CV pomp langzamer laten draaien dmv licht dimmer

Wie kan mij helpen?

Ik heb een CV pomp die modulerend was, echter deze regeling is stuk gegaan, waardoor er nu een aan/uit regeling op zit. Doordat de pomp nu op volle snelheid draait heb ik veel geruis door het leiding werk.

Nu wil ik de pomp langzamer laten draaien dmv een licht dimmer, ik heb dit in middels uitgeprobeerd en werkt goed maar als ik de motor dim begint deze te brommen.
Kan dit kwaad voor de motor ?
Of heeft iemand een andere oplossing om de pomp langzamer te laten draaien ? (eventueel op een vaste waarde)

gegevens pomp.

220 volt
min. 700 rpm 0,2 A 38 Watt
max 2100 rpm 0,51 A 115 watt
2,5 uF

Amateur19

Overleden

Heb je een dimmer gebruikt die een inductieve belasting kan hebben en niet alleen maar een ohmse(lamp).

Zit wel een verschil in nl.

GR Richard.

PS. Inductieve dimmers kan je ook bij de Gamma oid kopen hoor.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

De dimmer die ik heb gebruikt is één waarvan de uitgaande spanning gelijk blijft tijdens het dimmen (gemeten 218 V), dus waarschijnlijk vlakt de sinus af.

Hoe heb je dat dan gemeten ? ...

Amateur19

Overleden

Op 3 december 2004 11:23:28 schreef Albert-Jan:
De dimmer die ik heb gebruikt is één waarvan de uitgaande spanning gelijk blijft tijdens het dimmen (gemeten 218 V), dus waarschijnlijk vlakt de sinus af.

Dat is een lastige om uit te leggen.

Maar goed ik denk dus dat je geen dimmer hebt gebruikt die een inductieve belasting kan hebben. Ik zou daar eerst eens goed naar kijken, en je dan eens met de werking van een dimmer bezig gaan houden.

GR Richard

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Ik zou hier voorzichtig mee zijn. Bij volbedrijf van de brander kan bij een lage doorstroomsnelheid de warmtewisselaar te warm worden. Die kan dan scheuren, of je kunt overdruk krijgen in je radiatoren, het expansievat kan knappen etc. etc.

Zorg er dus voor dat de pomp nog steeds op volle snelheid kan laten draaien, zoals bij de originele regeling.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

@fuzzbass: Ik denk dat dat wel mee valt. Elke ketel die ik ken, heeft een ketelthermostaat. Zodra de ketel te warm wordt (cq. warmer dan ingesteld) wordt de brander getemperd, danwel uitgeschakeld. Of dit wenselijk is, is een tweede, maar stuk hoort het er niet van te gaan.

Een 'halogeen dimmer' (zo'n ding voor inductieve lasten) is bijna hetzelfde als een normale dimmer, alleen krijgt de triac nu een paar ontsteekpulsen ipv. eentje. De reden hierachter is dat bij inductieve lasten stroom en spanning niet in fase zijn, en je anders het risico loopt dat de stroom nog een keer door 0 gaat als de triac voor de volgende halve sinus in de spanning reeds ontstoken is. Of het gebrek er aan brommem veroorzaakt, weet ik niet...

Je hebt ook van die CV pompen waar je met een 3-standen schakelaar de snelheid in kunt stellen. Ik dacht dat die dat met een paar condensatoren oplossen. Je kunt daar ook eens naar zoeken; scheelt in elk geval het gebrom.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

maar kan dit dan schadelijk zijn voor de elektromotor als ik de dimmer er tussen zet ? (moter verbranden of zo)

Jij zegt dat dit evt. ook met een condensator kan, weet je ook wat voor condensator en hoe ik die er overheen moet schakelen.

Je hebt ook van die CV pompen waar je met een 3-standen schakelaar de snelheid in kunt stellen. Ik dacht dat die dat met een paar condensatoren oplossen. Je kunt daar ook eens naar zoeken; scheelt in elk geval het gebrom.

Lees dit nog eens.... En... Wat denk je? Weet ik het?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Misschien is dit iets: Automatische pompschakelaar. Dan heb je meestal geen geluid en draait ie gewoon als de ketel aan staat! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Een CV-pomp is een asynchrone motor.
Als je die gaat dimmen, heeft dat als gevolg dat de pomp alleen maar wat rotter gaat draaien, en daardoor (natuurlijk) minder debiet verpompt. Je spaart er in elk geval geen stroom mee.

De enige manier om een asynchrone motor goed te regelen, is met een frequentieregeling.

Herrie in cv-leidingen hef je eenvoudig op door het systeem eens goed te ontluchten...

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Op 3 december 2004 17:31:15 schreef bitbiter:
Een CV-pomp is een asynchrone motor.
.

Dacht ik ook, maar toch staan er hier 2 snelheden vermeldt op de pomp ! Wel opvallend, de ene is 3 maal sneller, heeft iets met wikkelingen te maken ?

[Bericht gewijzigd door elektron_ op vrijdag 3 december 2004 20:16:52

beetje gek

Op 3 december 2004 20:15:43 schreef elektron_:
[...]
Dacht ik ook, maar toch staan er hier 2 snelheden vermeldt op de pomp ! Wel opvallend, de ene is 3 maal sneller, heeft iets met wikkelingen te maken ?

ja je schakeld windingen bij/af na gelang het toeren tal
de condensator is voor je draaiveld

Een schizofreen is nooit alleen!

Dan is het beter om te onderzoeken hoe je de wikkelingen moet schakelen.
Abert-Jan, kan je ons iets vertellen over de originele controller ? Misschien is die wel te herstellen.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op vrijdag 3 december 2004 21:17:36

beetje gek

De orginele is helaas weer meegenomen door de CV- monteur, nieuwe waren niet meer leverbaar voor dit type pomp (merk wilo uit een Atag blauwe engel ketel uit 2001), hij heeft er nu gewoon een aan/uit regeling er op gezet. Ik kom wel een andere nieuwe pomp bestellen met modulerende regeling. maar koste echter 325 euro !!!!!

Op 3 december 2004 11:54:41 schreef Marco69:
@fuzzbass: Ik denk dat dat wel mee valt. Elke ketel die ik ken, heeft een ketelthermostaat. Zodra de ketel te warm wordt (cq. warmer dan ingesteld) wordt de brander getemperd, danwel uitgeschakeld. Of dit wenselijk is, is een tweede, maar stuk hoort het er niet van te gaan.

idd.
Ze bnoemen dat ook de aquastaat

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

Op 4 december 2004 09:47:09 schreef Albert-Jan:
De orginele is helaas weer meegenomen door de CV- monteur,

Vraag dan de aalsluitgegevens van de Pomp, die moet hij zeker kunnen geven en dan kan je heel gemakelijk en toerental schakelaar maken.

beetje gek