Draadloos opladertje te weinig power

Harry64

de 250 volt ac types niet, die zijn rond de 3,5 euro en zijn qua maat te groot. Dat gele geval heeft een rastermaat van 10mm.

Deze (raster 15 mm) gebruik ik toch al jaren en die blijven goed bij mij:

https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=220%20nF&tfo_ATT_NUM_E…

(afbeelding wijkt af)

----edit

foutje; het is deze:

https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-mkp-x2-1-stuk-s-mkp-x2-ontst…

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op vrijdag 17 maart 2023 12:51:24 (20%)

De 220 nF X2 bleek ondertussen 52 nF te zijn. Dus die is wel op. De 100 nF tijdelijke vervanger doet 82 nF. De 220 nF zijn onderweg i.i.g.

De nieuwe 220 nF meten rond de 250 nF. (249-251 over 10 exemplaren)
Andere setje gemeten, die is een verrassende 200 nF ondanks ze beiden even lang in gebruik zijn. Toch maar vervangen nu die er toch uit was.

O, ja, transistor gemeten en basis en emitter waren i.d.d. verwisseld. Die verwarring komt door het gebruikte datasheet. Ik ging er vanuit dat de pinning met vooraanzicht op de platte voorkant was.
http://www.datasheetcafe.com/13001s8d-datasheet-pdf/

fred101

Golden Member

Condensator waarden in Newton femto ? >:)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 20 maart 2023 14:00:34 schreef fred101:
Condensator waarden in Newton femto ? >:)

Femto-Newton in het chinees... (van achter naar voren).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Heb je er al aan gemeten (met een scoop) Je kunt in de sim voor elk knooppunt het te verwachten signaal "berekenen".

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 17 maart 2023 01:08:46 schreef harry64:
[...]
Dat is het. Alleen dan 100nF i.p.v. 220.

Zet er dan gewoon twee van deze 100nF parallel. Dan werkt het waarschijnlijk gewoon weer. Of beter, neem er een van 120nF.

Op 25 maart 2023 10:33:58 schreef fred101:
Heb je er al aan gemeten (met een scoop) Je kunt in de sim voor elk knooppunt het te verwachten signaal "berekenen".

In de sim doet hij het niet met de serievoeding. Die zet wel ongeveer 100V DC met een 4V 100 Hz rimpel op de elco. Elco verhogen naar 100 uF verlaagt wel de rimpel naar 1V maar oscilleren ho maar. Dus een 100V DC voeding er aan gehangen, dan wel, krijg ik een 33kHz 100V aan 1mA (onbelast) signaal over het spoeltje.

Ladertje werkt op 36.5kHz onbelast, 35.0kHz belast. Lampje(s) aan of uit maakt geen verschil. Spectrum vervuiling valt ook nog wel mee voor zo'n simpel ding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Afgelopen dagen ging het laden weer steeds minder. Tot gisteravond niets meer.

Ik dacht is C1 nu al weer op? Meting gaf aan dat C1 nog goed was. C2, 10u 400V was een ander verhaal. Deze was nog maar 1u. Ik had nog een paar 10u 450V liggen van een ander project dus nu C2 vervangen voor een verse.

Probleem opgelost, lader werkt weer.

Hensz

Golden Member

Kwaliteit vd onderdelen lijkt niet zo tof. Als je het e.e.a vervangen hebt, mss ook overwegen om (direct) ná het laden de lader uit het stopcontact te halen.

Don't Panic!
Arco

Special Member

In dit soort toepassingen heeft de condensator een zwaar leven, dus beste een goede kwaliteit uitzoeken... (uiteindelijk gaan ze allemaal ten onder aan weinig capaciteit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zondag 20 oktober 2024 23:45:09 schreef Hensz:
Kwaliteit vd onderdelen lijkt niet zo tof. Als je het e.e.a vervangen hebt, mss ook overwegen om (direct) ná het laden de lader uit het stopcontact te halen.

Bedoeling is dat ie er in blijft. De ledlampjes hebben een licht en pir sensor. Tevens hebben ze een noodverlichtingsfunctie, als de netspanning wegvalt gaan ze automatisch aan.

vergeten

Golden Member

Op donderdag 16 maart 2023 20:26:32 schreef harry64:
[...]
Vertel? :)

Uitgaande van jouw schema in de beginpost, als dat klopt:

De stroom door L1 wordt buiten C1 (220 nF) en R3 (560Ω), ook nog eens begrensd door R4 (2k4) dus veel stroom zal daar niet lopen.

Edit:
Je schema klopt totaal NIET want even verderop heb je het over 35kHz en ik zie geen switcher in je schema!
Bij 50HZ doet dat spoeltje ook vrijwel niets.

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 21 oktober 2024 00:29:36 (21%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op zondag 20 oktober 2024 23:50:13 schreef Arco:
In dit soort toepassingen heeft de condensator een zwaar leven, dus beste een goede kwaliteit uitzoeken... (uiteindelijk gaan ze allemaal ten onder aan weinig capaciteit)

C1 heeft tot nu toe (90 dagen/24u) eigenlijk nog geen waarde verloren. C2 heb ik toen laten zitten omdat na vervangen C1 het weer werkte.

Zit er eigenlijk nog kwaliteitsverschil in de steekmaten/afmeting als het X2 275V-AC betreft?

Op maandag 21 oktober 2024 00:02:12 schreef vergeten:
[...]De stroom door L1 wordt buiten C1 (220 nF) en R3 (560Ω), ook nog eens begrensd door R4 (2k4) dus veel stroom zal daar niet lopen.

Iets van 5mA@200V over C2 zonder lamp/afname. In dit geval zorgde de lage waarde van C2 er voor dat deze voor de 36KHz de wisselstroomweerstand voor L1 te hoog was waardoor die deels over C2 kwam te staan. Daardoor kon L1 niet voldoende overdragen omdat dan daarover de wisselspanning lager werd.

Op maandag 21 oktober 2024 00:02:12 schreef vergeten:
[...]
Edit:
Je schema klopt totaal NIET want even verderop heb je het over 35kHz en ik zie geen switcher in je schema!
Bij 50HZ doet dat spoeltje ook vrijwel niets.

Q1 is de switcher, L1 en C3 de afgestemde kring, C5 de DC-ontkoppeling voor de 36kHz-ac.

RAAF12

Golden Member

Op maandag 21 oktober 2024 00:05:50 schreef harry64:
[...]
C1 heeft tot nu toe (90 dagen/24u) eigenlijk nog geen waarde verloren. C2 heb ik toen laten zitten omdat na vervangen C1 het weer werkte.

Zit er eigenlijk nog kwaliteitsverschil in de steekmaten/afmeting als het X2 275V-AC betreft?

Bij grotere exemplaren duurt het langer voordat ze veel capaciteit kwijt zijn. Zie het maar als vetreserve in barre tijden.

Hensz

Golden Member

Op zondag 20 oktober 2024 23:56:04 schreef harry64:
[...]
Bedoeling is dat ie er in blijft. De ledlampjes hebben een licht en pir sensor. Tevens hebben ze een noodverlichtingsfunctie, als de netspanning wegvalt gaan ze automatisch aan.

Ik wist niet dat er in de lader meer zat dan een lader alleen.
mgoed: In dat geval moet je er, zoals al gezegd, op rekenen dat je elke paar jaar dat ding moet vervangen.

Don't Panic!
Hensz

Golden Member

Als er behalve een lader niks meer in de lader zit, dan helpt het als je hem uit het stopcontact haalt.
Als hij nu 24/7 onder spanning staat, terwijl misschien maar eens per 3 dagen of eens per week noodzakelijk is, dan verhoog je de levensduur van die C met resp 3 en 7 keer.

Don't Panic!

Dan werkt de PIR niet meer omdat dan de noodstroomfunctie in de handset activeert. :P

Tevens is het juist de bedoeling dat dit in een wandcontactdoos in gang of kamer wordt geplaatst.

Elk voordeel, noodverlichting bij uitval en licht in je donkere gang bij thuiskomst plus altijd geladen zaklamp, heeft z'n nadeel.

[Bericht gewijzigd door harry64 op maandag 21 oktober 2024 19:05:47 (26%)