Hi,
Mag niet, is zoals F.E.T. al aangeeft, niet direct aan de orde...
Maar de oude echte TTL typen waren niet direct zuinig en hadden allerlei onhebbelijkheden waar ik nu verder niet op in ga,
dit omdat het toch al vrij complex is.
Door de fabrikanten wordt een bandbreedte aangegeven waarbij hun product goed werkt, je kan het ook marges noemen binnen de voeding spanning van het type noemen, deze zijn anders voor de ingangen en de uitgangen van het product.
De echte TTL uit de 60 jaren zijn nogal hongerig en of je deze kan koppelen aan de ingangen of kan aansturen met CMOS hangt van het type/functie van het IC af.
De moderne 3.3V logica kan je in principe niet koppelen met de oude TTL logica, dit omdat de marges waar het IC bedrijf zeker is te grote verschillen heeft.
De CMOS logica b.v. een CD4093 geeft aan de uitgang een echte "0" en je voedingspanning, b.v. 5V als je voedingspanning 5V is.
Kan een CD4093 uitgang een enkele TTL poort aansturen, uit mijn hoofd weet ik het niet, dan moet ik de gemiddelde stroom weten dat een standaard TTL ingang nodig heeft.
Een CD4093 kan bij 5V voeding maar een mA leveren en zeker dan niet bij "0V" en 5V, maar belangrijk is natuurlijk dat dat de marge die de TTL ingang nodig heeft om goed werken die je gaat aansturen, goed gehaald gaat worden.
Een scoop en een functie generator een hand vol verschillende soorten TTL logica gaat je snel leren wat mogelijk is.
Natuurlijk ook de datasheets van de typen logica die je wilt gebruiken.
Bijna iedere fabrikant heeft info beschikbaar waar het type logica aan voldoet, dus b.v. TTL, LS-TTL, CMOS, HCT enz.
Er is wat overlap tussen de versies en om het nog ingewikkelder te maken heb je bij b.v. bij CMOS versies speciale typen die goed compatibel zijn met oudere versies zoals de TTL en LS-TTL.
Ik heb het nu niet direct beschikbaar, maar een zijn wat documenten met de zoekmachine te vinden die mooi aangeven wat de logische niveaus zijn en de "Fan Out"
"Fan Out" geeft aan hoeveel ingangen een TTL uitgang kan aansturen dit binnen zijn architectuur, dus de "Fan Out" geld dan voor TTL.
Zeg dat een poort uitgang van TTL een "Fan Out" van 5 heeft, dat betekend dan dat over zijn temperatuur range en snelheid hij 5 ingangen kan aansturen van de TTL series.
In principe kan die zelfde TTL poort 30x CD4093 poorten aansturen als de CD4093 ook uit 5V gevoed wordt, de beperking zit dan meestal de ingang capaciteiten van de CMOS device.
Maar wat echt wel en niet kan, is een zoekplaatje, wat ik al zij, een functie generator en een scoop gaat je veel info opleveren.
Hou ook rekening met dat Fairchild, RCA, National, Siemens enz. allemaal kleine variaties hebben in hun specificaties.
De CD4000 serie kan over het algemeen tot 18V hebben denk daarbij aan de RCA versies.
De HEF versies van Philips liever niet boven de 15V maar 12V is veiliger.
De "Fan Out" van deze CMOS series is sterk afhankelijk van de voeding spanning, bij 5V voeding kan CMOS veel minder aansturen dan bij zeg 15V.
Dat er allemaal nieuwe CMOS “architecturen” beschikbaar zijn wat ook CMOS is,
daar heb ik het hier nu niet over, die zijn meestal maar voor een heel beperkt voedingspanning gebied geschikt.
Dit is een vrij beknopte opsomming en het is nog complexer, leuker kan ik het niet maken.
Groet,
Bram