jvc HR-XV3 DVD/VCR combo met te zwakke en trage DVD lade motor

Probleem met het openen en sluiten van de DVD lade, hierdoor gaat de lade soms niet open maar moet je die ook helpen bij het sluiten.
Neen, het is niet het riempje dat verouderd is of slipt maar de lade motor heeft onvoldoende kracht (en stopt soms met draaien) om de lade op normale snelheid te openen en sluiten.
Voor de rest werkt het toestel prima.
Wat gemeten over de lade motor:
weerstand: 82 Ohm (afgekoppeld)
spanning bij openen: 2 V
spanning bij sluiten: 2,5 V
Ik denk dat die voeding te laag is en dat de motor daarom te traag is.
Op het schema vind ik de Driver IC201 om de lade motor te sturen, die IC krijgt 5V voeding via M5V, die komt blijkbaar van de hoofdvoeding via CN501 pin 12.
Ik ga morgen de voeding voor het IC201, samen met R202, C201 en C204 controleren. Bij C201 staat NI, deze staat ook niet in de onderdelenlijst en zal er dus niet in zitten?
In de hoofdvoeding zie ik een IC5302 MM1565AF wat een spanning/stroomregelaar blijkt te zijn, zou dat de dader kunnen zijn? De elco' in de voeding heb ik reeds gecontroleerd.

peter

Nog wat verder gemeten. Voedingen van PSU zijn goed naar IC201, zelfs bij openen en sluiten van de lade.
Ik vond de spanningstabel voor IC201 en op de aansluitingen 15 en 16 voor de lade motor staat 4,3V, terwijl die bij openen en sluiten de polariteti omdraait? Ik meet op mijn lade motor maar 2 en - 2,5V.
Moet ik hieruit besluiten dat het IC defect is?

peter
Arco

Special Member

Loopt de motor (of lade) niet gewoon te zwaar?
Vaak zit er uitgedroogd vet/vuil aan, waardoor de boel veel te zwaar loopt en de driver het moeilijk krijgt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De lade is gekuist en waar nodig heb ik speciaal smeermiddel aangebracht. motortje draait soepel met de hand.

[Bericht gewijzigd door peter60 op vrijdag 1 december 2023 17:58:49 (20%)

peter

Kan een klein sluitinkje zijn in motortje , meestal vuil tussen collector..

Nog wat geredeneerd over mijn meetresultaten en de te meten spanningen.
Ik moet op pin 15 en 16, van IC201, 4,3V meten volgens de opgegeven spanningstabel.
Om die motor links- of rechtsom te laten draaien zal het IC een van de 2 pinnen aan de massa leggen waardoor ik ongeveer 4 V over het motortje moet krijgen. Ik meet maar 2 V bij openen en 2,5 V bij sluiten.
Is hier iemand die daar service informatie over heeft want blijkbaar komt dit vaker voor bij deze modellen.
Op marktplaats staat er een te koop met hetzelfde probleem: https://www.marktplaats.nl/q/m2047832217/

peter

kijk eerst eens hoeveel stroom motortje trekt..

Arco

Special Member

Pin 15 en 16 zijn een H-brug:

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 2 december 2023 19:21:03 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Probleem opgelost, ik heb gezorgd voor minder wrijving van de lade. Origineel zit er een bladveertje in om de speling van de lade weg te halen, ik heb dat wat geplooid zodat er wat speling op de lade zit en dat die vlot opent en sluit.
Bedankt om mee te denken.

peter

Dus toch te veel stroom door mechaniek?