alternatieve ic chips

Hoi,

Ik ben momenteel bezig met een oude kermis machine te reviseren.

Een royal banker 2 coinpusher van valco.

Deze machine is al meer dan 35 jaar oud.
Valco het bedrijf dat deze machines heeft gebouwd bestaat al lang niet meer.
Enige documentatie van deze machine's is eigenlijk onbestaande.

Een van de problemen waar ik nu mee zit is dat de elektronica binnen in ook al 35 jaar oud is, en deze begint steeds meer problemen te geven.

De printplaten in deze machines zijn gezien hun leeftijd en werkomgeving niet meer in goede staat. ik had er persoonlijk aan gedacht deze printplaten op te sturen naar china en deze te laten reverse engineren / namaken. Opzich tot daar geen probleem.

Maar de ic chips op de printplaat worden volgens google al een hele tijd niet meer gemaakt.

nu komen we tot mijn vraag, Kunnen jullie mij alternatieve chips aanraden die de oude zouden kunnen vervangen maar die wel exact het zelfde werken zonder dat de printplaat moet worden aangepast ?

chips:
HEF4053BP
HEF4027BP
PH TIP110 m8912 (Transistor ?)

foto:
https://postimg.cc/06jHQcNb (volledige printplaat)
https://postimg.cc/56j386VR (close up)
https://postimg.cc/yWG94jML (close up)

Met vriendelijke Groeten,
Stef

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Golden Member

Nou,dat zijn niet echt exotische onderdelen.Ik denk dat elke elektronicaboer die gewoon op voorraad heeft.Dat ze niet meer gemaakt worden zegt niets.Deze onderdelen zijn in astronomische aantallen gemaakt.Maar ik zou eerst eens kijken wat er nu echt defect is.Zomaar alle I.C.'s gaan vervangen is geen goed idee.
4027 = flipflop
4053 = mux

fred101

Golden Member

PCB een keer goed schoonmaken, nieuwe elco erop en dan testen. Onderdelen zijn niks bijzonders. Zijn nog gewoon te koop. Zou ze eerst testen voor je zomaar alles vervangt. Ik heb erger uitziende PCBs opgeknapt.

Deze werkt weer gewoon:

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Op 13 mei 2023 13:25:40 schreef stefG95:
PH TIP110 m8912 (Transistor ?)

Dat is een TIP110 darlington, gemaakt door Philips in 1989. Ik heb de datasheet van ST bijgevoegd. Volgens mij kan je die nog wel vinden, en in de meeste gevallen kan je er bijna elke andere Darlington met gelike behuizing in stoppen (maar check daarvoor de datasheet).

maartenbakker

Golden Member

Ik zou me voor die CMOS chips juist niet tot reichelt wenden als er ook andere leveranciers zijn. Bij elke andere elektronicawinkel heb je min of meer garantie op old stock (was ooit heel gangbaar spul) en bij Reichelt kan het misschien ook moderne vervalsingen betreffen.

In theorie kun je voor de HEF4... types elk 4... type gebruiken, maar als ze op het randje van hun specs gebruikt worden zijn de HEF4... types (van Philips) net wat beter. Zou best nog te vinden moeten zijn.

Opsturen naar China van zulk simpel spul lijkt me onzinnig, dat doet elke hobbyist in een verloren middagje.

Mocht je ze echt willen opsturen naar China, dan hoef je je om de onderdelen niet druk te maken. Die leveren ze daar, met hetzelfde risico als bij Reichelt. Dus wel goede afspraken maken. En alsnog dikke kans op een heilloze verspilling van tijd en geld. Alleen het opsturen vanaf hier zal al gelijk zijn aan het loon van die hobbyist in een verloren middagje. En dan klopt er iets niet, mag je ze weer terugsturen, enz. enz. Er zijn dingen die je niet ver weg moet willen laten doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Bij Reichelt heb ik altijd het gevoel dat ze zo'n tombola molentje gebruiken om de levertijd te bepalen... :)

https://cdnx.jumpseller.com/catron-juegos-y-pasatiempos/image/33339665/tombola_bolas.jpg?1679505031

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paulinha_B

Honourable Member

Het lijkt mij dat de topicstarter vooral een partner nodig heeft die wat meer zicht heeft op elektronica, en op de evolutie derzelve in de laatste decennia.

Ook voor reverse-engineering hoeft men niet naar het verre oosten te trekken. Een advertentie alhier op de "vraag & aanbod" kost niks, en er zijn hier nogal al wat gepensioneerde amateurs die zoiets best zouden kunnen zien zitten. Zelf zit ik ietwat ver weg, dat werkt wellicht minder handig.

Blindweg vanalles vervangen is in het beste geval stevige overkill, en is bovenal een prima manier om een apparaat kapot te repareren.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zaterdag 13 mei 2023 15:07:35 (22%)

Op 13 mei 2023 13:25:40 schreef stefG95:
Hoi,

Ik ben momenteel bezig met een oude kermis machine te reviseren.

Een royal banker 2 coinpusher van valco.

Deze machine is al meer dan 35 jaar oud.
Valco het bedrijf dat deze machines heeft gebouwd bestaat al lang niet meer.
Enige documentatie van deze machine's is eigenlijk onbestaande.

Een van de problemen waar ik nu mee zit is dat de elektronica binnen in ook al 35 jaar oud is, en deze begint steeds meer problemen te geven.


De printplaten in deze machines zijn gezien hun leeftijd en werkomgeving niet meer in goede staat. ik had er persoonlijk aan gedacht deze printplaten op te sturen naar china en deze te laten reverse engineren / namaken. Opzich tot daar geen probleem.

Als ik de foto's zie lijken mij die printplaten alleen een beetje stoffig. Ik weet niet hoe de onderzijde er uitziet natuurlijk, maar als die niet heel erg beschadigd is lijkt mij het vervangen van die printplaten niet nodig. Een beetje schoonmaken is genoeg. Een afwasteiltje met een warm water en een beetje dreft maakt die printplaat weer spik en span. Later wel naspoelen met schoon warm water. En soldeer de onderdelen waar water in kan blijven zitten er eerst af. Zoals spoeltjes, trafo's varco's en potmeters enzo.

En erg ingewikkeld zien die printplaten er ook niet uit. Zo te zien een standaard I/O circuit van een 8 bits cpu ofzo. Een paar avondjes puzzelen en dan heb je wel een schemaatje. Een nieuw printje maken kost wat meer tijd. Dat moet exact dezelfde juiste afmetinegn hebben natuurlijk. Maar ook dat is prima te doen.

Maar de ic chips op de printplaat worden volgens google al een hele tijd niet meer gemaakt.

Nooit meteen google geloven. Die kijkt waarschijnlijk naar het productie jaar ofzo en neemt dan met een stukje kunstmatige intelligentie de conclusie dat het te oud is ofzo. Hoe dan ook die onderdelen zijn prima gangbaar en overal te koop. Misschien dat die darlington transistor lastig is. Maar daar zijn ook prima alternatieven voor.

nu komen we tot mijn vraag, Kunnen jullie mij alternatieve chips aanraden die de oude zouden kunnen vervangen maar die wel exact het zelfde werken zonder dat de printplaat moet worden aangepast ?

Waarom eigenlijk? Zijn die dingen stuk? Als die ic's niet defect zijn is er geen enkele goede reden om ze te vervangen. Als ze niet buiten de specs gedraaid hebben doordat er iets raars is gebeurt, zijn deze onderdelen ook niet versleten. Ze gaan waarschijnlijk langer mee dan wij leven. En dan nog gaan ze waarschijnlijk defect door een andere buiten de chips liggen oorzaak. Een rare te hoge voedingsspanning ofzo.

chips:
HEF4053BP
HEF4027BP
PH TIP110 m8912 (Transistor ?)

foto:
https://postimg.cc/06jHQcNb (volledige printplaat)
https://postimg.cc/56j386VR (close up)
https://postimg.cc/yWG94jML (close up)

Met vriendelijke Groeten,
Stef

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 13 mei 2023 14:51:10 (15%)

Op 13 mei 2023 14:17:44 schreef Arco:
Bij Reichelt heb ik altijd het gevoel dat ze zo'n tombola molentje gebruiken om de levertijd te bepalen... :)

[afbeelding]

Hmm, Bij RS en farnell is het anders niet veel beter. Het lijkt wel of ze dingen die ze niet kunnen leveren wel op leverbaar op de website laten staan totdat iemand er naar zoekt en het in een winkelmandje heeft ge gegooid.

Iedereen loopt hier altijd te mopperen over die chinezen maar daar lijkt het juist allemaal wel supergoed te gaan. Ze hebben meestal alles wel en leveren redelijk snel.

Hier zijn de onderdelen waar de TS om vroeg:

https://nl.aliexpress.com/item/1005004827327679.html?spm=a2g0o.product…

https://nl.aliexpress.com/item/1005002727015257.html?spm=a2g0o.product…

https://nl.aliexpress.com/item/32878220199.html?spm=a2g0o.productlist.…

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 13 mei 2023 15:02:14 (44%)

maartenbakker

Golden Member

Eerste foto even gekeken, er is iets raars met die CMOS chips. Ziet er op het eerste gezicht plausibel uit voor NXP, behalve het doorgehaalde merk. De belangrijkste reden dat zulke onderdelen altijd op voorraad zijn is dat het om willekeurige handel gaat. Oude voorraden, gerefurbishde, op aanvraag gestempelde niet werkend, kan allemaal. Als Reichelt er al intrapt, dan gaat dat een niet deskundige particulier ook overkomen. En zoals gezegd, zou je die dingen naar China sturen waarom zou je dan eerst de onderdelen uit China laten komen. Allebei volstrekt onnodig, maar als je het dan toch doet... Laat het bestukken dan aan je producent over. Als die eerlijk is, weet hij ook bij wie hij de beste of minst slechte onderdelen kan halen.

Maar zoals gezegd, elke elektronicazaak die al een paar jaar bestaat, heeft historische voorraden van dit spul.

Een TIP110 kost bij display 1,45 euro en de CMOS IC's heeft hij ook (staan niet online maar bestelbaar per mail).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Farnell gaat meestal goed, bij RS is het zeer onvoorspelbaar.

Als er staat 'op voorraad' dan staat er vaak achter 'direct verstuurd', tot 'levertijd 5 tot 7 dagen'
Is dan dus duidelijk niet op voorraad. (ja, bij iemand anders... :) )

Ik probeer al een jaar (al 5x) om mosfets te bestellen bij RS (de TK31E60W). Is altijd op voorraad en nog nooit geleverd.
Bestelling komt na een week of zo op 'geleverd', maar er komt nooit wat (ook geen factuur gelukkig), maar dat is frustrerend als je iets dringend nodig hebt... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Die laatste is nog al dubieus, ze gebruiken steeds de zelfde foto met een gefotoshopte opdruk en die behuizing is zo te zien voorzien van nieuwe pootjes. Pootjes zier er zo nooit uit en zeker niet met fluxresten op de plek waar de nieuwe pootjes zitten.

Ali verkopers hebben geen levering problemen zolang er genoeg sloopboards zijn met de juiste behuizingen en hun laser graveerder niet kapot gaat. >:)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

We hebben ook TME nog. Ik had daar de ervaring dat ze wat coulanter waren t.o.v. particulieren en kleine orders...

Ik zou beginnen mtgelijk ddat wittr ding die roestige aansluiting eens goed schoon te maken en daarna die twee relais checken. Ik denk dat daar nogal wat (regen?)water in is gekomen. Kijk ook naar dat witt ding boven die doorvoer eens onder de loep. Ziet er ook vies en bewaterd uit...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 13 mei 2023 15:36:17 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Hoi,

Veel dank aan alle die al gereageerd hebben.

Wat betreft het laten reverse engineeren in china is niet zozeer om de prijs, maar eerder omdat ik niet weet waar ik hier voor terecht kan in belgie of nederland. als ik een betrouwbaar adres ken in BE of NL dan graag.

De reden dat ik de printplaten wil laten namaken is niet zozeer om werkende / goede printplaten te vervangen. maar om in geval van een defect wat reserve onderdelen achter de hand te hebben.

Er zijn printplaten bij die ondertussen een flink aantal bypass kabels hebben liggen. deze zou ik dan wel graag vervangen door nieuwe printplaten indien mogelijk.

U moet weten ik heb nog een stuk of 12 van deze speelkasten staan.

Wat betreft de elektronische componenten (chips) heb ik zelf niet veel kaas gegeten.

Ik heb deze opgezocht op naam die op de chip staat. is allemaal van philips? deze krijg ik toch echt niet meer gevonden.
met uitzondering van aliexpress etc...
Of zijn er fabrikanten die exact de zelfde chips maken?

Graag koop ik bij lokale bekende webshops.

mvg
Stef

maartenbakker

Golden Member

Voor het natekenen van de prints zou je eens bij Florick Wibier kunnen vragen. Hij komt hier geloof ik wel zo nu en dan op het forum maar vaker op het buizenforum. Ik zal eens kijken of ik hem in kan seinen. Niet geschoten is altijd mis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hoeben

Golden Member

Op 13 mei 2023 14:56:41 schreef Ex-fietser:
[...]

Hmm, Bij RS en farnell is het anders niet veel beter. Het lijkt wel of ze dingen die ze niet kunnen leveren wel op leverbaar op de website laten staan totdat iemand er naar zoekt en het in een winkelmandje heeft ge gegooid.

Iedereen loopt hier altijd te mopperen over die chinezen maar daar lijkt het juist allemaal wel supergoed te gaan. Ze hebben meestal alles wel en leveren redelijk snel.

Hier zijn de onderdelen waar de TS om vroeg:

https://nl.aliexpress.com/item/1005004827327679.html?spm=a2g0o.product…

https://nl.aliexpress.com/item/1005002727015257.html?spm=a2g0o.product…

https://nl.aliexpress.com/item/32878220199.html?spm=a2g0o.productlist.…

Afblijven!

Dit laatste torren zijn ouwe zooi waar duidelijk nieuwe pinnen aan gezet zijn. Fragiel, breekt af en voor je het weet heb je grotere kosten.

Gewoon goede componenten kopen in Europa.

Dus als ik het goed begrijp werkt een CD4027 (https://www.pcfelectronics.nl/nl/cd4027.html) Exact het zelfde als een HEF4027BP?

Arco

Special Member

Ja,

Enige verschil is dat de CDxx tot 20v gebruikt mag worden, en de HEFxx tot 'maar' 15 volt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paulinha_B

Honourable Member

"ja", met de reeds eerder gemelde nuanceringen. Maar ik gaf het reeds eerder aan: wie dat soort vragen stelt - en dat is nog altijd beter dan verder te modderen zonder vragen te stellen! - die zoekt maar beter goede raad.
Sta me toe nogmaals te verwijzen naar onze rubriek "Vraag & Aanbod".

maartenbakker

Golden Member

Op 13 mei 2023 16:31:08 schreef stefG95:
Dus als ik het goed begrijp werkt een CD4027 (https://www.pcfelectronics.nl/nl/cd4027.html) Exact het zelfde als een HEF4027BP?

Werkt in vrijwel alle gevallen identiek. Let wel op dat er een letter B achter moet staan, maar dat is eigenlijk altijd zo (verdere letters zoals de P achter de B maken hier niet uit). Een andere bekende reeks is de HCF4... reeks die ook vrijwel altijd uitwisselbaar is. Meestal bestel je de chips als 4027 en 4053 tenzij het ontwerp fabrikantgebonden eigenschappen gebruikt en dus met het ene merk chip beter werkt dan met het andere. In dit geval verwacht ik dat alle merken gewoon zullen werken dus de letters ervoor geen verschil maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toch ben ik bang dat ik Paulinha_B een beetje gelijk moet geven.

Gezien de vragen en de acties die TS vraagt en onderneemt acht ik kans van slagen voor dit project niet zo groot.

Van die 12 machines zullen er heus wel een paar zijn die het gewoon doen. Ik denk dat het een heel verstandige zet is daarmee te beginnen. En dan beginnen met gewoon alles schoonmaken. Ook dat zal al niet makkelijk zijn. Er zijn in dit geval ook do's en don'ts. Zitten er bijvoorbeeld glazen beschilderde panelen op? Dan moet je die dus niet poetsen want dan poets je de verf er af. Als alle werkende machines dan helemaal op en top zijn kun je beginnen met de niet werkende machines schoon te maken. En daarna kun je beginnen met storing zoeken in een niet werkende machine.

Het is hier al meerdere malen gezegd dat het gewoon vervangen van onderdelen zonder te weten of dat noodzakelijk is, meestal uitmond in een grote teleurstelling. Als je heel veel mazzel hebt vervang je toevallig het defecte onderdeel ook. De kans is echter groter dat je juist een probleem introduceert dat er eerst niet was. En zeker bij logische printen die onderdeel uitmaken van een computersysteem zoals in dit geval, is door de complexiteit van het systeem de kans echt heel erg groot dat je dit overkomt.

Stel je hebt het apparaat gerepareerd door per ongeluk ook het defecte ic te vervangen. Het toestel doet het. Iedereen blij. Gezellige show avond met familie enzo. En halverwege de avond poef. Toestel uit. En voor de TS grote blamage. Of erger je hebt dat ding net voor veel geld verkocht aan een klant. En het gaat mis bij die klant.

Wat is er nu gebeurt. Dat ic is defect geraakt door een ander probleem. Bijvoorbeeld een defecte spanningsregelaar. Door die regelaar heeft alles lange tijd op een te hoge voeding spanning gestaan. En daardoor is als eerste het minst sterke IC er uit gepoeft. Dat IC was dus helemaal niet fout. Dat deed gewoon wat moest doen. Alleen op een te hoge spanning. En dat was niet leuk, dus knal.

Dit alles kan voorkomen worden door gewoon te gaan repareren. En als er dan een print heel slecht blijkt te zijn kun je er over denken om daar een vervanger voor te gaan zoeken. Ik neem aan dat je alle 12 weer helemaal goed wilt hebben. Ik veronderstel dat er vier keer drie van die apparaten in een vierkantje moeten staan met in het midden de beheerder.

En als je dit inderdaad dit weer als attractie aan iemand wil verkopen? En daar aan verdienen? Volg dan het advies van Paulinha_B op. Zoek een echte techneut dit varkentje op de juiste manier voor wast. Dat is een investering maar voorkomt wel dat er bak ellende boven je open gaat.

Arco

Special Member

IC's uit oude CD4000 series wilden soms wel spontaan overlijden door ' purple plague '...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 mei 2023 20:21:48 schreef Arco:
IC's uit oude CD4000 series wilden soms wel spontaan overlijden door ' purple plague '...

Veel kreten gehoord maar die ken ik nog niet?

Verder met fred101 eens: Die print op de foto is prima op te knappen met wat poetswerk. De 2 blauwe Philips elcos hebben waarschijnlijk hun beste tijd ook gehad.
Cmos spul is nog steeds gewoon te koop, dat is geen probleem. Trouwens stelt die print niet zo veel voor. Simpel bordje met relatief weinig spul erop.

-edit- Zelfs de grijze Philips "stocko" connectors zijn dacht ik ook nog te koop.

Er zit wel wat raar rework op met die rose en witte draden. En twee extra torren zo te zien. Zit dat op al die printen die je hebt?

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 14 mei 2023 10:46:04 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Op 13 mei 2023 16:31:08 schreef stefG95:
Dus als ik het goed begrijp werkt een CD4027 (https://www.pcfelectronics.nl/nl/cd4027.html) Exact het zelfde als een HEF4027BP?

Op 13 mei 2023 16:34:38 schreef Arco:
Ja,

Enige verschil is dat de CDxx tot 20v gebruikt mag worden, en de HEFxx tot 'maar' 15 volt...

Nee, die kun je niet altijd zomaar als vervanger gebruiken.

Een HEF4027 heeft een Schmitt-trigger clock ingang, een CD4027 heeft dat niet. Dat kan hele vervelende resultaten geven als je die verwisselt.

Dus een HEF vervangen voor een HEF