Hoe werkt regeneratief remmen?

Op 13 juli 2023 14:16:54 schreef SparkyGSX:
Je kunt best wel veel stroom in die moderne accu's jagen, mits je de temperatuur onder controle houdt (niet koud beginnen en niet te heet laten worden), en ergens tussen de 20-80% state-of-charge zit.

Juist vandaag een bericht in het nieuws dat studenten van de TU Eindhoven een methode hebben bedacht om een autoaccu in 4 minuten te laden. Tijdens het laden worden de accucellen met water gekoeld.

Wat de vraag van TS betreft: bedenk eens waarom de stroom door een onbelaste motor nauwelijks toeneemt als je b.v. de spanning verdubbelt.

Allereerst even voor de goede orde: we hebben het over elektromotoren. In deze context is "motor" een afkorting voor "elektromotor".

Niet /helemaal/ waar. Als ik een DC motor alleen gecontroleerd 1 kant op wil laten draaien kan ik 1 kant van de motor aan de VBAT hangen, de andere kant aan de drain van een mosfet waarvan ik de gate PWM met m'n microcontroller. Daar moet dan nog een vrijloop diode naar VBAT bij en klaar is kees! Deze constructie heeft "extra hardware" nodig om regeneratief te kunnen remmen.

(stel even het ideale geval, ik PWM 50%, dan wordt de tegen-EMK gewoon VBAT/2. De drain van de mosfet wordt gewoon die VBAT/2 en die moet ik richting VBAT forceren om te remmen. Je kan alleen "gas bij" geven met die ene mosfet.

Maar met een complete H-brug of zelfs maar een halve H-brug kan je wel regenratief remmen.

Over chemie vs natuurkunde: dat omkeerbaar vs nietomkeerbaar is te kort door de bocht. Eigenlijk is vrijwel alles omkeerbaar. Zo reageert waterstof met zuurstof onder vorming van water, maar dat gaat ook gewoon de andere kant op, mits je de temperatuur opvoert tot zo'n 2000K (of C? maakt niet veel uit).

En stel ik neem een doos met een shot in het midden. De ene kant vaccuum de andere kant gewoon 1bar druk. En nu zet ik het ventiel open zodat de lucht zich verdeelt. Natuurkundig proces dat de temperatuur daalt en zo. Maar niet omkeerbaar. (Je kan tegenwerpen, maar ik kan de boel weer vacuum zuigen en alle lucht weer aan een kant doen! Mij best... Maar dan mag ik ook m'n water verwarmen tot het weer uit mekaar valt in H2 en O2!)

Maar het is een leuke stelling: Zelfs natuurkundigen/chemici zullen even moeten nadenken voor ze de tegenvoorbeelden kunnen oplepelen.

Over de omkeerbare (e-)motor: Je kan een hakenkruis van dunne draadjes heel soepel draaiend ophangen, dan een hoge spanning aanbieden en dat ding gaat draaien. Niet omkeerbaar! We hebben er 1 gevonden!

Over remmen wat de accu inmoet en de laadstroom....

De (eerste) prius had een accu van 1 of 2 kWh.

Als je auto van zeg 1 ton 30m/s rijdt, dan zit daar 1/2 m v2 = 500 * 30 *30 = 0.45 MJ in.

1kWh = 3.6MJ. Dus ga je in 30 sec die energie uit je auto naar de accu transporteren, dan is dat 15C: De accu zou, als je het volhoudt, in 4 minuten (1h/15) vol zijn. Nog steeds 7.5C als die 2kWh zou zijn. Daar zaten dan ook NiCd accus in.

Bij hybride autos is dit een ding waar je serieus over moet nadenken. Bij volledig elektrische autos valt het enorm mee. Heb je zeg 30kWh (dat zijn de kleinste e-autos) dan heb je dus maar C/2 aan laadstroom (eigenlijk C aan het begin aflopend naar nul). Zo heel spannend is dat niet voor een lithium accu.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 13 juli 2023 14:50:50 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 juli 2023 14:32:36 schreef KlaasZ:
[...]Juist vandaag een bericht in het nieuws dat studenten van de TU Eindhoven een methode hebben bedacht om een autoaccu in 4 minuten te laden. Tijdens het laden worden de accucellen met water gekoeld.

Wat de vraag van TS betreft: bedenk eens waarom de stroom door een onbelaste motor nauwelijks toeneemt als je b.v. de spanning verdubbelt.

Zoiets als tegen EMK en toerental

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 juli 2023 13:32:12 schreef buzzy:
[...]Ik vraag me af of je alle energie die vrij komt bij het remmen in een heel korte tijd in de accu's kunt dumpen.

Stel dat je 100 km/h (27,8 m/s) rijdt in een auto van 1980 kg. Dat is een energie van 764 kWs (of kJ).
Met een remvertraging van 7,2 m/s2 duurt het 3,85 s voordat je stilstaat. De gemiddelde vermogensdump over die tijd (bijna 4 seconden) is dus ca. 200 kW.
Mijn eigen auto laadt met max. 220 kW (en dat gedurende ettelijke minuten, tot hij 80% vol is), zodat de batterij dit blijkbaar wel kan hebben.

Maar toch zitten er (ook) gewone remmen in hoor. Je rijdt weleens sneller, en veel auto's kunnen ook krachtiger remmen dan dat minimum van 7,2.
Het terugwinnen is meer iets dat je constant tijdens het rijden doet, bij vertragen of bergaf rijden enzo.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 juli 2023 14:44:03 schreef rew:
Over de omkeerbare (e-)motor: Je kan een hakenkruis van dunne draadjes heel soepel draaiend ophangen, dan een hoge spanning aanbieden en dat ding gaat draaien. Niet omkeerbaar! We hebben er 1 gevonden!

Daar heb ik ook over zitten denken, en ik ben niet helemaal overtuigd dat hij niet omkeerbaar is; als je een electrostatische motor (met geladen vlakken die elkaar afstoten) aandrijft tegen die afstoting in, kun je de spanning ook verhogen. Misschien werkt dat hierbij ook wel, maar bij het model dat je voorstelt ga je de lucht ioniseren, en dat maakt het weer ingewikkeld.

Wat vind je van deze optie: een wasmotor is en cilinder gevuld met was (of kaarsvet of zo) dat sterk uitzet als je het (elektrisch) verwarmd, en weer krimpt als het afkoelt. Nu is het niet zo dat de was heet wordt als je aan de zuiger trekt, of juist koud als je hete was comprimeert.

@FET: Mechanische remmen zijn ook wel fijn als backup voor als je elektrische systeem niet werkt, en tenzij je voor elk wiel een aparte motor hebt kun je zonder die mechanische rem geen ABS of ESP maken, denk ik, want daarvoor heb je controle nodig over elk wiel apart.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 13 juli 2023 18:35:09 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Over het algemeen is die 7m/s remvertraging vrij "extreem". Het terugwinnen van energie hoeft in dat geval lang niet compleet te zijn.

Als je auto 200kW kan laden, dan zou ik denken dat ze de rem-terugwinning op zeg 50kW maximeren. Ga je met je 2ton wagen van 150 naar nul in een paar seconden, dan kom je daar gewoon voor een groot deel boven, en zal ie wel aangeven dat helemaal niet zo veel energie teruggewonnen is de accu in. M'n broer had een auto die dat aangaf (maar een kleine accu, dus die zal bij lange na die 50kW niet eens gehaald hebben).

Over de wasmotor: als je ijs comprimeert wordt het weer vloeibaar. Schijnt nodig te zijn om te kunnen schaatsen. Dus dat warm->mechanische actie is niet inherent niet-omkeerbaar. Denk ook aan een airco: comprimeren, warmte komt vrij, dan expanderen en het neemt weer warmte op. Door de geproduceerde warmte buiten af te voeren en het opnemen van warmte binnen te doen wordt je huis koud. Maar de natuurkundige processen zijn grotendeels omkeerbaar. En dus compressie -> warmte maar ook warmte -> expansie.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 13 juli 2023 19:19:36 (31%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

M'n broer had een auto die dat aangaf (maar een kleine accu, dus die zal bij lange na die 50kW niet eens gehaald hebben).

Ik snap even niet wat die kleine accu er mee te maken.
Als je met 50kW kan remmen en je doet dat 10 seconde dan heb je het over 500kWs of 0.13kWh. In een 12V startaccu kan die energie al makkelijk opgeslagen worden.

Wat ik denk je kan bv wel een motor hebben die 50kW piek vermogen kan leveren maar hoeveel vermogen kan hij dan als generator aan? Ik dacht zelf dat dat een stuk minder is.

Spleetpool motor?

Deze constructie heeft "extra hardware" nodig om regeneratief te kunnen remmen.

Dat je iets extra,s nodig hebt dat heeft toch niets met de motor zelf te maken. Uit een 3 fase motor kan je ook niet gelijk spanning halen daar moeten dacht ik minimaal een setje condensatoren omheen.

Iedere motor kan omgekeerd werken en dus als dynamo werken.

Zelfs een verbrandingsmotor kan omgekeerd werken maar dan niet om stroom op te wekken maar als compressor. IK ben zelf nog steeds bezig om via de omgekeerde verbrandingsmotor en benzine uit te krijgen, ik ben er bijna maar shell doet moeilijk ;).

Op 13 juli 2023 14:44:03 schreef rew:
Over chemie vs natuurkunde: dat omkeerbaar vs nietomkeerbaar is te kort door de bocht.

Klopt, het was een biologieleraar in de brugklas. Je kunt hooguit concluderen dat het onderwijs 40 jaar geleden ook ruk was :-)

Eigenlijk is vrijwel alles omkeerbaar.

Eigenlijk is niets omkeerbaar. In alle voorbeelden in dit topic moet er iets bij (energie voor de motor/dynamo, extra zuur/base voor de lakmoesproef etc)
om het proces om te laten keren.

En de tweede hoofdwet (vd thermodynamica) voorspelt dat ook. En er is geen enkele onderdeel uit de natuurkunde waar scheikundigen het zo vaak over hebben als thermodynamica.

Voor degenen die niet gestudeerd (of een ander vak, zoals taal en letterkunde) hebben, wat die biologieleraar bedoelde was:

Natuurkunde gaat om dingen als krachten, beweging, opwarmen/afkoelen, energieomzetting. Allemaal processen die in principe de andere kant op kunnen
Scheikunde gaat om reacties tussen stoffen, waarbij die stoffen allemaal van aard veranderen. Als je hout verbrand kun je van de as geen hout meer maken. Ook het lakmoes-voorbeeld kun je niet helemaal omdraaien, want je krijg steeds meer afval-reagent.

Uiteraard is het niet 100%, ook niet op de middelbare school, want de reacties in een alkaline batterij zijn toch echt scheikunde, en die batterij kom je alleen in het natuurkunde practicum tegen. Waar de eindige levensduur van die batterij gemakshalve genegeerd word. Net als wrijving (en de hele tweede hoofdwet) in vrijwel alle middelbare school natuurkunde....

Op 13 juli 2023 18:33:11 schreef SparkyGSX:
Wat vind je van deze optie: een wasmotor is en cilinder gevuld met was (of kaarsvet of zo) dat sterk uitzet als je het (elektrisch) verwarmd, en weer krimpt als het afkoelt. Nu is het niet zo dat de was heet wordt als je aan de zuiger trekt, of juist koud als je hete was comprimeert.

Als er gas in die cylinder zit gebeurd dat wel (alleen andersom, warm worden bij compressie en koud bij uittrekken). Was is alleen niet comprimeerbaar, dus hoe hard je ook drukt, de zuiger verplaatst niet en dus is er geen arbeid (arbeid=kracht*verplaatsding), dus geen energie om de was op te warmen.

Aan de andere kant, onder druk wordt alles vloeibaar dus misschien werkt het wel :-)

[Bericht gewijzigd door blurp op donderdag 13 juli 2023 19:41:49 (19%)

benleentje

Golden Member

Eigenlijk is niets omkeerbaar. In alle voorbeelden in dit topic moet er iets bij (energie voor de motor/dynamo, extra zuur/base voor de lakmoesproef etc)
om het proces om te laten keren.

Een elektromotor die gaat ook niet vanzelf werken daar moet ook eerst energie bij. Als we dan aannemen dat er energie bronnen zijn dan is het gewoon omkeerbaar.

Op 13 juli 2023 19:33:09 schreef benleentje:
.. Uit een 3 fase motor kan je ook niet gelijk spanning halen daar moeten dacht ik minimaal een setje condensatoren omheen.

Dat is niet nodig als je de motor op een 3-fase net aansluit.

benleentje

Golden Member

Sorry ik bedoelde als losse generator voor een off grid aansluiting

Op 13 juli 2023 19:33:09 schreef benleentje:
[...]Ik snap even niet wat die kleine accu er mee te maken.
Als je met 50kW kan remmen en je doet dat 10 seconde dan heb je het over 500kWs of 0.13kWh. In een 12V startaccu kan die energie al makkelijk opgeslagen worden.

Het gaat niet om de hoeveelheid energie, maar om het vermogen. Een 40Ah startaccu mag je met (max) C/4 = 10A laden. Dat is 10A * 12V = 120W. 50kWs over 10 sec is 5kW.

Stel dat je zegt: 4x harder laden dan officieel toegestaan dat "kan best" als het maar 10s duurt.... prima! Dan NOG kom je een factor 10 te kort!

(Waarom zit er 40Ah, 480Wh in je auto? Diesel starten is 40A voorgloeien voor 5s + 300A * 1s. = 200+300 As => 6kJ = 0.16Wh. Die accu kan bijna 500x kleiner en dan heb je nog steeds genoeg voor 6 startpogingen! Het gaat niet om de energie, het gaat om het vermogen. Die 1 of 2Wh accu kan het vermogen niet leveren om de auto aan de gang te helpen. De 10Wh accu in je telefoon zou de auto makkelijk kunnen starten als je b.v. een supercondensator bank in een paar minuten vollaad en dan daarop start).

Wat ik denk je kan bv wel een motor hebben die 50kW piek vermogen kan leveren maar hoeveel vermogen kan hij dan als generator aan? Ik dacht zelf dat dat een stuk mi
nder is.

Stel even een motor is 50kW. Dat is dan asvermogen. Stel even (dat zal echt niet bij 50kW) dat de verliezen 10% zijn. Als motor moet er dan zo'n 55kW elektrisch in.

En als generator is het dan ongeveer zo dat je 50kW mechanisch in, 5kW verliezen, 45kW elektrisch uit. Dus minder: Ja, maar niet zo heel veel minder. Bij een 50kW motor kunnen de verliezen veel lager zijn dan 10%.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 14 juli 2023 08:51:04 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 14 juli 2023 08:43:57 schreef rew:Bij een 50kW motor kunnen de verliezen veel lager zijn dan 10%.

minder dan 6%

In een moderne industriele motor. Oude industriele motoren... kan ook meer zijn.

Of die regels ook gelden voor de motor in een auto? Ik weet het niet. Nu is de autofabrikant natuurlijk wel gemotiveerd om de verliezen laag te houden (anders moet ie voor dezelfde range een grotere accu d'r in zetten), maar of de regel van toepassing is?

En bij een auto-motor die je van "gasgeven" naar "remmen" schakelt, is het rendement van accu tot de wielen van belang, dus inclusief de inverter. Telt de FO mee bij die 6%?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 juli 2023 19:33:09 schreef benleentje:
Spleetpool motor?

Als je die net boven zijn synchrone toerental aandrijft gaat hij ook gewoon stroom terugleveren, net als een 3-fase asynchrone motore.

[...]Dat je iets extra,s nodig hebt dat heeft toch niets met de motor zelf te maken. Uit een 3 fase motor kan je ook niet gelijk spanning halen daar moeten dacht ik minimaal een setje condensatoren omheen.

Ik denk dat het punt was dat je niets extra nodig hebt vergeleken met het gebruik als motor. Een synchrone of asynchrone motor die je zonder enige elektronica op een 50Hz net aansluit kan stroom terugleveren als je hem extern gaat aandrijven, en als je zo'n motor vanuit een accu wilt laten werken, zoals in een auto, kun je met dezelfde vermogenselektronica (doorgaans 3 halve bruggen) zowel motorbedrijf als generatorbedrijf doen, als de aansturing goed is. Je hebt dus geen extra transistors nodig, of een boostconverter of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 12 juli 2023 20:59:57 schreef Henry S.:
We verwachten wel wat eigen inbreng: https://www.circuitsonline.net/forum/view/29138

Hallo Henry,

Dat begrijp ik. Ik snap wel hoe een DC-motor borstel motor werkt, of hoe een AC-motor werkt. Ik zit er alleen mee, als men stopt met gasgeven in een elektrische auto, stopt de aansturing van de aansturing van de U,V en W spoelen dan, en wordt er dan stroom opgewekt door het draaiend magnetisch veld van de rotor? En wat gebeurt er dan met die stroom? Gaat dat door die U, V en W spoelen via een converter terug de batterij in?

Op 13 juli 2023 13:12:06 schreef Frederick E. Terman:
Als je de punt van een soldeerbout heet stookt (met een brandertje bijvoorbeeld), komt er wisselspanning op de stekkerpennen te staan: een omkeerbeer proces, dus niet chemisch. ;)

--
Zonder dollen: dat een elektromotor ook een generator kan zijn, is wel duidelijk. Maar hoe je ervoor zorgt dat de opgewekte energie netjes en 'vanzelf' weer in de batterij terechtkomt1, is het interessante gedeelte. Ik lees dus mee.

1omkeerbaar proces :)

Dat begrijp ik. Ik snap wel hoe een DC-motor borstel motor werkt, of hoe een AC-motor werkt. Ik zit er alleen mee, als men stopt met gasgeven in een elektrische auto, stopt de aansturing van de aansturing van de U,V en W spoelen dan, en wordt er dan stroom opgewekt door het draaiend magnetisch veld van de rotor? En wat gebeurt er dan met die stroom? Gaat dat door die U, V en W spoelen via een converter terug de batterij in?

Op 12 juli 2023 21:12:08 schreef buzzy:
[...]Tja als je de natuurkunde van een motor leert, kom je ongetwijfeld ook te weten dat de functie omkeerbaar is....
Als een motor al een black box is, is er nog een lange weg te gaan.

Dat begrijp ik. Ik snap wel hoe een DC-motor borstel motor werkt, of hoe een AC-motor werkt. Ik zit er alleen mee, als men stopt met gasgeven in een elektrische auto, stopt de aansturing van de aansturing van de U,V en W spoelen dan, en wordt er dan stroom opgewekt door het draaiend magnetisch veld van de rotor? En wat gebeurt er dan met die stroom? Gaat dat door die U, V en W spoelen via een converter terug de batterij in?

Op 13 juli 2023 10:14:29 schreef rew:
[...]Jawel iedere motor is vanzelf een dynamo.

Dat begrijp ik. Ik snap wel hoe een DC-motor borstel motor werkt, of hoe een AC-motor werkt. Ik zit er alleen mee, als men stopt met gasgeven in een elektrische auto, stopt de aansturing van de aansturing van de U,V en W spoelen dan, en wordt er dan stroom opgewekt door het draaiend magnetisch veld van de rotor? En wat gebeurt er dan met die stroom? Gaat dat door die U, V en W spoelen via een converter terug de batterij in?

Als de Teslabouwers slim zijn, dan zorgen ze ervoor dat ze met de juiste elektronica en juiste aansturing de kinetische energie van de auto en inzittenden weer omzetten in elektrische energie en daarmee weer de accu's opladen. Hoe dat mechanisme werkt weet ik niet. Dat zal wel met H-bruggen met juiste aansturing werken.

Op 16 juli 2023 20:32:47 schreef Student1:
Ik zit er alleen mee, als men stopt met gasgeven in een elektrische auto, stopt de aansturing van de aansturing van de U,V en W spoelen dan, en wordt er dan stroom opgewekt door het draaiend magnetisch veld van de rotor? En wat gebeurt er dan met die stroom? Gaat dat door die U, V en W spoelen via een converter terug de batterij in?

De aansturing van de U,V en W spoelen stopt niet. Ze worden zodanig aangestuurd dat er een remmende werking op de rotor wordt uitgeoefend. Als de Noordpool van de rotor naar de V-spoel gericht is en de motor draait, dan kan je op dat moment de U-spoel of de W-spoel zo aansturen dat deze spoel de Zuidpool wordt. In het ene geval zal de motor afremmen. In het andere geval versnellen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 16 juli 2023 20:58:14 (56%)

Op 16 juli 2023 20:46:47 schreef ohm pi:
Als de Teslabouwers slim zijn, dan zorgen ze ervoor dat ze met de juiste elektronica en juiste aansturing de kinetische energie van de auto en inzittenden weer omzetten in elektrische energie en daarmee weer de accu's opladen. Hoe dat mechanisme werkt weet ik niet. Dat zal wel met H-bruggen met juiste aansturing werken.

Ja zover was ik ook wel? mijn vraag is dus; hoe…?

Op 16 juli 2023 20:46:47 schreef ohm pi:
Als de Teslabouwers slim zijn, dan zorgen ze ervoor dat ze met de juiste elektronica en juiste aansturing de kinetische energie van de auto en inzittenden weer omzetten in elektrische energie en daarmee weer de accu's opladen. Hoe dat mechanisme werkt weet ik niet. Dat zal wel met H-bruggen met juiste aansturing werken.[...]De aansturing van de U,V en W spoelen stopt niet. Ze worden zodanig aangestuurd dat er een remmende werking op de rotor wordt uitgeoefend. Als de Noordpool van de rotor naar de V-spoel gericht is en de motor draait, dan kan je op dat moment de U-spoel of de W-spoel zo aansturen dat deze spoel de Zuidpool wordt. In het ene geval zal de motor afremmen. In het andere geval versnellen.

Oke, dan hebben we remwerking.. maar hoe wordt er dan weer energie gewonnen?

pamwikkeling

Special Member

In een frequentiesturing zit een tussenkring condensator. Deze dient als buffer waaruit de energie (lees : stroom) gehaald wordt om de 3 fazig motor te voeden.

De tussenkring condensator is met 6 snelle schakelaars (IGBT’s met schakelfrequentie tot 20 kHz) verbonden met de wikkelingen van de motor. Door de schakelaars op het juiste moment te laten schakelen ziet de motor een wisselspanning waarvan de frequentie en de amplitude gecontroleerd kan worden. Het gevolg is dat de motor linksom, rechtsom, sneller of trager kan draaien, zelfs de grootte van het motorkoppel is hierdoor instelbaar.

Indien de motor belast wordt, loopt er zowel actiefvermogen als reactief vermogen vanuit de tussenkring condensator naar de motorwikkeling. Het reactief vermogen blijft tussen de motor en de condensator circuleren. Het actief vermogen moet voortdurend “bij getankt” worden (via de ingangsgelijkrichter) vanuit het voedende net.

Tijdens het afremmen van een voertuig gaat de kinetische energie (opgeslagen in de massa en snelheid van het voertuig) het anker van de aandrijfmotor laten ronddraaien.
Gelijktijdig gaan de 6 snelle schakelaars (door op het juiste moment te schakelen) reactief vermogen vanuit de tussenkring injecteren in de stator wikkeling. Hierdoor ontstaat er een draaiveld in de stator. Indien het anker sneller roteert dan het draaiveld (het anker draait oversynchroon) gaat er in de stator actief vermogen opgewekt worden.
(In praktijk gaat de faze verschuiving van de motor stroom tenopzichte van de aangelegde spanning veranderen.)
De 6 snelle schakelaars gaan dit vermogen omzetten in een DC spanning en terug voeren aan de tussenkring condensator.

In een elektrische auto zal dit vermogen wellicht vanuit de condensator terug in de batterij gepompt worden.

Merk op dat als de snelheid van het voertuig daalt, het toerental van de rotor ook daalt en de rotatiesnelheid van het reactieve draaiveld ook mee moet dalen, de motor moet immers oversynchroon blijven draaien.
Het gevolg is dat de frequentie van de aangelegde stroom om reactief vermogen in de motor te krijgen mee moet dalen. Door het dalende toerental zal de klemspanning ook mee verminderen. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om nog energie bijkomend in de tussenkring condensator te pompen. De spanning van de tussenkring condensator wordt immers hoger doordat de condensator bijgeladen wordt. En het bijladen kan enkel indien de klemspanning van de motor hoger is dan de spanning op de tussenkring condensator.

Dus regeneratief remmen gaat beter bij hogere snelheden.

Bij lage snelheden zou men nog gebruik kunnen maken van DC-remmen. Hierbij wordt een DC spanning op de stator wikkeling gezet waardoor er in de stator een stilstaand magneetveld ontstaat.
De rotor draait tijdens het afremmen in dit stilstaand magneetveld. Hierdoor worden er stromen opgewerkt in de rotorstaven. Deze stromen vormen een nieuw magneetveld wat zich afduwt tegen het stilstaande magneetveld. Ook dit geeft een remmende werking.

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

Op 13 juli 2023 13:32:12 schreef buzzy:
[...]Ik vraag me af of je alle energie die vrij komt bij het remmen in een heel korte tijd in de accu's kunt dumpen.

Bij mijn Prius is de accu een prismatische NiMH 6,5Ah accu. Even uit mijn hoofd 168 cellen in serie. Die worden vrolijk met bijna 100A (!) opgeladen met alleen een ventilatortje als koeling. En die dingen gaan op hun sloffen 10 jaar mee bij normaal gebruik (let wel dat Toyota maar 50% van de accu gebruikt voor een langere levensduur).
Bij de Brennerpas had ik bewust de accu leeggereden, op 1/10e van de afdaling zat ie al weer vol.

Op 16 juli 2023 21:12:26 schreef Student1:
[...]

Oke, dan hebben we remwerking.. maar hoe wordt er dan weer energie gewonnen?

Draai het eens om. Probeer de motor te laten draaien. magneet in de rotor, juiste stator omgekeerd magnetisch veld en ze trekken mekaar aan. motor gaat bewegen. Doe dit alles in de juiste volgorde en zo en de motor draait als een dolle. Probeer je hem te belasten, dan kan dat ook nog. De tesla raast met 100km/u over de snelweg. Prima.

Maar dit alles kost dus energie. Er gaat energie van de accu naar de wielen via de motor.

Probeer je de motor dus voorwaarts te duwen terwijl de luchtweerstand de boel tegenhoudt, dan gaat er vanzelf energie van de accu in die externe luchtweerstand zitten. Hoef je niets voor te doen anders dan de motor voorwaarts te sturen terwijl hij tegengehouen wordt.

Andersom is precies hetzelfde. Probeer je de motor elektrisch te remmen, dan gaat er vanzelf energie terug de accu in.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/