Ik zit even met mijn handen in mijn haar. Ik heb vandaag dus de zekering doorgeblazen van mijn ferrex multimetertje. Nu vind ik nergens vervangings zekeringen voor dit toestel. Ik ben reeds enkele uren op zoek maar tot nog toe tevergeefs. Als iemand me enkele goeie websites kan wijzen. By all means. Alvast bedankt.
ps: ik begrijp het niet, er zijn meerdere multimeters die deze zekeringen gebruiken maar ze zijn nergens te vinden als vervanging.
Die specs in de titel klinkt als een standaard 250mA glaszekering? Die zijn ongeveer overal te krijgen
https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/elektra/zekerin…
Het voegt weinig toe om een keramische te zetten in een multimeter van 2 knaken, helemaal als je m na 2 dagen al stuk hebt
Mijn inziens hebben keramische zekeringen 600V de afmeting 5x25mm
Als ik ferrex google denk ik dat een snelle glaszekering 5x20 250V 250mA volstaat
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Staat er ook een T; S; F voor de waarde
@TS: post even een foto.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
zekeringen voor multimeters
Het is maar gpoed dat je zo'n goedkoop metertje hebt. De zekeringen in mijn meters zijn meestal rond de 10,= per stuk. Daarom meet ik ook zelden stroom met een multimeter en als ik het doe eerst in het 10A bereik. Dit ivm veiligheid en een lagere spanningsval over de zekering.
In een muultimeter horen grote zandgevulde keramische zekeringen. Zo'n kleine glaszekering kan een vlamboog in stand houden in circuits waar heel veel stroom kan lopen zoals het lichtnet of een hele dikke accu
[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 6 januari 2024 19:32:08 (22%)]
op een foto kan je niets duidelijks zien.
Er staat enkel gemarkeerd dat het een F 250mA 600V zekering moet zijn.
Die vind ik dus nergens terug.
Ik denk niet dat 250v echt nuttig is als er normaal 600v op staat als maximale waarde.
Ik zal waarschijnlijk niet boven de 250 volt werken maar, ik neem toch liever het zekere voor het onzekere.
DK, die standaard zekering hoeveel volt bedraagt die, want ik zie dat nergens staan op die link.
Hunebedbouwer, het is een F250mA/600V keramisch.
Het enige dat ik gevonden heb, is op alibaba maar daar moest je per duizend kopen of zo. (ik ben niet altijd de handigste maar met 1000 stuks zou ik toch al een tijdje zoet zijn)
Fred, al die eleshop zekeringen passen niet
Verder breekt een glaszekering ook prima als je die in 16A of 25A lichtnet steekt
Zwaarder wil je met een aldimeter toch niet meten
Op 6 januari 2024 19:39:32 schreef wallyakastef:
DK, die standaard zekering hoeveel volt bedraagt die, want ik zie dat nergens staan op die link.
die zullen gewoon 250V zijn,
Maar die breken ook prima zonder vlamboog op 400V
Die zijn eigenlijk gewoon veilig op alles binnen een normaal huis,
Eigenlijk mag die meter niet eens 230V meten
In een omgeving waar 3x50A zekeringen zitten of direct achter trafo's, dan helpt een zekering ook niet meer, dan is alles aan die meter ongeschikt
Op 6 januari 2024 19:39:32 schreef wallyakastef:
op een foto kan je niets duidelijks zien.
Er staat enkel gemarkeerd dat het een F 250mA 600V zekering moet zijn.Die vind ik dus nergens terug.
Ik denk niet dat 250v echt nuttig is als er normaal 600v op staat als maximale waarde.
Ik zal waarschijnlijk niet boven de 250 volt werken maar, ik neem toch liever het zekere voor het onzekere.
Dan ben je sneller, (en misschien zelfs goedkoper), klaar met een nieuwe meter.
Of idd de meter alleen voor laagspanning gebruiken, dan kan een standaard 250V zekering het ook wel doen. Het mag, het is prive.
benleentje
Golden Member
Dit zijn de enige zekeringen die ik kan vinden die 600VDC en AC zijn. Want jouw zekering vermeld wel 600V maar zal denk ik DC zijn.
https://www.tme.eu/nl/details/fp375/overige-accessoires/beha-amprobe/
Echter zijn deze zekering 1 maat groter dan 5x20. Soms passen die ook er nog wel in. Ik betwijfel heel sterk of er in 5x20 formaat er wel 600V zekeringen bestaan en onder welke voorwaarden dat is en daarmee becoel ik dan weer volgens welke norm en meet methode.
Het gaat er bij een zekering om dat hij bij die spanning en die stroom dat op een veilige manier kan afschakelen.Een 250V zekering zal dat niet kunnen en het kan dat glas dan ook springt. Op zich niet zo erg want het zit toch in de meter en nog veilig. Als je een je keramische zekering neem dan is er geen glas en die kan wat meer aan.
IK zou er gewoon een goede keramische 250Vac zekering in doen want het gaat toch om een stroom meting bij een stroom meting is de spanning die meter te verwerken krijgt toch al laag en zeg maximaal 3V. Als je in de stroom meet stand er per ongeluk direct 230v op de meter zou zetten dan help geen enkele zekering daar nog tegen en zal deze meter defect zijn. Op 600V is dan veel erger.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ze zijn er wel, maar voor dat geld kun je beter een nieuwe meter kopen...
https://www.ebay.co.uk/itm/145123389392
Een 250vAC zekering werkt inderdaad prima voor meeste toepassingen (zolang je niet aan krachtstroom gaat meten)
https://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=566
€1.75 p/st kan per briefpost, dat is goedkoper bij verzenden.
250mA snel staat er helaas niet bij
Ik zou er gewone glaszekering inzetten in dat Aldi €20 metertje. Zit in het mA meter bereik. Dingen als vlamboog zou me niet te druk om maken. Zet evt een veiligheidsbril op.
Dat hameren op veiligheid vind ik een beetje overdreven, de OP is slim genoeg om er geen zilverpapier of spijker in te drukken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zie daar helemaal geen 5x20/600v zekeringen?
Die Ferrex filmpjes op Youtube laten een 300V exemplaar zien. Iemand zat in het boekje te bladeren met de gegevens.
user Vinny Mars
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 6 januari 2024 21:13:05 (14%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou er gewoon een 250V in zetten, anders wordt de zekering duurder dan het hele ding. Een meter als dit moet je alleen gebruiken voor hobby projectjes op batterijen of een labvoeding. De hele ingang protectie zal waarschijnlijk ook minimaal zijn.
Als je bij deze prijsklasse de probes verkeerd hebt zitten, of de meter in weerstandmode hebt staan als je 230Vac wil meten dan kan het goed fout gaan. zeker als je de eerste dag deze kapot krijgt en je andere meter ook kapot is. Dan zou ik toch eens over een veiligere meter gaan denken
Vind ik ook, niet moeilijk doen gewoon een zekering erin proppen. Alles beter dan een spijker.
benleentje
Golden Member
Alles beter dan een spijker.
Met een vijl en wat metingen kan je daar ook prima een 250mA zekering van maken . voordat je de juiste gevonden heb moet je misschien weer eerst 1000 spijker op maat maken maar het zou moeten kunnen.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha wallyakastef,
De maximale spanning vermeld op de glaszekering is bedoeld voor de veiligheid.
Het is dus niet zo dat het een maximale werkspanning is een 250V zekering kan op 2000V prima werken en op 12V ook waar gaat het om
In een verleden heb ik onderzoek gedaan naar gas gevulde vonkenbruggen die worden gebruikt als bliksem (statische) ontlading in,
onze versterkers in het CAI systeem.
De details zal ik achterwegen laten maar bij een zekering treed het zelfde effect op.
Als de smeltveiligheid in de zekering meestal een draadje van een metaal legiring smelt dan ontstaat er door de eddie stromen een vonk.
Om deze vonk gaat het de opgegeven waarde is de spanning waarbij geen ionisatie (geleiding) plaats vindt,
als dit namelijk wel gebeurt wordt de zekering overbrugt.
Het overbruggen van de zekering is zeer gevaarlijk denk aan brand maar een meter in de hand aan elektrocutie .
Misschien een lang verhaal maar dit geeft de noodzaak van een veilige zekering weer, die meer doet als alleen maar stuk gaan.
Zoals @fred101 aangeeft een veilige zekering kost (denk aan Fluke) iets meer als een gewone glaszekering.
Dit heeft niets met de spanning vandoen maar alles met de veiligheid.....
Groet,
Henk.
Op 6 januari 2024 21:26:54 schreef benleentje:
[...]Met een vijl en wat metingen kan je daar ook prima een 250mA zekering van maken.
Hoe dan?
Als hij bij 250mA niet doorbrandt, dan is hij niet goed. Als hij bij 250mA doorbrandt dan is hij goed, maar eigenlijk was hij goed want bij de test is hij doorgebrand en heb je nu niks meer.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha ohm pi,
Goeie vraag ik denk zoals je aangeeft de eerste 100 zijn bedoelt als referentie materiaal.
De stroom opvoeren en de temperatuur meten data verzamelen en conclusies trekken
Als je een specificatie wilt opschrijven zal je soms destructief te werk moeten gaan dat vond ik altijd wel eenigzins leuk,
iets kapot maken
Groet,
Henk.
Arco
Special Member
Op 6 januari 2024 22:10:53 schreef ohm pi:
[...]Hoe dan?
Als hij bij 250mA niet doorbrandt, dan is hij niet goed. Als hij bij 250mA doorbrandt dan is hij goed, maar eigenlijk was hij goed want bij de test is hij doorgebrand en heb je nu niks meer.
Dat klopt natuurlijk niet, een 250mA zekering brandt niet door bij 250mA (maar beduidend meer)
Zelfde geldt voor een airbag: je weet pas of 'ie goed is als hij afgaat, en dan is hij niet goed meer...
Bedankt voor jullie informatie. Ik denk dat ik idd met een 250v zekering zal werken want het is enkel voor laagspanning gebruikt (zal het bovendien op de meter schrijven, zo vergeet ik het niet)
RAAF12: het betreft een oudere versie, hieronder zie je het boekje van mijn versie.
En ja, ik weet dat ik niet altijd de handigste ben, dus zal een goedkopere zekering van 250v nuttiger zijn want ik zie dit nog wel gebeuren in de toekomst.
Bedankt iedereen voor de info en de raad
fred101
Golden Member
Op 6 januari 2024 21:26:54 schreef benleentje:
[...]Met een vijl en wat metingen kan je daar ook prima een 250mA zekering van maken. voordat je de juiste gevonden heb moet je misschien weer eerst 1000 spijker op maat maken maar het zou moeten kunnen.
Dat zal je vies tegenvallen. Ik heb een keer zelf een zekering proberen te maken, gewoon uit nieuwsgierigheid. Daar gebruikte ik verschillende diktes koperdraadjes voor uit bv een netsnoer. Je staat er van te kijken hoeveel stroom er nodig is om zo'n draadje te laten doorbranden.