Wat doet dit circuit in versterker

Goedendag wederom:

alhoewel niet echt een schoolvraag maar toch een vraag over een basis electronische schakeling dus volgens mij hoort ie hier wel t beste thuis:

Ik heb 2 Infinity Overture 2 luidsprekers.

Dat zijn luidsprekers met een versterkerdeel voor de bas-sectie.

t Ding werkt op 320V DC (!!) dus erg prettig meten is t niet buiten dat ik daar voor deze vraag de tools niet voor heb.

Hier ben ik me al meer dan een maand het hoofd over aan t breken maar ik kom er niet uit.

De schakeling van de Overture bestaat uit 3 schema's, Power Supply, Filter en amplifier (k heb ze hieronder toegevoegd)

In het Amplifier schema zit dit gedeelte:

Mijn vraag is: wat doet dit en dan met name die 2 diodes en het audio-signaal naar de emittor van de transistoren.

Amp_in is zowel het ingangssignaal wat uit het filter komt maar ook wat direct via C28 doorgestuurd wordt naar de eingtrap. Die lijn naar D6/D4 'hangt' als het ware en met alleen dit ene lijntje aan vast (zie ook originele Amp schema)

Nu ik een beetje weet hoe ik moet werken met een simulatieprogramma heb ik dit schema getekend:

Interessant is nu wat de uitgang Vb doet: die wordt veel in de schema's gebruikt (zie dus de 3 schema's, ik heb Vb in de 3 schema's met een kleurtje aangegeven)

Wat ik denk (en zo reageren de speakers in t echt ook) is dat dit een soort van anti-plop inschakelvertraging is.

Maar wat ik dan weer totaal niet snap: deze Uv wordt in het Amp schema via R58 aan de basis van Q8 gelegd. Dit is een PNP transistor dus dan lijkt het me dat ie juist in sper gaat en er geen audiosignaal doorheen komt...

Verder : Uv wordt in t filter ook bij bv U1A in de tegenkoppeling gebruikt. Ik heb geprobeerd ook dit in TINA-TI te simuleren maar een sinusbron op een transformator aansluiten zoals in t originele schema gaat niet en als ik een sinus rechtstreeks op de opamp aansluit krijg ik hele rare waardes uit dat filter.

Dus wat is de functie van Uv hier?

En dan als laatste wat ik totaal niet snap: Wat gebeurt er met het audiosignaal door de combi Q6/D4 en Q7/D6?

Dit zijn de spanningen over Q6b en Q7b volgens mijn simulatie:

Aangezien de collector van Q6 aan de 0 hangt en de basis steeds positiever wordt zal deze transistor dus steeds meer sperren. Q7 geen idee omdat die emittor aan het ingangssignaal hangt.

Wat ik even dacht wat dit was: vanwege mijn idee dat dit een inschakel anti plop zou kunnen zijn: een positieve helft van de audio wordt door d4/Q6 naar nul afgevoerd en een negatieve bump/gat wordt "opgevulde door de +24V die op de collector van Q7 staat en via Q7/D5 aan het signaal wordt toegevoegd.
En dat dan alleen gedurende de begintijd zoals we ook zien bij Vb.

Maar dan de simulatie van het audiosignaal:

de stijgende gelijkspaning komt hier ook terug maar van deze logica kan ik niets maken. (Sig_to_amp is het signaal at op de basis van Q8 staat (zie schema Amplifier)

Kortom, voor mij al geruime tijd een groot mysterie, geprobeerd er met simulatie achter te komen maar ik kan er geen logica van maken...iemand een idee?

Alvast bedankt!

Power Supply
http://vpforums.org/imghost/89/overture_powersupply_vb.png

Filersectie:
http://vpforums.org/imghost/89/overture_filter_vb.png

Amplifier:
http://vpforums.org/imghost/89/overture_amplifier_vb.png

Het schakelingetje zorgt voor de softstart bij het inschakelen en is een clipper voor het ingangssignaal tijdens bedrijf.
Bij inschakelen van de voeding is C24 ongeladen, en zorgt dan dat de 2 basissen van de transistoren "gekoppeld" zijn. De emitters van deze transistoren, samen met de diodes, zorgen dan voor een nauw venster (clipper) voor het ingangssignaal. Bij opladen van C24 via R49 gaat dit clip-venster steeds verder open. Tevens wordt de DC spanning in het midden van dit venster via de opamp doorgegeven aan de DC ingang van de versterker, en wel naar de onderste transistor daar. De uitgang van de versterker zal dus langzaam vanaf 0V opschuiven naar de halve voedingsspanning. Hierdoor wordt inderdaad een "plop" voorkomen. De clipper zorgt dus voor een soft start, en zowel de DC spanning op de ingang, als de AC spanning op de ingang zal symmetrisch zijn, en bij oversturing symmetrisch geclipped worden.

Piet

Sine

Moderator

Vb van bias?

Het wordt in ieder geval verderop gebruikt als een virtuele massa.

'spannend' versterkertje wel, het hele spul hangt rechtstreeks aan het lichtnet, de enige trafo zit aan de ingang.

Frederick E. Terman

Honourable Member

en bij oversturing symmetrisch geclipped worden.

De clipper werkt natuurlijk niet rond de echte nul maar rond Vb, maar dat geldt ook voor het ingangssignaal AMPIN, dat immers uit een opamp-treintje komt waar als 'virtuele nul' ook Vb gebruikt wordt.

Inderdaad hangt alles aan het lichtnet, maar zolang T1 daarvoor geschikt is (en de behuizing natuurlijk) hoeft dat geen bezwaar te zijn - iedere gewone verlichtingslamp heeft zijn voeding ook zo.
Bij eraan knutselen is het natuurlijk wél even een weetje (net als bij een lamp). :D

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor jullie reacties, top!

Nee...'t ding is niet erg vriendelijk zo aan de 320V DC.

1 unit die ik had had de geest gegeven, de mosfets slaan als eerste door, dat is eenvoudig met een multimeter te meten maar voordat er nieuwe in gaan wil je dan toch even meten hoe de zaak er voor staat.

Ik heb wat draden aan de punten gesoldeerd die ik wou meten, die in een kroonsteentje en zo kon ik op veilige afstand goed met de meetpennen overal bij komen maar ik was altijd wel weer blij als de stekker uit t stopcontact kon...

Maar over de schakeling...een clipper dus, mooi, weer wat geleerd, bedankt voor de uitleg.

Maar is er nog iets over de werking te zeggen?

Uit de simulatie heb ik gevonden dat de basisspanning op Q6/Q7 zo'n 15V resp 8V is. (zie ook de eerdere grafieken in 1e post).

Bij opstarten is deze spanning 0, werkt het dan zo dat op dat moment Q6 als PNP transistor gaat geleiden en alle (positieve) spanning van Sig_in naar 0 laat wegvloeien en zodra de spanning hoger wordt dat dan deze transistor geen functie meer heeft en Q7 dan in werking treedt, temeer ook omdat die juist bij de start van 0V niks doet en pas later een positieve basisspanning krijgt?

Hoe dat venster dus werkt snap ik niet.

Daarnaast zou je kunnen beredeneren dat als de C24 opgeladen is dat dan de basis van Q7 voldoende spanning krijgt en gaat geleiden om zo de 24V die op de coll staat via D5 door te geven naar het signaal punt maar de logica daarvan ontgaat me....

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als de audiospanning hoger wil worden dan de basisspanning van de PNP-tor (plus 0,6 V), dan gaat die tor in geleiding. De spanning op de emitter kan dan niet verder stijgen.
Op dat moment gedraagt de tor zich gewoon als een emittervolger: hij wil de (vaste) spanning die op de basis staat, doorgeven op de emitter, en nú krijgt hij daar eindelijk genoeg voeding voor (nl. de audiospanning).

Met een gewone diode zou het ook werken (zie het schema hieronder). Maar dan zou álle audiostroom ook door de instelspanningsbron - de weerstand-spanningsdeler - moeten lopen.
Door nu een tor te gebruiken, wordt de instelspanning maar heel licht belast, zodat de weerstanden daar groot kunnen zijn, wat (vooral op 320 V) een voordeel is.
Hieronder zie je de spanningen en stromen bij een diodeclipper (links) en onze transistorclipper, voor de positieve helft. De negatieve neemt de NPN-tor voor zijn rekening.

Simetrix       klik=groter

(Oh ja, en bij jouw versterker is de 'nul' (hier het aarde-tekentje) dus in zijn geheel met Vb opgetild, zowel de clipperschakeling als de audiospanning. Uiteindelijk maakt dát voor de werking dus niets uit.
Je zou in het schema hierboven alle 'onderkanten' kunnen doorverbinden en een vaste spanning t.o.v. aarde kunnen geven.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Aaah, ik snap het! Dank je wel voor je uitleg en de grafieken!

Interessant wat ik lees uit de grafieken,(logisch maar toch): als dus de spanning V1 dan wel V3 hoger wordt dan de tegenspanning V2 / V4 + pak m beet zo'n 0,7V dan gaat de zaak geleiden en dan kapt ie m als t ware af.

Logisch maar nu het op deze manier getekend is snap ik het originele schema ook, top!

Daarnaast zie je in de bovenste grafiek de stroom, die is met gebruik van een transistor natuurlijk veel kleiner.

Ook logisch maar ik zie het nu er een vervangingsschema van is getekend.

En dan terug naar het originele schema: de Ub's van Q6 / Q7 zijn 15,3V resp 9,2V

Dat zou dan dus inhouden dat als het ingangssignaal hoger is dan 15,3V + (Ube + Ud4) zeg (15,3 + 0,6 +0,6 = 16,5 V dan wel dat als de ingansspanning lager is dan 9,2- 0,6-0,6 = 8,0V

Dus: "venster" is 16,5 - 8,0 = 8,5Vtt

Omdat in t begin die C moet opladen zal het "venster" wat Piet al noemde in t begin veel kleiner zijn en uiteindelijk dus 'groeien' naar genoemde waardes.

Nou zeg....dar heb ik me meer dan een maand m'n hoofd over gebroken...en genoeg grijze haren daarvan er weer bij gekregen..
(nou ja..mooi grijs is niet lelijk :-) )

Dank!

En als laatste:

vandaag met de sim gekeken of de theorie klopt:

Input is een sinusvormig signaal met een amplitude van 6V en een offset van 12,23V (de Vb die ook in dit stukje schema gegenereerd wordt):

Resultaat:

Keurig is hier te zien dat de clipper in werking treedt bij 16,5 resp 8,0V, komt overeen met de berekening, top!