led aansturing

Hallo,

Ik zou graag 2 led's laten branden afhankelijk van de stand van schakelaar 1 en 2. Ik heb al een en ander geprobeerd maar helaas kom ik er zelf niet uit.

Het is voor toepassing in een auto dus de voeding kan oplopen tot 14.5v.

de weerstanden en schakelaars zijn niet toegankelijk.
alle hulp/ideeen zijn welkom.

Arco

Special Member

Dat gaat zo niet. Hoe zou je onderscheid moeten maken tussen de 2 leds, als de boel aan elkaar vast zit?
(nou ja, met de nodige extra electronica valt natuurlijk altijd wel wat te fabrieken...)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 29 juni 2023 14:58:48 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De leds hoeven natuurlijk niet aan elkaar te zitten (massa).
ik heb er verder niks op tegen om extra electronica te gebruiken om het werkend te krijgen

Paulinha_B

Honourable Member

Zoals @Arco al zegt: het is niet helemaal onmogelijk, maar er komt wel een pak elektronica bij te kijken.
Dat de voedingsspanning niet stabiel is maakt het er ook al niet simpeler op.
Het komt er altijd op neer om, uitgaande van de spanning die binnenkomt vanaf de schakelaars en hun serieweerstanden, een meetspanning te maken, dat kan het simpelste door vanaf de ingang van de '?'-doos een weerstand naar massa te leggen. Deze meetspanning zal verschillen alnaargelang de ene of de andere schakelaar gesloten is, of allebei, of geen van de twee.

Het fraaiste zou nu zijn om een tweede meetspanning te maken met een spanningsdeler vanaf de voeding naar de massa; nu zijn beide meetspanningen in gelijke mate afhankelijk van de batterijspanning, dat is al 1 probleem minder.

Het komt er nu nog op aan om de beide meetspanningen te vergelijken, en overeenkomstig actie te nemen. Dat vergelijken kan met venstercomparatoren (analoog) of met een controllertje (digitaal).

Maak aub duidelijk of er effectief de vier mogelijke toestanden moeten behandeld worden? En is er een voorkeur vooor digitaal of analoog?

Het kan met een stel opamps, een 324.
Heeft u er iets aan als ik iets schets? Zijn er extra randvoorwaarden, zoals dat de leds met hun kathode aan GND zitten oid? Of gaat het eigenlijk niet om leds?

Zelf zou ik hier voor een of andere microcontroller pakken, dat is een stuk eenvoudiger. Een weerstand en een spanningsdeler als referentie aan de analoge ingangen van een Arduino en de hardware is klaar.

Maar als dat een optie was had TS de vraag vermoedelijk niet gesteld.

Merk overigens op dat 14 V in een auto al erg vriendelijk is. Waar komt deze specificatie vandaan?
Vroeger moest er rekening gehouden worden met tientallen V (load dump) op het 12 V boardnet.

Ik krijg deze schakeling inderdaad werkend door een tweede spanningsdeler te maken vanaf de voeding.

ik heb een lm324 gebruikt om de spanningen te vergelijken, en alles werkt zoals het moet.

Mijn doel is echter nu om dit werkend te krijgen zonder een Vin direct van de spanningsbron. Dit om geen extra kabel te moeten trekken naar een zeer lastig te bereiken plek.

alle 4 de toestanden moeten behandeld worden. Analoog of digitaal maakt verder niet uit.

Op 29 juni 2023 15:21:31 schreef Aart:
Het kan met een stel opamps, een 324.
Heeft u er iets aan als ik iets schets? Zijn er extra randvoorwaarden, zoals dat de leds met hun kathode aan GND zitten oid? Of gaat het eigenlijk niet om leds?

Zelf zou ik hier voor een of andere microcontroller pakken, dat is een stuk eenvoudiger. Een weerstand en een spanningsdeler als referentie aan de analoge ingangen van een Arduino en de hardware is klaar.

Maar als dat een optie was had TS de vraag vermoedelijk niet gesteld.

Merk overigens op dat 14 V in een auto al erg vriendelijk is. Waar komt deze specificatie vandaan?
Vroeger moest er rekening gehouden worden met tientallen V (load dump) op het 12 V boardnet.

Het gaat wel om leds. Het is geen voorwaarde dat de led met kathode aan gnd zit. Met de lm324 die ik nu gebruik (sink/source) hangt immers ook 1 led met de kathode aan de output van de 324.

[edit] Excuses! De situatie lijkt nu weer anders te zijn.

Dit topic verward en frustreerd mij te veel. Dat ligt aan mij. Ik ben altijd in voor een schetsje maar laat dit even rusten.

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 29 juni 2023 15:40:28 (84%)

Op 29 juni 2023 15:36:31 schreef Aart:
Dat is een lastige extra voorwaarde

Daarom kom ik zelf ook niet uit :)

Zoals ik al zei, met gebruik van de 12v voeding krijg ik het werkend, maar als het ook zonder kan zou dit bijzonder handig zijn.

Als het technisch niet kan dan is dat maar zo, maar ik wilde het op zijn minst geprobeerd hebben.

Arco

Special Member

Window comparator... (kwestie van weerstandswaarden goed kiezen)

https://d2vlcm61l7u1fs.cloudfront.net/media%2F04f%2F04f0371d-4d51-4c0c-b72c-525c2d0b54a2%2FphpFVTeOo.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja dit werkt inderdaad. Maar ook hier is een referentiespanning benodigd. En de opamps hebben voeding nodig.

Het lijkt er dus op dat met enkel de draad uit het Process block en een ground niks te maken valt. Ik zal dus nog een een draad van de voeding moeten bijtrekken

Paulinha_B

Honourable Member

Als het technisch niet kan dan is dat maar zo, maar ik wilde het op zijn minst geprobeerd hebben.

Dat vind ik een erg fijne instelling, proficiat!

De technische details laat ik graag over aan @Arco, die heeft daar meer zicht op dan ik, en hij kan het ook allemaal beter verwoorden. Zijn laatste inbreng lijkt me helemaal raak!

En ja, dat de toe te voegen schakeling voeding ging nodig hebben en dus sowieso een extra draad, dat bedacht ik me ook al de hele tijd.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op donderdag 29 juni 2023 17:26:49 (17%)

Het ontbreken van een voeding is wat het zo lastig maakt, en wat mij frustreerde omdat het als een konijn uit de hoge hoed kwam. Daar kan TS niets aan doen.

Ik dacht in deze richting;

De FET is bedoeld als stroombron van 2 mA.
Dat moet voldoende zijn voor moderne leds. Dan blijft er met 2 kΩ in serie nog 8 V over, min de stroom dit nodig is voor de opamps.
Er zijn echter heel zuinige opamps of comparatoren, tientallen µA per stuk. Ti TLC2252 e.d. Dat komt vermoedelijk dus wel goed maar die heb ik niet in huis.
Omdat de stroom die de schakeling trekt vast is ingesteld kan de voedingsspanning (via wat hoogohmige delers) als ingangssignaal gebruikt worden. De FETs schakelen de leds zonder dat er DC door de gate loopt.

Het zal wat ontkoppeling en extra denkwerk vereisen om alle denkbare latch ups te voorkomen.