Nc of No om draadbreuk te detecteren

hallo iedereen,

ik heb een vraag over het kiezen van NC of NO contacten voor level switch voor een vat. dus er zijn 2 level switches op een vat om te detecteren of het vol of leeg sta. ik moet natuurlijk rekening houden met draadbreuk en als ik goe begrijp is NO contacten best om draadbreuk te detecten maar ik ben niet mee van hoe het detecteren juist werkt en waarom het bij NC niet gaat ? want als je draad knipt geven toch beide NO en NC 0mA door naar de plc ??? dus het komt toch neer op welke werking dat jij wilt gebruiken voor uw proces ?

Arco

Special Member

NC is het beste, bij onderbreken opent het contact dan.
Nog beter is een versie met diode of weerstand, dan kun je ook sluiting detecteren. (nu zie je dat niet)
Wordt als anti-tamper gebruikt in bijv. alarmsystemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het hangt uiteraard van de functie af of dit een NC of NO moet zijn bij draadbreuk,

Als dat bv een maximumniveau is in een tank die door een pomp wordt gevuld moet dit een NC zijn omdat
- De pomp moet stoppen bij maximum niveau
- De pomp moet stoppen bij draadbreuk

Als dat bv een minimum niveau is dat de pomp aanstuurt die de tank leegzuigt dan moet dit een NO zijn omdat
- De pomp moet stoppen als de tank leeg is
- De pomp moet stoppen bij draadbreuk

Doorgaans wil je altijd stoppen met vullen als er iets mis is, ook als de switch niet goed werkt, de kabel los zit of er een breuk is. Dan is een Normally Closed handig. Als je dan vol pompt heb je niet eens logica nodig: Vat vol of iets stuk: stroomkring is onderbroken.

Bij leegpompen is het vaak andersom. Normally open, het vat is leeg, de vlotter is niet aan het drijven maar hangt en dan moet hij open zijn, geen stroomkring, dus ook geen logica nodig.

Bij 4-20mA sensoren heb je minimaal 4mA en bij draadbreuk kan je meteen een alarm zetten.

benleentje

Golden Member

want als je draad knipt geven toch beide NO en NC 0mA door naar de plc ???

NC = Normally Closed.
NO = Normally open.

Dat dat in de normale standaard situatie dus zonder dat je er iets gebeurt of zonder dat er ergens een spanning op staat zoals een relaisspoel een NC contact altijd gesloten is. Dus als een relais uit staat dan is een NC contact altijd gesloten.

Een stuk draad of kabel is dan ook een soort NC contact in die zin dat het altijd een verbinding maakt. Als er dan een kabel losraakt dan is de verbinding open. Daarom kan je kabelbreuk detecteren met andere NC contacten.

Voor de PLC maakt het niets uit of je daar een NC of NO contact aanhangt dat is gewoon simpel een 0 of 1 in de software en kan je ook software matig omdraaien als je ipv van een NO contact dat verandert naar NC contact

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Blijft lastig, NO of NC
Een vlotter voor laagwaterbeveiliging is het NC kontakt bij normaal peil Open.

Draadbreuk komt veel vaker voor de kortsluiting.
Ga voor jezelf na hoe de situatie bij normaal bedrijf is, wat je beveiligen of detecteren wilt, en baseer daar je keuze op.

Of, wat nog beter is de oplossing van ARCO gebruiken.
Daar zijn ook weer varianten op.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het hangt er van af wat de "gevaarlijke situatie" is.

Ik ben voor een klant bezig met een stukje elektronica waarbij IK de kraan open stuur om een vat te vullen.

De "gevaarlijke situatie" is dan dat met het vat vol ik de kraan openzet en dat water alle kanten opgaat. Als er draadbreuk is, dan moet ik dus denken dat het vat VOL is en er geen water meer bijkan.

Ik geef dus aan dat ze een schakelaar moeten kopen die bij NIET VOL gesloten moet zijn en dat ie open gaat bij "vat vol" (of draadbreuk of... hier op mijn bureau: niets aangesloten).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Precies. Daar gaat het om.

De termen NC en NO zeggen niks zolang je niet weet wat 'normaal' is. Bij een relais is dat 'geen bekrachtiging' Maar bij vlotters en eindcontacten wordt dat al vager.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

NO of NC is de aanduiding van he kontakt als de installatie spanningsloos is, niet gebruikt wordt, uitgeschakeld is, en zonder product.
Een NC kontakt op een laagwatervlotter is gesloten als de vlotter hangt.
Bij een normaal nivo drijft de vlotter en is het kontakt geopend.
Het NC kontakt is hier in een normale bedrijfstoestand Open!

Kan wel eens lastig zijn om het juist weer te geven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

misschien NAMUR gebruiken daar zit zowel draadbreuk als kortsluiting signalering van de loop in.

https://files.kempstoncontrols.com/files/e32252728e62b39605150c21517ba…