Waarde CO-ers,
Zo af en toe loop ik er tegenaan dat de GND van mijn 'scope aan PE zit, of dat ik met het ene kanaal ten op zichte van de - van mijn schakeling wil meten en tegelijk met het andere ergens 'zwevend middenin'.
Ik dacht dus Pros z'n differentiële probe te bouwen. Even een printje voor maken in KiCAD, en hoppa. Ik denk de +/-15V uit de 5V van de USB van de 'scope te 'lenen' via een murata MEA1D0515SC en dan door te lussen (micro USB in, USB A female uit). En de USB lijnen en voeding lekker uit de buurt van de ingang van de probe te houden, uiteraard. Een-en-ander kan dan wellicht in een HAMMOND 1455C802BK kastje als in de print onder de 80x50mm houdt. Metalen kastje kan dan voor afscherming spelen, al zijn de kappen kunststof.
Ik dacht de boel in SMD op te zetten (behalve de LM7171, die in DIP in een voetje, de opamp heb ik al).
De ingangsweerstanden worden dan 100k//22p zoals hier door pros wordt aangegeven. (EDIT: waarom niet 5x220k en iets als 10p? Zulke grote ingangsspanningen wil ik toch niet meten)
So Far So Good.
Waar ik tegenaanloop: de 100 pF trimmers. Of eigenlijk: de verkrijgbaarheid ervan.
Ik neem aan dat het bij trimCtjes net zo werkt als bij potmeters: 100pF betekend 0-100pF. Of toch 'zo dicht mogelijk richting 0', want tussen elke 2 geleiders zit altijd een klein beetje capaciteit.
Dan heeft bijvoorbeeld reichelt een 4.5-70 pF, niet op voorraad, en de rest is zodanig veel kleiner dat het niet in de buurt van de 100 pF komt.
Mouser heeft 1285 trimcondensatoren, maar als ik bij capacity range voor 45-90 pF kies, krijg ik een soort hele hippe varicap: 81-LXRW0YV900-053.
2pF tot 120 pF is vast ook geschikt, maar dat resulteert in een 768-NMTM120CEK: 315 euro, maar dan is 'ie ook speciaal niet magnetisch. 594-BFC280907015 is al wat voordeliger (52 euro) en is 7-100 pF. De vishay 5-65 pF trimmer is een euro of 5, maar niet op voorraad.
Anyway. Er is vast wel iemand die er nog een paar in een bakje heeft liggen, maar dat is niet het doel van dit topic (dan had ik wel bij V&A gevraagd).
Zou het ontwerp aan te passen zijn naar een 'verkrijgbaarder' trimmer? Kleinere waardes zijn beter te koop.
Gaat het om de RC tijd van de trimmer parallel met de weerstand, in vergelijking met de RC tijd van de ingangsweerstanden en hun parallelcondensators? (EDIT2: 'gaat het om' zijnde: waarom specifiek een 100pF trimmer gekozen is, en niet bijvoorbeeld 10pF, of 47pF.)
Als ik kijk naar de tussen haakjes genoemde 180p en 60p (totaal 240p) en 10K, dan is dat 2,4 *10^-3 s
De 1M//2p2 die als ingangsweerstand wordt gesuggereerd komt op 2,2*10^-3 s
Zou bijvoorbeeld 22pF // 100k in de terugkoppeling ook kunnen? Daarmee wordt de probe (zonder verdere aanpassingen) 1:10 ipv 1:100, wat mij eigenlijk niet slecht uitkomt, al zou 1:20 wellicht beter zijn omdat het een wat hogere ingangsspanning toelaat voordat de opamp tegen de voeding aanloopt. 47pF // 47k dan?
En, aangezien ik met SMD weerstanden wil gaan bouwen en die minder inductief zijn: kan die parallelcapaciteit niet gewoon veel kleiner en daarmee de trimcapaciteit ook? Of gaat het om de diverse parasitaire capaciteiten van pcb en opamp-ingang?
Het zou leuk zijn als er behalve de CO labvoeding ook een CO differentiële probe bestond Maar dat is wellicht wat ambitieus gezien ik de frequentiecompensatiecondensators nog niet doorgrond.
na dit ingetikt te hebben bedenk ik me dat ik het in LTspice kan gooien, maar ik ga het gewoon toch posten. LTspice heeft niet de inzichten die jullie hebben, het is hooguit een hulpmiddel die te verwerven, en met wat mazzel komt Pros himself nog langs.
Uiteindelijk is voor wat ik er mee denk te willen zo’n 50 V ingangsspanning wel genoeg, en 10 MHz bandbreedte wellicht al ruim. (Meten over de diode in een dc/dc lijkt me leuk, schakelend op 1MHz of minder). Maar meer van beiden is uiteraard beter .