Overschot energie van zonnepanelen in boiler.

Anoniem

Wanneer het salderen niet meer mag, ben je het gunstigst uit wanneer je de energie van je zonnepalen zelf verbruikt en niet teruglevert aan het net.

Wanneer je een boiler hebt van bijvoorbeeld 2000W, en de zonnepanelen leveren 500W, dan ben je nog steeds 1500W van de energieleverancier aan het afnemen.

Hoe kan je er nou voor zorgen dat alleen die 500W in de boiler terecht komt.

Zodat je de boiler bijvoorbeeld kan gebruiken als voorverwarming voor de koudwateraanvoer voor de CV ketel.

Of als je helemaal van het gas af bent, een boiler met bijvoorbeeld 2 elementen en 2 thermostaten, eentje op 60 graden en eentje op 80 graden. Dat hij normaal op bijvoorbeeld 60 graden gehouden wordt, maar bij overschot aan zonne-energie hij op gaat warmen naar 80 graden.

Zou dit elektrisch gezien mogelijk zijn om alleen het overschot aan energie in de boiler te krijgen?

ja, zijn al verschillende topics hier geweest zo.

je kan, als het meerdere weerstanden betreft, of een 3fase boiler, de weerstanden 1 voor 1 laten bij schakelen in serie/parallel.
of je kan met een transfo werken maar dat moet dan een ferme grote zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mvdk

Golden Member

Schakelklokje dat de boiler alleen opwarmt tijdens uren dat de zon waarschijnlijk schijnt. Tijdens onweers of winterse dagen heb je dan de keus: koud douchen of van de leverancier trekken.
Niet méér panelen leggen dan je tijdens zon-uren kan gebruiken.

fred101

Golden Member

Of het opslaan in een accu bank.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Voldoende electrische en/of thermische energie opslaan blijft een moeilijk verhaal.
Je moet nogal een grote warm watervoorraad en/of accupacks hebben wil je een dagdeel of langer hierop kunnen teren.
Er bestaan al wel zonne-energie omvormers die van een accu aansluiting zijn voorzien. Deze zal bij zonne-stroom productie eerst de accu laden en als vol is terugleveren aan het net. Bij geen of te weinig zonne-stroom productie wordt eerst de accu energie gebruikt en daarna naar net teruggeschakeld. Een combinatie net en accu stroomlevering of -teruglevering kan ook.

accubank is, dat heb ik al diverse malen voorgerekend, niet snel rendabel. Ook als je de 30% die je niet mag verrekenen via een accu toch zelf kan gebruiken, dan mag je ineens een andere 30% niet meer verrekenen. Tegen de tijd dat het verrekenen meer dan 50% is afgeschaft ga ik nog eens rekenen. :-)

Die schakelklok is de allersimpelste oplossing. Dat werd vroeger gedaan om het ding alleen op nachtstroom te laten laden, nu doe je het om simpel zo veel mogelijk eigen opgewekte zonneenergie zelf te gebruiken.

Een actief stuur-systeem is tricky-er. Maar nog best goed te doen.

Bouw een 230V dimmer.

Je kan kijken/meten/uitzoeken of de meter binnen een seconde zelf saldeert. Ik denk van wel. Het is in iedergeval wel zo dat ie saldeert binnen de drie fasen als je een driefase aansluiting hebt.

Als dat zo is dan kan je zo'n 40A SSR gebruiken. Als je die dan met een periode van 1s laat PWM-en kan je zo in 100 stapjes precies instellen hoeveel je boiler aan moet staan.

Als dat niet op die manier gesaldeert wordt, dan zal je een dikke fase-aansnijding dimmer moeten bouwen. Iets lastiger, maar ook te doen.

Vervolgens lees je iedere seconde de meter uit (P1) en regel je zodat het terugleveren zo veel mogelijk NET nul wordt. (als je stapjes 20W zijn, dan moet je even nadenken of je net 0-20W wil afnemen of net 0-20W wil leveren of d'r tussenin)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Meten wat er teruggeleverd wordt en alleen dat gebruiken voor het verwarmingselement.

Dus niet aan/uit (Want idd dan heb je met een 2kW boiler en 500W zonopbrengst nog altijd 1500W net verbrui)

Er zijn commerciele oplossingen die dat doen, oa de Solar Iboost+ ( https://www.marlec.co.uk/product/solar-iboost/ )

https://www.marlec.co.uk/specifications/?v=79cba1185463

Dat is een PWM dimmer die dus monitored wat je teruglevert en naar gelang daarvan de boiler verder openzet.

Zelf iets bouwen is natuurlijk ook mogelijk, P1 poort data samplen en adhv daar PWMmen.

Anoniem

Ik heb er zelf eens aan gerekend aan die accu's. Ik kwam tot conclusie dat zolang de accu's 1000 euro per kWh capaciteit kosten haal je het er pas uit wanneer de accu's al bijna aan het einde van hun levensverwachting zitten.

Dus dat is niet de oplossing die ik zoek.

Maar zo te lezen is het dus niet iets wat je zelf simpel kunt maken om de boiler alleen met de energie op te warmen die over is.

mel

Golden Member

Geen zonnepaneel gebruiken, maar een zonneboiler.Die wordt rechtstreeks verwarmd door de zon.Dat scheelt weer een conversie, met verlies, naar eerst elektriciteit en dan weer naar een boiler, waar je energie aan moet toevoegen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 27 februari 2023 14:35:00 schreef mel:
Geen zonnepaneel gebruiken, maar een zonneboiler.Die wordt rechtstreeks verwarmd door de zon.Dat scheelt weer een conversie, met verlies, naar eerst elektriciteit en dan weer naar een boiler, waar je energie aan moet toevoegen.

Oke.. Maar als je die nu toevallig niet hebt??? Maar wel een overschot aan zonne-energie op sommige momenten?

zonneboiler heeft ook het probleem, als dat water op temperatuur is, kan je met die panelen niks extra meer doen.

als je zonnepanelen hebt, kan je, als de boiler warm is, nog altijd de energie ergens anders gebruiken, of zelf terugleveren

JoWi

Golden Member

Ik mag nog salderen, maar heb al wel zitten kijken om bijvoorbeeld een close-in boiler (vermogen <= 2kW) aan te sturen met een DMX dimmer als deze: https://www.thomann.de/gb/botex_up_2_1_channel_dimmer_10_a.htm
Elke seconde post ik nu al met MQTT wat de actuele import dan wel export is dus een kwestie van een ESP-32 module ertussen en ik kan het teruggeleverde vermogen terug brengen tot nul (mits het water nog niet op temperatuur is).

Ignorance is bliss
joopv

Golden Member

Waarom specifiek een DMX dimmer? Iedere bestuurbare triac regeling volstaat toch?
Je zal ook een of andere terugkoppeling willen hebben dat de boiler op temperatuur is lijkt me.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 27 februari 2023 17:44:31 (37%)

Hoeben

Golden Member

De netspanning bekijken, of je terug kan leveren, kan ook nuttig zijn. Dan zit het net vol en moet je zeker alles in je boiler stoppen. In die andere uren heb je nog teruglevering die een beetje betaalt.

Anoniem

Op 27 februari 2023 17:18:11 schreef JoWi:
Ik mag nog salderen, maar heb al wel zitten kijken om bijvoorbeeld een close-in boiler (vermogen <= 2kW) aan te sturen met een DMX dimmer als deze: https://www.thomann.de/gb/botex_up_2_1_channel_dimmer_10_a.htm
Elke seconde post ik nu al met MQTT wat de actuele import dan wel export is dus een kwestie van een ESP-32 module ertussen en ik kan het teruggeleverde vermogen terug brengen tot nul (mits het water nog niet op temperatuur is).

Ik snap de helft niet van wat daar staat haha, maar hoe weet die DMX dimmer dan hoeveel vermogen hij precies naar de boiler moet sturen?

JoWi

Golden Member

Op 27 februari 2023 19:37:58 schreef Lucas91:
[...]
Ik snap de helft niet van wat daar staat haha, maar hoe weet die DMX dimmer dan hoeveel vermogen hij precies naar de boiler moet sturen?

Omdat je de slimme meter continue uitleest, die verteld je wanneer je teveel vermogen naar de boiler stuurt.
Het kan met elke triac dimmer, maar bij zo'n DMX dimmer zit er een mooie digitale interface ingebakken. Ik hou me aanbevolen voor andere beschikbare triac's met een digitale ingang. Het kan ook met een VFD, naar fase aansnijding lijkt mij een goedkopere oplossing.

Ignorance is bliss
Lambiek

Special Member

Op 27 februari 2023 19:37:58 schreef Lucas91:

Je zou zoiets kunnen overwegen.

Hier staat het programma voor de controller.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53/8

Als je dat iets aanpast kun je hier wel het één en ander mee doen.
Je kunt ook de hardware gebruiken en een andere controller nemen als je daar meer ervaring mee hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
joopv

Golden Member

Maar dat boilervat heeft zijn eigen thermostaat. Je kan en mag dat water tenslotte niet aan de kook brengen. 80 gr is het maximum dacht ik.

Is het nodig om te kunnen monitoren dat de boiler aan zijn maximum zit en op zijn thermostaat afschakelt?

als die afschakelt is er geen probleem toch, dan gaat de overige energie als injectie in het net.

wat mij aan zo een dingen vooral stoort, is wat er gebeurd als er GEEN zon is?
als die als 'voorverwarming' is en maandenlang komt die niet boven de 50° heb je een aardig salmonellalegionella vat.
dan moet je absoluut zeker zijn dat die NOOIT aan het drinkwater hangt (tenzij die eerst eens tot 70° gaat)

joopv

Golden Member

Kortom, je zal allerlei intelligentie in je huis moeten hebben om dit goed te kunnen regelen.

En - correct me if i'm wrong - dat is nog steeds het domein van de hobbyisten die er lol aan hebben en er veel tijd in steken.

Er zou een soort van overkoepelende standaard moeten zijn met als doel je CO2 uitstoot / energieverbruik te minimaliseren. Nu moet ieder voor zich het wiel uitvinden.

dat zal wel komen, in combinatie met accu en verwarming, dan je overschotten dan ofwel in je huis als warmte duwt, ofwel in je accu, of in je warm water, of bepaalde machines laten werken bij overschot....

ik heb een raspberry die nu alles in detail bekijkt en per minuut precies weet wat er gebeurd. ik heb een verwarmingsboiler voor warm water, maar wil die in de toekomst vervangen door warmtepompboiler, dus nu iets uitdokteren om binnen een paar maand te vervangen is nutteloos.
ik overweeg eventueel om die oude boiler als 'voorverwarmboiler' te misbruiken dan, maar zit idd met dat salmonellalegionella probleem.
of de keukenboiler laten verwarmen op zonnestroom (die doet 2200W voor 15min om 10L op te warmen, is ook maar beperkt bruikbaar).

de nieuwe warmtepomp boiler zal ik zo niet gepulseerd kunnen aansturen wat je met een gewone wel kan.
de gewone boiler warmt 6uur lang met 1100W op om 80L heet te krijgen.
volgens specs zou de warmtepompboiler 8uur lang met 250W opwarmen om 150liter op temperatuur te krijgen. 6,6kWh vs 2kW maakt nogal een verschil. ik vermoed echter wel dat die 2de een stuk lagere temperatuur zal hebben. (mijn oude zit boven de 70°C omdat die 80L anders te klein is voor 4personen).
vraag is dan nog wat ik met de overige zonnepaneel energie moet gaan doen. want die panelen doen altijd wel min 250W.

mvdk

Golden Member

Op 28 februari 2023 12:37:18 schreef fcapri:
als die afschakelt is er geen probleem toch, dan gaat de overige energie als injectie in het net.

(...)heb je een aardig salmonella vat.

legionella

Is weer ander gogga's

Legionella pneumophila

https://en.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 28 februari 2023 13:27:38 (13%)

mvdk

Golden Member

Op 28 februari 2023 13:24:04 schreef mvdk:
[...]
legionella

Is weer ander gogga's

Legionella pneumophila

https://en.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila

Twee boilers in tandem. Zorg wel voor 3/4 (22mm) aansluitngen. Pijpdoorsnede. Verwarm altijd de ene bij de uitstroomkant, tot 80° Pas daarna de ene aan de instroomkant. Hou de uitstroomkant op 80.

Het mooiste betreft aansturing lijkt mij een gelijkrichting met DC boost converter naar ~400v DC met actieve power factor correctie. Deze vervolgens PWM'en over je last. Zo doen de zware computervoedingen het ook, is ook nogal een uitdaging.

benleentje

Golden Member

Op 28 februari 2023 12:46:21 schreef joopv:

Er zou een soort van overkoepelende standaard moeten zijn met als doel je CO2 uitstoot / energieverbruik te minimaliseren. Nu moet ieder voor zich het wiel uitvinden.

Of de wereld er heel veel beter van word als een weer een standaard bijkomt betwijfel ik want alleen een standaard zonder dat er ook apparatuur voor ontwikkeld word heb je niet zoveel aan. Het word wel een keer tijd dat bedrijven die een keer gaan oppikken en er genoeg aanbod en concurrentie ontstaat zodat wij als consument er ook wat aan hebben, maar dat komt denk ik vanzelf wel.