Technisch tekenen leidingwerk.

bprosman

Golden Member

Ik ben bij lange na geen technisch tekenaar maar ben al wel aardig ver in het up-2-date brengen van tekeningen van mijn woning (plattegrond), eendraadsschema, situatietekening.

Maar mbt leidingwerk heb ik nog wel een vraag. Hoe geef je leidingwerk aan ?
Ik kan wel zo iets knutselen (niet mijn tekening) maar hoe geef je aan dat een elektriciteitsleiding in het plafond ligt, of in de vloer, waar hij stijgt van vloer naar vloer. Zo ook voor water en CV leidingen. Iemand een idee, link of voorbeeld ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Ik zou het doen zoals je nu ook met de dikte doet en er dan een hoogte to vloer of to wat handig aangeven waar die licht. Dus bv in vloer 1ste verdieping oid.
De exacte locatie van de leidingen is ook niet zo interessant als dat je maar weer waar ze ongeveer liggen.

Als je het echt goed wilt doen zou je de leiding in het isometrisch stelsel moeten tekenen of met voor zij en boven aanzicht.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Paulinha_B

Honourable Member

Die meneer De Vree heeft nu wel een borreltje verdiend, of een taart of zo, vind ik :)

ik denk dat de foto's van een verbouwing beter helpen als gegevens op papier gezet die niet altijd heilig zijn, en in veel gevallen ook door een ander op papier gezet.

heb al vaker sneller een storing gevonden door de eigenaar te vragen om foto's van de laatste renovatie. bij nieuwe eigenaars heeft funda en streetview al vaker geholpen, die laatste vooral met buiten storingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer