Delen 9 en delen 10 met een 4520

Ik vraag mij af waarom ik de ene trap door 9 moet delen en de andere door 10. Terwijl beide door 10 delen logischer lijkt. Iets met actief nul of actief een?

Volgens mij wordt het ingangssignaal door 360 gedeeld. Kennelijk is er een uitgangsfrequentie van 7,6MHz / 360 = 21,111... kHz nodig

U1A staat als 9-deler geschakeld en schijnt volgens de simulator toch door 10 te delen.
Ik zie de oorzaak ook niet.

Henry S.

Moderator

Klok de 2e deler eens in op de Enable (Clock_in laag).

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Je zit met 7,6Mhz volgens datasheet boven de max clock frequentie van 3,2Mhz bij 12V

@ Henry S. Maakt geen verschil. Eerste 'afwijking' vindt al in de eerste '10 deler' trap die dus een 9 deler trap lijkt, plaats.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De resetpuls uit de 4081 heeft een redelijk vaste vertraging (hoofdzakelijk door de 4520 ripple counter) t.o.v. het begin van de clock.
Als nu de clock àl te snel gaat, komt af en toe de reset net ná de clockpuls (die dan immers erg kort is geworden), en 'mist' de counter de reset. Pas bij de volgende clockpuls komt het dan goed, zodat de counter door één meer telt dan je zou denken.

In de sim kun je dit mooi bekijken. Afhankelijk van het precieze model, zie je de resetpuls uiteindelijk soms ná de clock komen, en dan gaat het deeltal met 1 omhoog.
In het wild zal het deeltal soms misschien wel eens haperen, denk ik, maar dat is in deze toepassing niet zo erg misschien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 april 2023 23:50:12 schreef OXO:
Je zit met 7,6Mhz volgens datasheet boven de max clock frequentie van 3,2Mhz bij 12V

Dit lijkt juist. @ 2MHz klopt het ineens weer wel.

De typische waarde van een parameter halen de meeste exemplaren wel.
Maar het is de min of max waarde van een parameter die de fabrikant garandeerd voor alle exemplaren.
Je dus nooit laten verblinden door de typische waarde

Henry S.

Moderator

Op 28 april 2023 23:52:47 schreef harry64:
@ Henry S. Maakt geen verschil. Eerste 'afwijking' vindt al in de eerste '10 deler' trap die dus een 9 deler trap lijkt, plaats.

Uit de datasheet:

Op 29 april 2023 00:00:15 schreef harry64:
[...]
Dit lijkt juist. @ 2MHz klopt het ineens weer wel.

HEF4520 nemen ;)

Of de oude FRM coder delers.

HEF4520B fmin = 17MHz @ 12V
HEF4013B fmin = 16Mhz @ 12V

Arco

Special Member

Ik heb daar ooit 2x 7490 voor gebruikt, die kunnen 7.6MHz ook makkelijk aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 april 2023 23:56:14 schreef Frederick E. Terman:
De resetpuls uit de 4081 heeft een redelijk vaste vertraging (hoofdzakelijk door de 4520 ripple counter) t.o.v. het begin van de clock.
Als nu de clock àl te snel gaat, komt af en toe de reset net ná de clockpuls (die dan immers erg kort is geworden), en 'mist' de counter de reset. Pas bij de volgende clockpuls komt het dan goed, zodat de counter door één meer telt dan je zou denken.

In de sim kun je dit mooi bekijken. Afhankelijk van het precieze model, zie je de resetpuls uiteindelijk soms ná de clock komen, en dan gaat het deeltal met 1 omhoog.
In het wild zal het deeltal soms misschien wel eens haperen, denk ik, maar dat is in deze toepassing niet zo erg misschien.

Je hebt gelijk! Bah, wat een vieze schakeling!

Een asynchroon design is niet best.

Dat klopt. In mijn tijd gebruikten wij voor dit soort situaties altijd de CD4027. Misschien moet je hier de 4520 vervangen door de 4017. Die deelt uit zichzelf altijd door 10. Spaart je nog een paar poortjes ook, oftewel de 4081 is dan overbodig.

Henry S.

Moderator

74LS00, 74LS390, CD4027
https://www.circuitsonline.net/forum/view/158641/1

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 29 april 2023 01:01:43 (53%)

Op 28 april 2023 23:56:14 schreef Frederick E. Terman:

Damn, dat is zo.

Op 29 april 2023 00:31:24 schreef Arco:
Ik heb daar ooit 2x 7490 voor gebruikt, die kunnen 7.6MHz ook makkelijk aan...

Die zit er nu ook in. Maar wegens 5 volt beperking en benodigde 7805 wil ik dus van TTL naar CMOS. :P

Op 29 april 2023 00:47:29 schreef ohm pi:
Dat klopt. In mijn tijd gebruikten wij voor dit soort situaties altijd de CD4027. Misschien moet je hier de 4520 vervangen door de 4017. Die deelt uit zichzelf altijd door 10. Spaart je nog een paar poortjes ook, oftewel de 4081 is dan overbodig.

4017 gaat uitproberen want ic's besparen was een van de doelstellingen. :P

Je hebt deze wel gezien he, want je bent opnieuw het wiel aan het uitvinden.

Op 29 april 2023 01:00:21 schreef Henry S.:
74LS00, 74LS390, CD4027
https://www.circuitsonline.net/forum/view/158641/1

Disclaimer:
Voor een hobbyist is dat niet erg.

Rohm BH1415 Single chip Stereo Encoder (and transmitter).

In "frequency counters" wordt om de tellers wat rust te geven, een 2-deler of 4-deler uit flipflops gebruikt om de hoogste frequentie wat naar beneden te krijgen. Als die 4013 flipflops op 7.6 MHz wel werken (volgens spec) dan moet je gewoon de boel omdraaien: eerst de flipflops dan de counter chip.

Ik heb het even opgezocht en volgens dat ding zou het moeten werken met de flipflops vooraan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 april 2023 01:19:34 schreef ohm pi:
Je hebt deze wel gezien he, want je bent opnieuw het wiel aan het uitvinden.
[...]
Disclaimer:
Voor een hobbyist is dat niet erg.

Ja, ik heb het gezien. Ik heb ergens jaren 80 ooit eens een heel simpel ding gebouwd met 5 transistors en 4 ic's (74-TTL) Daar mankeerde van alles en nog wat aan. Zoals gewoon 19 KHz blok er in duwen ipv een sinus en de dc-balans op de 4066 was afhankelijk van hoeveel de weerstandjes onderling afweken en de afwijking van de transistors (BC547) e.d. dus er kwam ook nog een mooi stukje 38 KHz bij. Alles resulteert in een 'gruwelijk' resultaat op de SA, maar die had ik toen niet.

Dus om bij te leren ga ik dat wiel opnieuw uitvinden i.d.d. :P

I.i.g. alvast de 4520 ingewisseld voor de 4518, die doet als BCD kennelijk wel automagisch na tien netjes terug gaan. En het scheelt spoortjes naar interne poortjes met de 74390. Een ic dat mijn sim-pakket dan weer net niet kent. Zoals mijn sim ook geen andere CMOS vervanger heeft. De 74393 dan weer wel, maar die is toch net even anders.

[Bericht gewijzigd door harry64 op zaterdag 29 april 2023 19:22:35 (18%)