zit nog niet waar exact
dat laatste is juist zo tijdrovend

vocht uit het systeem halen is vaak niet nodig vaak is de bedrading brak en deze vervangen lost dan alles op
indien er echt veel vocht inzit kun je met een trekveer ff een stukje katoen doortrekken zodat het vocht eruit komt
echter ik heb het zelf slecht eenmaal gedaan omdat de brandweer ff lekker aan het blussen was geweest en daarbij rechtstreeks de waterstraal op de wcd-en gezet ja dan zit er echt veel vocht in.

High met Henk

Special Member

ehh stomme Q he? maare in de buizenz elf kan vocht toch niet zo heel veel kwaad, de kabels zijn toch geisoleerd?

(STOM!!!!!! de lassen niet!!!)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Maak ook even de afdekplaatjes van de stopcontacten los.
Vooral langs de kant van de buitenmuren.
Ik heb al regelmatig verliesstroom problemen opgelost bij
mensen die te kampen hebben met vochtige muren.
Kijk of de stopcontacten niet aangeslagen zijn.

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

Ik zie dat je belg bent uit welke streek?
anders wil wel eens komen uitmeggeren als je niet te ver weg woond tenminste.
meestal na een uurtje werk ben je al wat wijzer
dit is echter geen regel
hangd ook veel af van de vakkennis van de persoon .
de laatste generatie meters hebben het ook veel gemakkelijker gemaakt omdat je rechtstreeks verlies meet bij een ingebruik zijnde installatie met alle belasting aan waardoor je ook de toestelen meet