7 segment aansturing

Dit is niet de oplossing die ik zoek
Ik zoek alleen een vervangend component.
Geen alternatief soldeerwerk.

Ik heb iedereen netjes bedankt

Mvg

Sine

Moderator

Op 27 maart 2023 18:21:26 schreef Rafalow:
Het is een simpel 7 segment display.
12 volt op ieder draadje doet 1 segment oplichten.
Niks bijzonders
Staat geen merk of model op.

Mvg

Aah, dan is het niet meer dan een weerstands array.

Alleen de vraag is dan van welke waarde. Dat kan ik uit dat Toshiba nummer helaas niet herleiden.
Maar bij 12V moet 1k een vrij veilige waarde zijn. Bij gebrek daaraan kun je er ook gewoon zeven losse 1k weerstandjes op zetten.

https://nl.farnell.com/bourns/4114r-1-102lf/resistor-network-1k/dp/935…

Is er nog een stukje heel van die chip? Dan kun je ohms eens meten tussen twee tegenover elkaar liggende pennen.

Is deze gear-indicator een zelfbouw project van iemand geweest of is deze ooit als nieuw gekocht in een winkel?

Alles origineel
Ik heb een 14 pin ic voet.
Draden weer gesoldeerd, ik zoek alleen een vervangend component.
In de voet drukken en klaar.

Dat was de bedoeling.
Maar lukt dus niet.
Ik moet op de motor sloop maar gaan zoeken

Mvg

Sine

Moderator

Dat kan dus wel, even een array scoren. Of zeven losse weerstanden er in vouwen. met 1/4 watters kan dat net.

Meet van alle draden (van links naar rechts zoals ze op de laatste foto's te zien zijn) de spanning in alle versnellingen en vul de gemeten spanningen in onderstaande tabel in op de plek van de ... en stuur ons de ingevulde tabel zodat we je verder kunnen helpen.

Draad1 is de meest linkse draad (oranje) en draad8 is de meest rechtse draad (licht groenig met rode streep).

code:

Versnelling Draad1 Draad2 Draad3 Draad4 Draad5 Draad6 Draad7 Draad8
    1        ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...
    2        ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...
    3        ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...
    4        ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...
    5        ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...
    6        ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...
    7        ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...    ...

Iedereen bedankt.
Ik ga zoeken op de motorsloop.

Dit draadje mag worden gesloten.

Mvg

Arco

Special Member

Het is de vraag wat jw precies bedoelt.
Eerst zeg je dat iedere draad een cijfer 1...7 produceert, later zeg je dat iedere draad maar 1 segment aan laat gaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 maart 2023 21:19:21 schreef Arco:
Het is de vraag wat jw precies bedoelt.
Eerst zeg je dat iedere draad een cijfer 1...7 produceert, later zeg je dat iedere draad maar 1 segment aan laat gaan...

Precies!

benleentje

Golden Member

Op 27 maart 2023 21:19:21 schreef Arco:
Het is de vraag wat jw precies bedoelt.
Eerst zeg je dat iedere draad een cijfer 1...7 produceert, later zeg je dat iedere draad maar 1 segment aan laat gaan...

Ik lees dat elke draad 12V heeft behalve van de versnelling die geselecteerd is. Degene die dus laag is moet via dat 14 pins ding de juiste segmenten aansturen.

later zeg je dat iedere draad maar 1 segment aan laat gaan...

En ik lees dan dat hij bedoelt dat met elke draad die laag is via de chip de juiste segmenten aanstuurt. Dus waar hij zegt segment bedoelt hij het display. Dat zijn vergissingen die ik zelf ook regelmatig maak, in mijn hoofd weet ik wel wat ik bedoel maar het is soms lastig om de juiste woorden erbij te krijgen.

TS heeft dan ook niet veel verstand van deze materie en heeft moeite om het correct uit te leggen en met de juiste woorden maakt het dan nog wat lastiger.

Ik zie niet hoe enkel een weerstanden array dat zou kunnen doen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 27 maart 2023 23:16:02 (37%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als hij de bovenstaande tabel zou kunnen invullen dan weten we waar we aan toe zijn m.b.t. de spanningen op de draden per versnelling.
Anders blijft het gissen.

Arco

Special Member

Ik lees dat elke draad 12V heeft behalve van de versnelling die geselecteerd is.

Dan is de tekst waarschijnlijk persoonsgebonden, want ik lees iets heel anders... :)

Elke draad geeft 12 volt af van de motor. Op de motor zit een selector, die bepaalt naar welk draadje de 12 v gaat lopen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 27 maart 2023 18:31:47 schreef Rafalow:
Iedereen bedankt voor t meedenken.
Dit draadje mag worden gesloten.

Ik ga op zoek naar een andere oplossing

Mvg

Ik adviseerde je daarnet om naar CO te gaan, maar zag toen dat je dat al gevonden had ;-)

Op vintage-radio.net is de moderatie soms belachelijk verkrampt en irrationeel...

Wat je daar absoluut niet mag geven (de context van de schakeling) wordt hier juist aangemoedigd. Als er op de schakeling nergens zelfs maar een lettertje of cijfertje staat, kunnen merk en type motorfiets eventueel nuttig zijn. Ook een fotoreportage met zoveel mogelijk details kan handig zijn. En over de opdruk, ik begrijp dat je daar niks meer van hebt maar realiseer je wel dat 1 verkeerd afgelezen cijfer het verschil maakt tussen overal verkrijgbaar en onvindbaar, vandaar dat er naar gevraagd werd. In elk geval handig voor een volgende keer.

Het nadeel van CO is dan weer dat er soms belabberde reacties tussenzitten van mensen die ellenlange posts en quotes maken omdat het woord chatgpt is gevallen en ze er melig van worden. Als de TS naar het gevoel van mensen niet enthousiast gegevens aanlevert om mee te denken, zijn er soms posts die niet proberen uit te leggen, door te vragen of gewoon af te haken, maar meewerken aan het verzanden van een topic.

Voor metingen is geen werkplaats nodig, dat kan desnoods op straat.

P.S. Toshiba typenummers met TD zijn doorgaans digitale IC's, zeker geen weerstandsnetwerkjes zoals gesuggereerd. Voor een elektronicus is het vrij simpel om uit te vissen wat zo'n IC doet (misschien alleen een buffer, misschien een decoder) en of er vervangers voor zijn, maar daar is jouw medewerking voor nodig. Als je alleen maar een drop in replacement accepteert maar niet mee wilt doen aan de zoektocht, blijven alleen commerciële oplossingen over. Maar dat was toch niet de reden dat je ernaar kwam vragen, dus ik snap dat je bedoeling voor lezers onduidelijk kan zijn.

P.P.S. standaard CMOS 4010 is een hex buffer, zou kunnen... Alleen wel 16 pins dus alsnog geen drop in replacement.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zocht en hoopte alleen maar op een drop in replacement.
het blijkt niet mogelijk.
de motorsloop is het enige dat nu nog rest.

De laatste keer. !

iedereen bedankt voor het meedenken.

mvg

Er is een (grote) kans dat wij je een 'drop in replacement' kunnen adviseren naar aanleiding van de gegevens die je ter beschikking stelt. Volgens mij is dat minder werk dan op de motorsloop te gaan zoeken!

Er zijn velen hier op CO die je willen helpen, zonder dat je de soldeerbout hoeft te pakken, het is duidelijk dat je dat niet wil.

Wat meer informatie, zoals de tabel invullen zoals geopperd, is voor ons als elektronici erg waardevol. Vanuit daar kunnen we hoogstwaarschijnlijk tot een 'drop in replacement' komen van een ander type die ook comptabele is of misschien is er zelfs iemand bereid een 'drop in replacement' te maken voor in het 14-pins voetje.

Ik acht de kans groter dat je op dit forum een 'drop in replacement' vind samen met al die mensen die je willen helpen, dan op een motorsloop.

Verlichting en productontwerp is mijn passie
McAwesome

Golden Member

Op 28 maart 2023 04:26:50 schreef maartenbakker:
[...]
Het nadeel van CO is dan weer dat er soms belabberde reacties tussenzitten van mensen die ellenlange posts en quotes maken omdat het woord chatgpt is gevallen en ze er melig van worden.

Ik vind dat een beetje humor af en toe wel mag. Maar ik zal het niet meer doen en het voortaan zéér droog en zakelijk houden. Ik heb de betreffende post(s) verwijderd. Alleen aan de quote kan ik helaas niks doen.
We weten nog steeds niet wat de TS precies wil en metingen ontbreken of zijn niet consequent en ik vrees ervoor dat dat zo zal blijven.

Arco

Special Member

Die quote is inderdaad totaal overbodig...
Je had die lap 'code' ook als .txt file kunnen attachen i.p.v. in-line...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 maart 2023 15:20:59 schreef McAwesome:
Ik vind dat een beetje humor af en toe wel mag. Maar ik zal het niet meer doen en het voortaan zéér droog en zakelijk houden. Ik heb de betreffende post(s) verwijderd. Alleen aan de quote kan ik helaas niks doen.

Humor is een van de belangrijkste ingredienten van het leven.
Dit ontneemt niemand iemand.

Bijgaand een schets hoe het er uit heeft gezien en gewerkt.

de elekronica van de motor schakelt de massa volgens mij.

Schakel ik de motor in 1e versnelling dan gaat er massa lopen naar pin 1. dan gaat er een 1 oplichten in de display.

schakel in de 2e versnelling dan gaat er massa lopen naar pin 2 en verschijnt er een 2 in de display.

etc voor de andere versnellingen.

mvg

McAwesome

Golden Member

Overwegende dat een een 7-segment display uit 7 leds bestaat met een gemeenschappelijke aansluiting, common anode in dit geval;

En gelet op het feit dat het 14-polig IC 7 ingaande en 7 uitgaande signalen verwerkt;

Komen wij tot de conclusie dat het betreffende IC geen actieve logica bevat en dat dit probleem kan opgelost worden met een diode-array (en weerstanden om de stroom door de leds te beperken) zoals wij eerder reeds opmerkten.

Wij wensen de TS er dan ook op te wijzen dat zulks zeer compact kan opgebouwd worden met SMD-componenten (31 dioden en 7 weerstanden) en dat hiervoor eventueel de hulp kan ingeroepen worden van mede-forumleden.

maartenbakker

Golden Member

Een diodematrix in een IC? Nooit eerder zo gezien... Lijkt ons sterk, om even in de schrijfstijl te blijven.

@Rafalow: 7 ingangen voor de versnellingen, of gaat er ook een massa en voeding naar het IC? Wat hoort er op de display te staan als hij in z'n neutraal staat?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 29 maart 2023 22:03:13 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 29 maart 2023 15:20:59 schreef McAwesome:
[...]

Ik vind dat een beetje humor af en toe wel mag. Maar ik zal het niet meer doen en het voortaan zéér droog en zakelijk houden. Ik heb de betreffende post(s) verwijderd. Alleen aan de quote kan ik helaas niks doen.
We weten nog steeds niet wat de TS precies wil en metingen ontbreken of zijn niet consequent en ik vrees ervoor dat dat zo zal blijven.

Ik zeg ook niks over die eerste chatGPT afbeelding hoor ;-) Maar die lap code en dan nog een keer een quote daarvan vond ik meer spam dan humor, vandaar m'n opmerking. Ik vind ook dat niemand een ander humor moet afnemen!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
McAwesome

Golden Member

Op 29 maart 2023 21:59:18 schreef maartenbakker:
Een diodematrix in een IC? Nooit eerder zo gezien... Lijkt ons sterk, om even in de schrijfstijl te blijven.

Misschien was het geen IC maar meer een module of het kan evengoed iets custom zijn wat Toshiba voor een klant heeft gemaakt. Dan is het ook logisch dat je niets terugvindt met dat typenummer.
Ik heb hier ook custom nixiebuizen van Burroughs waar je ook niks van terugvindt en welke speciaal voor een specifiek merk van copiers werden gemaakt.

Als het schema van de TS klopt kan je het wel oplossen met een simple diodematrix. Dat lijkt me eenvoudiger dan een IC proberen te zoeken wat zou kunnen werken. Zomaar een logisch CMOS-IC aan de 12V van een motorfiets knopen is nu ook niet zo betrouwbaar.

Meer info is ook hier: https://www.instructables.com/7-Segment-Display-Encoder-with-Diodes/. Dat is wel een voorbeeld met common cathode maar voor een common anode draai je de dioden (en de bron) gewoon om. Je hoeft ook alleen maar diodes voor de cijfers 1 tot 7 te voorzien.

Dit kan ook nog maar is een stuk ingewikkelder en werkt niet zomaar op 12V (er bestaan wel CMOS-varianten van de IC's bijvoorbeeld CD40147B):
http://technosains.com/images/Decima5.gif
http://technosains.com/Decimal%20to%20BCD%20Encoder.htm