Kan iemand mij deze 2 oefeningen eens uitypen of toch te mintens uitleggen wat the duration enzo moet zijn? Ik heb zelf ook al wat gedaan (zie bijlage) maar volgen smij klopt het niet
Kan iemand mij deze 2 oefeningen eens uitypen of toch te mintens uitleggen wat the duration enzo moet zijn? Ik heb zelf ook al wat gedaan (zie bijlage) maar volgen smij klopt het niet
Special Member
Op 29 november 2023 23:17:50 schreef livem:
Kan iemand mij deze 2 oefeningen eens uitypen of toch te mintens uitleggen wat the duration enzo moet zijn?
Volgens mij staat dat gewoon onder punt (6) toch.
Ik heb zelf ook al wat gedaan (zie bijlage) maar volgen smij klopt het niet
Wat zou er niet kloppen volgens jou? De opdracht is om een modelbouw servo aan te sturen.
Je moet eerst weten welke BasicStamp je hebt, dan kun je berekenen wat de waarde is van een pulsout instructie.
https://www.parallax.com/go/PBASICHelp/Content/LanguageTopics/Commands…
Een servo verwacht een continue signaal van in totaal ~20ms, puls+pause.
De max servopuls mag max 2mS en minimum 1mS zijn en als je de pauze op 18mS houdt dan zal alles goed werken.
Een servo verwacht een pulstrein.
Op 30 november 2023 09:14:39 schreef Lambiek:
Wat zou er niet kloppen volgens jou? De opdracht is om een modelbouw servo aan te sturen.
Dan klopt de 10.125 ms in ieder geval niet. Een servo hoort daar niet op te reageren: De puls moet 1-2ms zijn, en 0.5 - 2.5 wordt vaak ook geaccepteert, maar daarbuiten is het echt "fout signaal".
Special Member
Op 30 november 2023 09:33:18 schreef rew:
Dan klopt de 10.125 ms in ieder geval niet. Een servo hoort daar niet op te reageren: De puls moet 1-2ms zijn, en 0.5 - 2.5 wordt vaak ook geaccepteert, maar daarbuiten is het echt "fout signaal".
Die vraag was aan de TS rew.
Wat zou er niet kloppen volgens jou?
Dan kunnen we dit ook wel plaatsen.
@ TS,
Lees dit eens door.
Op 30 november 2023 09:40:04 schreef Lambiek:
[...]
Die vraag was aan de TS rew.![]()
Oeps Sorry! Ik had het als een verbaasde uitspraak/rhethorische vraag geinterpreteerd!
Special Member
Op 30 november 2023 10:32:07 schreef rew:
Oeps Sorry! Ik had het als een verbaasde uitspraak/rhethorische vraag geinterpreteerd!
Maakt niet uit.
Special Member
't is überhaupt een stomme code, want als je echt lekker werkt gebruik je een timer en een output compare.
Daar kun je een bit op setten en resetten.
Bij de 50 ms trek je de waarde van 50 ms weer van de timer af. NOOIT de timer resetten!! Dan krijg je een giga afwijking als de teller alweer stuk verder is.
Mooiste is als je een pin direct kan toggelen op een compare, maar weet niet of een BS dat kan..
Dan staat je processor niet de hele tijd in een delay en kun je ook andere zaken doen als alleen dit...
Special Member
De PulseOut functie doet zo te zien domweg een wait van 10.125ms.
Basic stamp manual: https://www.parallax.com/package/basic-stamp-manual/?wpdmdl=2115&r…
De pause moet dus 50ms - 10.125ms = 39.875ms worden...
Special Member
Op 30 november 2023 14:04:25 schreef Arco:
De PulseOut functie doet zo te zien domweg een wait van 10.125ms.
Basic stamp manual: https://www.parallax.com/package/basic-stamp-manual/?wpdmdl=2115&r…
De pause moet dus 50ms - 10.125ms = 39.875ms worden...
En een wait/delay is het domste wat je in een programma kan doen en moet kostte wat het kost voorkomen worden!!
* High met Henk denkt; kom maar op met tegenargumenten!
Golden Member
en moet kostte wat het kost voorkomen worden!!
Zo veel mogelijk voorkomen ja helemaal mee eens, maar soms maakt het verder ook niet zo heel veel uit als het programma blokkeert vooral als er verder toch niets ander hoeft te gebeuren en dan is het ook gewoon net zo makkelijk.
Ook om de leercurve niet te stijl te maken mag wat mij betreft een beginner best een delay gebruiken maar verder in een cursus oid zou dat dan ook weer afgeleerd moeten worden.
[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 30 november 2023 20:15:53 (24%)
Special Member
Blink a led als eerste programma prima
Daarna niet meer...
Special Member
Als een controller maar een simpele taak heeft, kan een wait prima (zelf zou ik het niet aanraden, maar het werkt dan wel)
Aangezien TS een Basic stamp moet gebruiken, kun je alleen kiezen uit wat daarvoor beschikbaar is...
[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 30 november 2023 21:33:15 (29%)
Special Member
Hint:
Het ding heeft een functie pwm out en pulse out.
Daar zou ik naar kijken !