Ringleiding versterker gebruiken als normaal versterker

Hoi,

Ik heb deze ringleiding versterker bij de kringloop gekocht. Ik dacht in eerste instantie dat het een normale versterker was tot ik thuis kwam.
Nu vraag ik me af, zou het in principe wel kunnen werken als gewone versterker?

Ik vind het namelijk prettig dat er gewoon maar 2 knoppen op zitten.

Groetjes,
Wessel

Ik heb het trouwens nu geprobeerd: Speaker ipv ringleiding draad. Maar er gebeurt niks, misschien doet ie t wel helemaal niet. Er komt namelijk echt 0 geluid uit. Ook niet bij het aan en uit zetten. Iemand een idee?

revado

Honourable Member

Ik denk niet dat het gaat werken en als het al werkt vervormt het geluid flink verwacht ik.
Die dingen zijn voor een hele lage impedantie en dan loopt er ook nog een flinke stroom door de ringleiding die je luidsprekers waarschijnlijk sloopt.
Werkt het apparaat nog wel of is het weg gedaan wegens defect?

Een ringleiding is een bijna-kortsluiting en er wordt stroom in gestuurd. Je zou dus verwachten dat een luidspreker wel iets laat horen.

Maar er staat op de kast 0,5 - 1,5 Ohm en heel misschien weigert de versterker om in een hogere DC weerstand te gaan werken. Lijkt me onwaarschijnlijk; er zou een beetje geluid uit moeten komen. Zou ik verwachten.

Vermoedelijk kapot, maar probeer het eens met een weerstand van 1 Ohm parallel aan de luidspreker. Misschien, onwaarschijnlijk, komt de versterker dan tot leven.

(@revado: tegelijk...)
PS: met 20VA valt de kans op luidspreker slopen nog wel mee, of tegen als je het zo ziet.

Edit om 21:23 uur:
het is een stereo apparaat. Kan het zijn dat er speciale ontvangers bij horen en dat het signaal een hoogfrequent draaggolf, of zelfs twee draaggolven geeft? Die zijn onhoorbaar omdat ze boven 20 kHz liggen.

Er is vast wel iemand op COL die daar meer van weet.

edit 23hr33: stereo ingangen, maar mono uitgang. En gelukkig genoeg info van CO-leden.

revado

Honourable Member

Die versterker kan 2,85 ampere laten lopen in de lus... dat overleeft geen een spreekspoel..
Een lus voor een ringleiding is meestal 1,5 of 2,5 mm2.
Die stereo ingang zal intern gekoppeld worden, een ringleiding als altijd mono.

Hier de gegevens:
https://manualzz.com/doc/13273910/loop-amplifier-la110-instructions

maartenbakker

Golden Member

Hij kan die stroom laten lopen door een lus van 0,5 ohm. Worst case kan hij dat bij 1,5 ohm nog steeds, maar ik verwacht dat dat al niet meer lukt. Als het wel lukt, heb je maar 4,275Veff aan de uitgang nodig voor een vermogen van ruim 12W. Gezien het opgenomen vermogen van 20VA is dat al optimistisch. Door een 8 ohm luidspreker loopt bij die spanning maar 0,53A. Dan pompt hij maar liefst 2,28W in de luidspreker.

Ik denk niet dat de eindtrap stereo is. Hij zal gewoon een enkelkanaals audiofrequent signaal de lus in pompen. Voor het geval hij beveiligd is, zou je inderdaad eens kunnen proberen om een 1 ohm weerstand parallel met de luidspreker te zetten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 30 november 2023 22:32:19 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi,

De ringleiding versterker is voor een kleine lus, b.v. een huiskamer of rond een stoel.
Het is zeker geen stereo model.
De ingangen zijn voor lijn niveau en twee microfoons, dus je kan hem toepassen in verschillende situaties.
Zoals b.v. bij ene klein kerkgenoodschap voor een ringleiding van een paar stoelen of banken.

Er moet op een luidspreker gewoon geluid uit kunnen komen of de versterker nu een spanningbron is of een stroombron.
Veel moderne versterkers zijn stroombronnen dit om de inductie van wat grotere ringleidingen te compenseren, dit verbeterd de midden/hoog weergave.

Ook heb je kans dat in de versterker een sterk Bass filter aanwezig is, om daar dus niet nodeloos veel energie in te pompen bij b.v. muziek weergave.
Hoe deze versterker echt in elkaar steekt, kan ik pas uitleggen als ik het schema zie. :-)

Net wat info gevonden...
100Hz tot 5KHz, niet echt HiFi *grin*
Maar normaal voor mensen die slecht kunnen horen, volgens de specificaties voornamelijk gebruikt in de huizelijke omgeving.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Deze ringleiding versterker zou gewoon geluid moeten geven op een normale speaker. Hij is defect lijkt mij ook.

Terug brengen of naar de gemeente afval inzameling is het beste denk ik.

maartenbakker

Golden Member

Ook als hij stuk is, kan het iets simpels zijn en is het sowieso interessant om te zien hoe hij opgebouwd is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor alle hulp. Ik denk inderdaad dat ie gewoon stuk is. Ik heb 'm getest met een weerstand 1ohm ertussen maar er gebeurt niks. Ik heb m opengeschroefd en hier zijn de foto's van de binnenkant. Ik zie verder weinig waar een probleem kan zitten. Behalve dat er wat oxidatie is bij de soldeerpuntjes en de transistor (3e foto).

Mochten jullie nog een tip hebben dat hoor ik het en ander was het het proberen waard. Ik hou sowieso de behuizing en kijk dan eventueel of ik er zelf een versterkertje in kan bouwen.

fripster

Golden Member

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 1 december 2023 13:50:35 schreef fripster:
Ik vind deze wel schattig om er in te bouwen:

Dankje voor de tip. Zoiets zal wel wat zijn ik ga ermee aan de slag ;-).

Ik heb nog beetje contactspray geprobeerd maar t ding blijft verdacht stil. Het zij zo.