Pc maakt vervelend geluid

Dit topic is gesloten

Hallo

Sinds kort is het mij opgevallen dat mijn pc om de X aantal seconden een vervelend geluidje maakt. Kan niet echt uithalen wat het is, lijkt van de grafische kaart te komen.
Iemand die mij hier mee over kan vertellen ?
[attachment=0]

revado

Honourable Member

Ventilatortje op de grafische kaart versleten / vol stof...

Bijlage doet het precies niet. Hier nogmaals:

uhm ja ik hoor gewoon wat gebrom maar wat is nu het geluid? Hoor je het via de speakers of gewoon uit de kast? Want als ik hier een microfoon vol open zet kan ik precies hetzelfde geluid opnemen.

kan je die kaart er niet uittrekken? dan weet je iets.. of proberen de cpu flink aan het werkt te zetten met de screen saver(blanc) aan. Kijken of je het dan nog hoort.

Ventilatortje is het meest waarschijnlijke.

McAwesome

Golden Member

Het geluid is niet zo heel duidelijk maar ik gok dat het lager van een ventilator is versleten of dat ergens ventilatorbladen schuren tegen een kabel.

President van Utrogestan

Op donderdag 1 februari 2024 23:44:21 schreef McAwesome:
Het geluid is niet zo heel duidelijk maar ik gok dat het lager van een ventilator is versleten of dat ergens ventilatorbladen schuren tegen een kabel.

Hier is nog een beter audio bestand:

Kan ik er iets aan doen als de lager versleten is ?
Lijkt me ook beetje gek aangezien de grafische kaart maar 1,5 jaar oud is en ook niet heel veel word gebruikt.
Lijkt er ook op als de de ventilators vol open zet of op het laagste dat het ritme van het geluid niet veranderd.

Ventilatortje even stilhouden met je vinger, dan weet je iets.

Arco

Special Member

Dat soort periodieke geluiden krijg je ook als er meerdere fans op bijna dezelfde snelheid draaien: je hoort ze dan elkaar 'inhalen'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja het vreemde is dat het geluid pas komt na dat de pc een half uur aan is.
Als ik hem dan direct opnieuw opstart is het geluid weer weg voor half uur of langer.
Als het aan een ventilator zou liggen zou ik het weer direct moeten horen na het opnieuw opstarten, lijkt mij…

Arco

Special Member

Dat ligt eraan...
Fans worden in snelheid geregeld en dat kan invloed hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Wat is het merk en type van de grafische kaart?

Hoe dan ook, de betrouwbaarste diagnose is, als het geluid optreedt, even het ventilatortje tegenhouden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dit zal ik bij de volgende keer zeker proberen.

type:
Gigabyte Radeon RX 6950 XT Gaming OC 16G

maartenbakker

Golden Member

Gigabyte was een topmerk maar laat de laatste jaren steeds meer steekjes vallen. Ik verwacht niet direct dat ze rommelfans inkopen, maar het kan wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb ze allemaal 1 voor 1 stil gezet en ook in combinatie van 2 tegelijk.
Maar het geluid blijft optreden.

Arco

Special Member

Met 3 identieke fans is het 'inhaalprobleem' zeker een goede kanshebber...

heb het probleem gevonden...

het komt van mij 4TB hardeschijf.
Seagate HDD 3.5" 4TB ST4000DM004 Barracuda

nu het vreemde is dan weer dat het alleen voor komt als ik de software "ICUE" heb openstaan. zodra ik de software sluit stop het geluid, zet ik het op dan begint het weer. aangezien ik ICUE open moet hebben, heb ik tijdelijk de hardeschijf ontkoppeld. iemand enig idee wat ik hier aan kan doen ?

Paulinha_B

Honourable Member

Zo gauw mogelijk die disk vervangen.

Arco

Special Member

Als het komt doordat dat programma periodiek harddisktoegang krijgt, zal er weinig aan te doen zijn.
Of een stillere HDD kopen. (bijv een 2.5". Barracuda's zijn sowieso niet erg stil)

Of een SSD, hoor je niets meer... :+

heb de HDD in 4 stroken rubberdoek gehangen, dat scheelt resonantie via het chassis. een keer een hdd check doen mag wrs ook wel, staat S.M.A.R.T aan in de bios? hoewel windhoos ook vanzelf wel komt als een hdd fouten bevat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Klinkt als een bugje, of in icue of in de seagate firmware of in allebei.

RAAF12

Golden Member

Op zondag 4 februari 2024 15:04:48 schreef Paulinha_B:
Zo gauw mogelijk die disk vervangen.

Idd, blijkbaar een bad sector in opbouw, waar net dat stukje code van dat prog instaat. Een HD test program kan uitsluitsel geven.

De S.M.A.R.T status kan je bijv uitlezen met een tooltje.

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Nieuwe zeehonden opvang WEC https://www.youtube.com/watch?v=Xtrl5DFDIZ0
maartenbakker

Golden Member

Dat kan inderdaad ook, dus sowieso even de SMART parameters uitlezen voor je verder wat doet.

RAAF12

Golden Member

Misschien zit er nog garantie op, destijds had ik een 7200rpm Barracuda waar maar liefst 5 jaar opzat.

Nieuwe zeehonden opvang WEC https://www.youtube.com/watch?v=Xtrl5DFDIZ0

Dit topic is gesloten