arduino nano werkt niet met externe voeding hoger dan 4v

hallo,

ik heb een arduino nano die data leest van een 74hc165.
Als de nano enkel voeding krijgt via usb is er geen probleem.
Bij een externe voeding via 5V of Vin hoger dan +/-4V wilt de nano geen data lezen. Laat ik de voedingsspanning zakken onder de +/-4V werkt de nano normaal. Iemand een idee van de oorzaak. Op internet had ik gevonden om een weerstand te plaatsen tussen rx en tx echter zonder resultaat.

Welke nano? De normale? Er is ook een Nano33 die, zoals de naam zegt, 3.3V nodig heeft

Heb je de 74HC165 toevallig gevoed vanuit de Vusb? Dat zou niet goed zijn, hij moet op de +5V pin. Een externe voeding kan op Vin en moet minimaal 7V, liefst 10V zijn.

Sluit je de externe voeding aan op +5V, zet er dan ook 5V op (ja echt).

Dit geldt in ieder geval voor de 5V variant.

op Vin moet die 7-10V hebben als ik me goed herinner. zit een 3potige spanningsregelaar onderin, misschien is die kapot?
zit ook een diode tussen Vin en usb, die durven wel eens sneuvelen en dan krijg je ook rare kuren.

t zijn best robuuste beestjes, maar eens ze een slag van de molen hebben gehad (teveel spanning) doen ze raar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

hoger dan +/-4V

Officieel betekend dit een spanning tussen -4 en +4V. Maar dat zal je wel niet bedoelen. MEt wat jij bedoelt mag je gewoon 4V schrijven. Want zonder teken ervoor is het duidelijk een positieve spanning.

Op Vin is dat al raar want daar zit nog een spanningsregelaar achter en daar mag je ook bv gewoon 7V op zetten.

Het is me ook niet duidelijk of de USB voeding nog zit aangesloten en dat je dan daarnaast ook nog de externe spanning aanbied, of is die externe spanning verder zonder USB voeding?

Op 28 augustus 2023 21:27:19 schreef DJSmiley:
Welke nano? De normale? Er is ook een Nano33 die, zoals de naam zegt, 3.3V nodig heeft

Volgens mij zijn er ook nano's gemaakt zonder de 33 naamgeving (vooral die van AliExpress) die standaard op 3,3V werken (volgens mij heb ik die ook nog wel). Er waren verschillende versies die ook op andere frequenties draaiden, en ik vermoed dat er misschien iets in dien aard is gebeurd. Als je incompatibele signalen aanbiedt krijg je soms ook rare taferelen, misschien is zoiets gaande? Op welke spanning loopt de 74HC165?