220 volt zekeringen

IK heb een vakantie woning. De 220 volt installatie heeft verschillende groepen, zekeringen 16 Amp. Als er overbelasting is of kortsluiting dan gaat niet de woning zekering maar de zekering op het park eruit. Deze zekering is ook 16 Amp. Eigenlijk geldt dit voor het hele park. Is hier de veiligheid wel goed of zijn er andere problemen. Gaarne een reaktie

peter

je selectieviteit is 0,0
je moet de zekieringen in de woning vervangen voor 2 stappen lichter is jouw geval dus 6A
of je zekering op het park 2 stappen zwaarder dus 25A traag
afzekeren

Een schizofreen is nooit alleen!
klein is fijn

Moderator

Het maximumvermogen van de zekering hangt grotendeels af van de dikte van de draden. Als je draden in het park dus niet dikker zijn dan 2,5mm2 kan je geeneens grotere zekeringen erin zetten vanwege de veiligheid.

Op 29 november 2004 17:10:53 schreef k.p.meinesz:
je selectieviteit is 0,0
je moet de zekieringen in de woning vervangen voor 2 stappen lichter is jouw geval dus 6A
of je zekering op het park 2 stappen zwaarder dus 25A traag
afzekeren

Bedankt voor je antwoord. Een andere zaak, ik heb nog nooit gezien dat de aardlekschakelaar eruit ging. In hoeverre is dit onveilig.

mvg. peter

Dat lijkt me alleen maar een goede zaak. De aardlekschakelaar is bedoeld om potentieel zeer gevaarlijke situaties te voorkomen, zoals een losgeraakte draad die tegen een geaard deel aankomt, of water tussen de fase of nul en een geaard deel.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Op 30 november 2004 11:33:55 schreef peterloes:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Een andere zaak, ik heb nog nooit gezien dat de aardlekschakelaar eruit ging. In hoeverre is dit onveilig.

mvg. peter

er zit een testknopje op de aardlek (aangeduidt met een "T") druk hier eens op en kijk of de aardlek eruit springt. Zoniet dan is ie stuk.