Op 24 oktober 2023 10:53:23 schreef buckfast_beekeeper:
1/10 opwarmtijd? Gaat dat voldoende zijn?
Of die 2000W veel maken in je piekverbruik, ik betwijfel het. Een ander moment van opwarmen is vaak een betere oplossing.
Sinds juli hebben we ook een digitale meter. Kijk ik vandaag naar het piekverbruik dan is dat in augustus 4,3kW tussen 11:45 en 12:00. Juli en september zitten we onder 4kW. 4,3kW op donderdag is meer dan waarschijnlijk 3 kookvuren aan en een microgolf. 2kW voor de boiler 's nachts maakt dan geen verschil meer voor het piekverbruik.
als ik naar gisteren kijk, heb ik 23.73kwh verbruik, en toch nog 0.91kWh injectie gedaan (roze in grafiek).
die 0.91kWh krijg ik 0.09€/kwh voor, als ik die 0.91kwh erna weer verbruik heb ik 38ct/kWh neergeteld
dat zou ik willen voorkomen. mijn boiler zal een aantal uur zowieso op 100% draaien om zeker te zijn dat het water warm is. en ik laat die nu starten om 10h (volgens grafiek dus om 8:45, zit er dus 1blokje van 15min naast en vergeten aanpassen bij zomeruur begin van de zomer) 8h45 smorgens.
zou er nu wel eens zon zijn, dan wil ik de boiler 'beperkt' inschakelen om die zonnestroom niet te injecteren maar direct te verbruiken.
die 'injectie' is er gekomen tussen 11 en 13h, omdat ik dan de boiler uitschakel. mijn vrouw kookt in die periode met inductie, en anders gaat capaciteitstarief te hoog.
hier had handig geweest om toch nog wat zonnestroom te benutten.
er zijn 2 dingen waar ik moet op letten
1. capaciteitstarief, zo min mogelijk 'grote' verbruikers op 1 moment aan. daarom schakel ik de boiler uit rond de periodes dat er gekookt wordt
2. injectie zo veel mogelijk vermijden en maximaal zelfverbruik. het is zonde om van 8-10h te injecteren, om dan van 10-12 te verbruiken van het net. maar ik kan niet alle dagen de boiler om 8h laten warmen
punt 2 lukt mij aardig goed om te beperken. heb gemiddeld 43% eigen verbruik van de zonnepanelen (maart tot nu) terwijl men rekent met 30%. zelf in de zomer maanden had ik nog 31% eigen verbruik terwijl dit in oktober al richting 51% gaat.
@rew: daarom lijkt de test mij wel handig. ALLE verbruik af, met dat ding eens de boiler (1100w) op 10% laten warmen voor 1uur lang en kijken of de digimeter dan ook 110Wh heeft gedetecteerd (of meer/minder).
dan eens spelen met 20%, 30%...
k heb die M204 al besteld, ga die volgende week hebben