e-reader Pocketbook Aqua 2 start slecht

Mijn Aqua 2 e-reader van 2019 start slecht, vanaf het begin. De producent adviseerde de software opnieuw te installeren. Dat hielp in het begin wel, maar een jaar later had ik toch weer start problemen.

Op dit moment start ie na volledig opladen in zo'n 80% van de gevallen goed. Als ie niet goed start helpt meestal het 20 seconden vasthouden van de startknop wel.

Als de batterij indicator in de buurt van de 90% komt start ie dan weer bijna niet meer en bij het 20 seconden vasthouden van de startknop alleen soms. Het valt me op dat in dat geval na het starten de batterij indicator ineens op 60% staat. Bij daarna opnieuw opstarten op die manier op 45%. En dat zonder te hebben gelezen, alleen proberen hoe het starten verloopt. Ik heb hem opengemaakt en de connectoren schoongemaakt en wat vet (dat overvloedig aanwezig was op de printplaat en de afdichtingen) verwijdert.

Maar dat heeft niet geholpen.

Wat kan ik nog meer doen?

Dwarf

Golden Member

Start het ook traag op zonder boek of sd kaart?
Batterij indicator misschien toeval..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 20 oktober 2023 20:50:17 (86%)

Jinny

Golden Member

Batterij een te hoge inwendige weerstand waardoor die de opstartstroom niet kan leveren.
Oplossing, nieuwe batterij.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb geprobeerd op te starten zonder boek en SD kaart, maar dat ging ook niet.

Batterij daarna losgekoppeld en met een externe voeding 3,8 volt er op. Dan start de e-reader telkens goed op.

Dus maar een batterij besteld in de hoop dat die dan goed wordt herkend door het apparaat. Besteld bij Alie, zelfde typenr en zou geschikt zijn voor de Aqua 2.

Nu even geduld hebben tot ie geleverd is.

Op 17 oktober 2023 18:48:21 schreef Jinny:
Batterij een te hoge inwendige weerstand waardoor die de opstartstroom niet kan leveren.
Oplossing, nieuwe batterij.

Geheel mee eens.

Hoe de fabrikant dat met nieuwe software denkt op te lossen is me dan weer een raadsel, maargoed.

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

de nieuwe batterij is vandaag binnen gekomen, zie:

https://nl.aliexpress.com/item/4001084900938.html?spm=a2g0o.order_list…

kan ik die direct monteren en gebruiken of zijn er nog handelingen nodig om de software de nieuwe batterij te laten herkennen?

Jinny

Golden Member

Normaal gesproken is het inbouwen en draaien..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

na monteren en opladen van de batterij kon ik de e-reader 1 x gestart krijgen via de noodfunctie. normaal dus 2 sec startknop induwen en dan loslaten, dat werkte niet. dan startknop 20 sec induwen, toen startte hij op. batterij indicator op 100% (was bij demontage oude batterij ca 50%).

alles wekte normaal, maar na uitzetten 20 minuten later nog eens geprobeerd, maar geen reactie, ook niet na 20 sec induwen.

Jinny

Golden Member

Ja, nu is mijn kristallen bol gejat en mijn glazen bol wegens chronische condens ter reparatie dus het verhaal is wat mistig.
Ik ken het apparaat niet, dus het wordt moeilijk op afstand...