Relaisschakeling (volgorde)

Hallo, dit is mijn eerste post hier, ik hoop dat bij de juiste discussie zit.

Ik heb hulp nodig bij een opdracht (zie bijlage).

De eerste opdracht is klaar.
De tweede (verdiepingsopdracht) nog niet.

Kan iemand laten zien hoe de schakeling moet aangepast worden om de werking goed te krijgen?

Dit gaat over de e-schema en niet het omzetting naar PLC.

m.v.g

Hodge42

Welkom op het forum.
Dit hoort thuis onder schoolvragen alwaar je eerst laat zien wat jezelf in gedachten hebt en opgezocht.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Alleen de opdracht dumpen en dan op het antwoord wachten gaat 't niet worden... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Hele kleine hint, denk aan een flip flop. De rest mag je zelf doen. Bij mij werkt het al. :)

Wat wordt er onder MOVE poorten verstaan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek: MOVE zet gewoon een signaal door, dit is nodig omdat in SAIA een uitgang en ingang mag niet direct met elkaar gekoppeld worden (is mij vertelt in ieder geval).

Dank je wel voor jullie reacties

Lambiek

Special Member

Op 9 november 2023 15:47:29 schreef Hodge42:
MOVE zet gewoon een signaal door, dit is nodig omdat in SAIA een uitgang en ingang mag niet direct met elkaar gekoppeld worden.

Oké ik snap hem. :)

Dank je wel voor jullie reacties

Nou ja, we hebben nog niet veel gedaan. :) Heb je zelf al een idee? Zo ja, laat eens wat zien.

Post het schema eens van wat jij bedacht hebt. Of van de dingen die jij veranderen wilt aan de schakeling in je opdracht. Het opzetten van een tijdsvolgorde diagram kan hierbij helpen.

Het is de bedoeling van dit soort van opdrachten dat je zelf een oplossing bedenkt. Daarbij mogen fouten gemaakt worden. Die fouten kunnen vanuit dit forum gestuurd en/of recht gebreid worden, maar je zou ook bij de leraar terecht moeten kunnen. In je lessen of colleges heb je als goed is al de nodige handvaten en methodes gekregen over hoe je dit probleem het efficiëntste aanpakt. Afhankelijk van het niveau van je studie is je dat al helemaal voorgekauwd of moet je ook dat helemaal uitvinden. Wees niet bang om een fout te maken. Niemand hier zal je dat kwalijk nemen. Echter zelfs niets doen en een kant en klare oplossing verwachten neemt men je wel kwalijk.

Van welk niveau (LBO, MBO, HBO of hoger) is je studie?

Nog een keer de opdracht:

Dank jullie wel, ik ga mee aan de slag.

Dit is een opdracht van mijn werkgever (te leering). Ik kom uit england een heb een mbo studie gedaan 30 jaar geleden! Best wat vergeten dus.

Nogmaals deze eerste opdracht is klaar, maar de aanpassingen nog niet.

Ik ben waarschijnlijk te moeilijk aan het denken over of ik extra knoppen of kontakten/ relais moet gebruiken, ik wil het logisch aanpakken maar raak elk keer de weg kwijt.

Wat bedoel je met een tijdsvolgorde diagram?

Hensz

Golden Member

Dit soort relaisschakeling heb ik nooit gemaakt, maar volgens mij moet je met logisch nadenken een eind komen.
Als ik dat probeer te doen, dan werkt deze schakeling volgens mij niet. Vanuit ruststand op de plusdrukker drukken laat K1 aantrekken, met houdcontact blijft dat ook zo. Ook zal K11 aantrekken, idem houdcontact. K2 trekt volgens mij niet aan omdat K1 het verbreekcontact al geactiveerd heeft en K11 eerst moet aantrekken voordat ie het kan overnemen. De bedoeling zal wel andersom zijn.
Vervolgens kun je volgens mij op die drukker blijven drukken tot je een ons weegt, er zal niets meer veranderen.
Wat doe ik fout?

Don't Panic!

De aangeven schakeling werkt wel.
- 1e druk K11 aan
- 2e druk K11 en K12 aan
- 3e druk K11 en K12 uit, terug naar begin stand.

Lambiek

Special Member

Op 9 november 2023 17:51:17 schreef Hensz:
Als ik dat probeer te doen, dan werkt deze schakeling volgens mij niet.

Kijk nog maar eens goed, dit werk gewoon.

Het werkt goed tenzij je de drukknop te lang indrukt?, voor TS wat gebeurd er dan? maak hier ook melding van bij de opdracht.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Hensz

Golden Member

Op 9 november 2023 18:12:32 schreef Hodge42:
De aangeven schakeling werkt wel.
- 1e druk K11 aan
- 2e druk K11 en K12 aan
- 3e druk K11 en K12 uit, terug naar begin stand.

Ik heb uitgelegd hierboven waarom ik denk dat het niet werkt, nu mag jij uitleggen waarom hij dat volgens jou wel doet.

Ter herhaling: Volgens mij zorgt het verbreekcontact van K1 ervoor dat K2 nooit opkomt en de rest dientengevolge ook niet.

Don't Panic!

Op 9 november 2023 17:51:17 schreef Hensz:
Dit soort relaisschakeling heb ik nooit gemaakt, maar volgens mij moet je met logisch nadenken een eind komen.
Als ik dat probeer te doen, dan werkt deze schakeling volgens mij niet. Vanuit ruststand op de plusdrukker drukken laat K1 aantrekken, met houdcontact blijft dat ook zo. Ook zal K11 aantrekken, idem houdcontact. K2 trekt volgens mij niet aan omdat K1 het verbreekcontact al geactiveerd heeft en K11 eerst moet aantrekken voordat ie het kan overnemen. De bedoeling zal wel andersom zijn.
Vervolgens kun je volgens mij op die drukker blijven drukken tot je een ons weegt, er zal niets meer veranderen.
Wat doe ik fout?

Als je de drukknop lost gaat K1 terug uit. Staat in serie met L, de ganse linkse schakeling dus. Het linkse relais circuit reset dus telkens je de drukknop lost. De start voorwaarde bij het indrukken veranderen doordat K11 (K12) nog actief is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Hensz

Golden Member

Volgens mij heeft K1 een houdcontact en lost ie dus helemaal niet.
Aha, maar wel dus als de drukknop loslaat. Maar waarom dan dat houdcontact?

Op 9 november 2023 23:07:10 schreef Hunebedbouwer:
Het werkt goed tenzij je de drukknop te lang indrukt, voor TS wat gebeurd er dan? maak hier ook melding van bij de opdracht.

Je mag die knop maar heel kort indrukken, denk ik. :?

[Bericht gewijzigd door Hensz op donderdag 9 november 2023 23:48:40 (50%)

Don't Panic!

Op 9 november 2023 23:38:55 schreef Hensz:
Volgens mij heeft K1 een houdcontact en lost ie dus helemaal niet.
Aha, maar wel dus als de drukknop loslaat. Maar waarom dan dat houdcontact?

Omdat NC K11 open gaat. K1 valt anders uit en de NC v K1 voor K2 spoel krijgt dan stroom door de nog niet geloste drukknop. Als TS dit volledig begrijpt moet hij met een oplossing kunnen komen. Het is gewoon wat met die logica verder borduren.

Nogmaals, bedankt voor het meedenken. Ik heb helaas geen tijd deze week om nog verder te gaan, volgende week pak ik dit weer op.

Op 9 november 2023 23:07:10 schreef Hunebedbouwer:
Het werkt goed tenzij je de drukknop te lang indrukt, voor TS wat gebeurd er dan? maak hier ook melding van bij de opdracht.

De hoofddoel van dit opdracht is om deze schakeling om te zetten als PLC programma. Ik denk dat er wordt vanuit gegaan dat de drukknop wordt alleen gebruikt om een korte puls te geven.

Ik zou niet weten wat gebeurt als de drukknop te lang ingedrukt blijft heerlijk gezegd(?)

Lambiek

Special Member

Op 10 november 2023 14:50:45 schreef Hodge42:
De hoofddoel van dit opdracht is om deze schakeling om te zetten als PLC programma. Ik denk dat er wordt vanuit gegaan dat de drukknop wordt alleen gebruikt om een korte puls te geven.

En heb je al een idee hoe je dat gaat doen?

Ik zou niet weten wat gebeurt als de drukknop te lang ingedrukt blijft heerlijk gezegd(?)

Dan schakelen alle relais achter elkaar in, kijk maar eens goed naar de schakeling.

Als je dit omzet naar een PLC programma kun je het zo maken dat, dat niet gebeurt. Pas als je de knop los laat en opnieuw indrukt wordt het volgende relais hoog. En in het voorbeeld van het schema gebeurt dat niet.

Sine

Moderator

Op 10 november 2023 15:36:54 schreef Lambiek:
[...]
En heb je al een idee hoe je dat gaat doen?

[...]
Dan schakelen alle relais achter elkaar in, kijk maar eens goed naar de schakeling.

Kijk nog eens, dat doen ze niet. Je moet de knop loslaten voordat een pad naar een volgend relais wordt vrijgegeven.

Lambiek

Special Member

Op 10 november 2023 16:02:29 schreef Sine:
Kijk nog eens, dat doen ze niet. Je moet de knop loslaten voordat een pad naar een volgend relais wordt vrijgegeven.

Ja je hebt gelijk, het overneem contact van K1 zorgt ervoor dat K1 hoog blijft als K11 opengaat. het contact van K1 is nog verbroken in lijn twee en sluit pas als je de drukknop loslaat. Daar had ik even overheen gekeken. |:(

Ik dacht eerst dat je voor de opdracht een extra relais zou nodig hebben maar blijkt dat je met de originele opstelling en enkele bijkomende relaiskontaktjes (4 tal) het ook kan oplossen.

Op 10 november 2023 20:18:52 schreef EricN:
Ik dacht eerst dat je voor de opdracht een extra relais zou nodig hebben maar blijkt dat je met de originele opstelling en enkele bijkomende relaiskontaktjes (4 tal) het ook kan oplossen.

Ik ben nog steeds mee aan het vechten 8)7
Is het oplossing met het extra relais eenvoudigere?
Ik ben zover dat:
Stap 1 = H11 gaat aan
Stap 2 = H11 gaat uit H12 aan (om een NC K12 voor K11 te plaatsen)
Maar nu krijg ik H11 en H12 niet te gelijke tijd aan.

Een ander idee was idd een K4 naast K3 te plaatsen en H11 en H12 apart te schakelen via de voeding maar ik kwam hier ook niet uit.

Ik neem aan dat de oplossing met 4 extra kontakten iets moeilijker is maar wel efficiëntere is.

Op 14 november 2023 15:00:14 schreef Hodge42:
[...]

Is het oplossing met het extra relais eenvoudigere?
Ik ben zover dat:
Stap 1 = H11 gaat aan
Stap 2 = H11 gaat uit H12 aan (om een NC K12 voor K11 te plaatsen)
Maar nu krijg ik H11 en H12 niet te gelijke tijd aan.

Een ander idee was idd een K4 naast K3 te plaatsen en H11 en H12 apart te schakelen via de voeding maar ik kwam hier ook niet uit.

Ik neem aan dat de oplossing met 4 extra kontakten iets moeilijker, maar wel efficiëntere is.

Lambiek

Special Member

Op 14 november 2023 15:00:14 schreef Hodge42:

Een ander idee was idd een K4 naast K3 te plaatsen en H11 en H12 apart te schakelen via de voeding maar ik kwam hier ook niet uit..

Je moest er toch een PLC programma voor schrijven?