Goedendag,
tijdje geleden is de versterker uit mijn Infinity Overture 2 speaker defect gegaan, is ondertussen gerepareerd (mosfets in eindtrap die doorgeslagen waren) maar dan probeer ik het schema te snappen en dat gaat (met jullie hulp en eerdere posts) steeds beter maar nu het volgende,
Dit is het schema van het aan/uit gedeelte van de versterker:
Als eerste wil ik de werking 'in-t-echt' beschrijven, dan hoe ik denk dat t werkt ahv het schema en dan mijn vragen die ik ook krijg als ik het schema met de simulator ga bekijken en simuleren.
Werking in t echt, alles zonder audiosignaal op de ingnang
- Opstart: ik zet de 230V schakelaar aan, versterker gaat heel snel (iets van 0,5 sec) op stand-by aan (rode ledje brandt). Dit duurt een paar seconden (ik denk iets van 4 a 5) dan gaat de versterker op 'on' (groene ledje ipv rode.
- Bedrijf : als groene ledje na opstart brandt dan blijft dit branden zolang er signaal op de ingang aanwezig is. Als dit signaal stopt dan duurt het een aantal minuten en dan gaat de versterker in standby: rode ledje brandt.
Vooraf: de opamps worden enkelvoudig gevoedt (24V en 0 dus). Vb=1/2 Uv = 12V en Vout (wat hier een ingang is) die is verbonden met het knooppunt van de mosfests in de eindtrap dus zonder signaal 1/2 U = 1/2*320 = 160V.
Hoe ik denk dat t werkt met schema:
Opstart: Alle C's zijn nog leeg.
Zo ook C21 dus staat er even Uv (24V) op R36 dus de -ingang van de opamp overheerst tov de halve Uv op de + dus de opamp is laag aan de uitgang en dus spert Q4 en geleidt (via de spoelweerstand en R44 Q5 --> standby rode lampje.
Dit dus voor een paar seconden, dan is C21 opgeladen en is cd -ingang lager dan de + ingang.
Verder is bij het begin ook C20 leeg.
Q3 zal daarom gaan geleiden wat resulteert in een spanning op R34.
Deze spanning is hoger dan de halve voedingsspanning (Uv=24V, R35/36 beiden 150K).
Op de + ingang staat dus een hogere spanning dan op de - ingang van de opamp U3B dus de uitgang wordt positief naar Uv (24V) (met een hysteresis dmv R39 (??)) dus led groen aan, Q4 geleidt -> relais trekt aan en trekt de basis van Q5 naar 0 dus die spert.
Na verloop van tijd is C20 opgeladen: Q3 spert, U+ U3b nu lager dus de - overheerst -> uitgang naar 0.
zich denk ik wel een logisch verhaal maar.....als ik het schema in de Tina-TI simulator stop dan komt er iets totaal anders uit.
Ten eerste: zonder signaal (ik heb voor de eenvoud even een schakelaar naar grnd over C20 gezet maar ook getest met signaal, werkt t zelfde) maar goed: zonder signaal is het ledje groen.
Met signaal wordt t ledje rood. En nee, de leds zitten niet omgedraaid omdat als de groene led brandt dan is ook het (uitgangs-)relais ingeschakeld.
Dan de uitgangsspanning van de opamp U3B. Dat is heel raar.
Als eerste: als ik de opamp er even tussen uit haal dan meet ik op de -ingang inderdaad keurig 12V.
De +ingang is dan 12,78V (audiosignaal actief...is ook maar nét iets meer dan die 12V) of hij is nagenoeg 0 (zonder signaal: 107uV om precies te zijn).
Dat zou dus kloppen met mijn theoretische verhaal alleen: als ik ga meten met die u3b erin dan is zowel de uitgang maar ook de +ingang 22,45V (geen signaal) of 11,99V (met signaal).
Dat is dus omgekeerd met wat ik theoretisch zou verwachten immers, ik zou zonder signaal dan 0V op de uitgang verwachten.
Eventueel zou ik aan die waarde kunnen komen als U3B als aftrekverterker geschakeld is: 12V minus die paar microvolt alleen : die paar microvolt is er als er geen signaal is (Q3 spert dan) en niet als er wel signaal staat....
Kortom: hoe kan het dat ik nu deze spanningen in de simulatie zie en waarom is het eigenlijk net omgekeerd dan dat ik zou verwachten?
Daarnaast is me de werking van wat rand-zaken totaal niet duidelijk, te beginnen met de diodes D7 en D8.
Deze kunnen, als hun knooppunt en dus de uitgang van U3A laag is zowel de+ingang van U3B als de basis van Q5 naan 0 trekken en dus (denk ik) het systeem totaal uitschakelen.
Maar: naar mijn mening KAN de uitgang van U3A nooit laag worden want op de +ingang staat 21,9V en de - ingang: bij start 0, dan oplopend naar max12V maar dus nooit hoger dan die 21,9V....vreemd, ik heb er geen verklaring voor.
Wel gek: de schakeling werkt dus wel in de sim alleen 'omgekeerd': als ik de lijn van de uitgeng van U3A naar die diodes weg haal dan werkt de schakeling totaal niet, blijft, ongeachte wel/geen signaal op ingang, altijd op 'rood'.
Dus ondanks dat ik denk dat t niets doet (kan doen) gaat de schakeling behoorlijk de mist in als ik m wel haal....
En dan, als laatste: die spanning van D9.
Die is 10,79V en dus lager dan de 12V die op de -ingang staat.
Wat is dan t nut van deze toevoeging?
t Enige wat ik zou kunnen bedenken (praktijk-gevalletje:) Als de mosfets doorslaan en op het knooppunt van de mosfest staat ineens 320V ipv 160 DAN is de spanning op de -ingang van U3B hoger en schakelt ie het relais uit (om zo evt schade aan speaker te beperken (is een gok maar ik vind t logisch klinken )
Nu....
een heel verhaal en omdat ik ook niet helemaal duidelijk krijg wat ik niet zie is het ook lastig om de concrete vraag te stellen maar ik hoop dat met het (hele) verhaal het probleem en mijn vraag 'zichtbaar' is.
Toegevoegd het originele schema en wat ik in TINA-TI getekend heb (zowel een jpg als een TINA-TI bestand toegevoegd) voor t geval iemand daar ook mee werkt en t wilt uitproberen.
Alvast bedankt voor de hulp en antwoorden!