Naast wat real life ervaring ken ik er ook niet veel van, maar het aantal lichtbronnen dat je aangeeft deed me rekenen en ook ontbreekt er een gegeven volgens mij.
Het gegeven is:
- Er moet 200lux zijn
- Het lokaal is 15m x 30m = 450m² groot
- Een lichtbron geeft 5400lm
1 lux = 1 lummen/m²
In totaal moet er 200 lm/m² x 450 m² = 90000lm zijn.
Aantal lichtbronnen is 90000lm / 5400lm = 16,66 -> 17 stuks is genoeg.
Jouw berekening houdt rekening met de reflectiefactoren van de muren, maar waarom zou je die lichten naar de muren doen schijnen (en zo rendement verliezen) en niet rechtstreeks waar het licht moet toekomen?
Aangezien het doel 200lux is mag dit lokaal toch enkel als archief gebruikt worden, zeker niet als kantoor. Dan is er ook geen reden om verder aan het comfort te denken door bvb uniformiteit dankzij onrechtstreeks licht. Extra probleem is dat er dan ook nooit van de initiële kleur van de muren/plafond/vloer mag afgeweken worden of er is opeens niet meer voldoende licht. Extra argument is dat de technologie niet stil staat. De huidige lichtlijnen zijn niet meer die van pakweg 5 jaar geleden, dat is echt heel erg geëvolueerd.
Nu het aantal lijnen:
De lengte van die lichtlijn zou 1,55m x 17 = 26,35m zijn. Dat past mooi binnen de 30m lengte van het lokaal. Zeker niet tot tegen de muur gaan want in de praktijk loopt dat verkeerd af er is dan geen ruimte meer voor montage en aansluitingen bvb.
Gezien 17 ook een priemgetal is kan het toch niet opgedeeld worden zonder dat het lelijk asymmetrisch wordt of er extra lichtbronnen komen te hangen.
Maar kan dat wel in één lijn om 15m breed te gaan? Ja natuurlijk kan dat op voorwaarde dat de stralingshoek van de lichtbron breed genoeg is. Die hoek is niet opgegeven. Je kan alleen maar veronderstellen dat die breed genoeg is of hem berekenen en als assumptie/voorwaarde meegeven. Pythagoras gaat u helpen hiermee. Misschien is het daarom dat ze de hoogte meegeven. Het is niet ongewoon dat een lamp met een veel te scherpe hoek gekozen wordt en dan is de uniformiteit van de lichtsterkte slecht met verminderd comfort tot gevolg.
Ik had het daarstraks al over evolutie, wel, jouw prof mag van mij ook weten dat dit manueel berekenen op basis van reflectiefactoren zeer onnauwkeurig werk is en er zullen niet veel lastenboeken meer zijn waarvoor het voldoende is om met zo een antwoord nog af te komen. De huidige eisen liggen een pak hoger nu en een beetje serieuze fabrikant zal op zijn website een simulatiemodule hebben waarmee je direct kan zien welke lampen waar moeten hangen.
Enfin, ik begrijp wel dat er een zeker toegevoegde waarde kan zijn om gevoel te kweken bij wat een 'lampje' dan wel voorstelt.